Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dagny Zachrisson

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    priset är inte riktigt relevant då stjärten var avslagen o återlimmad
    priset blev ändå 800:-
    (AK i Göteborg senaste helgens slagauktion)
    Jag skall leta upp ett par till (helt o fint) o lägga ut här....

    Comment


    • #47
      Tack för upplysningen!
      p-son

      Comment


      • #48



        Dessa två har jag på väggen. Antar att DZ står för Dagny Zachrisson

        Comment


        • #49
          Erikbe, välkommen till formet även om det är ett tag sedan Du blev medlem!

          Dina väggdekorationer är säkert av Dagny.

          ---

          Sprang på ett par fågelungar idag!
          Bifogade filer

          Comment


          • #50
            Länk till en tråd där barnbarnet Malin H berättar om sin mormor

            Comment


            • #51
              Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg

              Sprang på ett par fågelungar idag!
              Dagen går visst i felattribueringarnas tecken! Började dagen med att konstatera att en häst attribuerad till G Nylund rätteligen är formgiven av Karl Grössl.

              Upptäckte för en stund sedan en stämpel på mina fågelungar och kan konstatera att det finns andra som arbetar i Dagnys efterföljd. Fåglarna är stämplade HANNES i en rektangel. Hannes Johansson enligt Auktionshuset Metropol. Återkommer med en bild på stämpeln.

              Comment


              • #52
                Fågelungarna är det sötaste jag sett på länge!
                Hur hänger Hannes och Dagny i hop? Har de arbetat tillsammans eller är de helt fristående från varandra?

                Comment


                • #53
                  Det är lättförståeligt att förväxla Hannes fåglar med Dagnys, vid snabb titt, och det gjorde jag också när jag såg alster av honom på Tradera förr om åren. Hannes fåglar är mer runda och gulligare i formen, och inte lika välarbetade som Dagnys unikat.
                  En stor och tung väggtavla, med ett träd, grenar och flera fåglar sittandes på dem, har fastnat imitt minne, men tyvärr inte i bildarkivet. Trots ett större hörnbortfall, begärde säljaren 600:- och den förblev osåld i omgångar.
                  Enstaka och flera fåglar förekommer på auktionssajten, men oftast är de oidentifierade av säljaren, eftersom stämplarna kan vara svåra att tyda - om man inte vet.

                  Bror Hannes Arnhold Johansson föddes 1931 i Burträsk, Västerbotten, och han har bland annat varit formgivare hos Jie i Gantofta, enligt uppgift av Aimo Nietosvuori.
                  Dagny Z. föddes 1924, så det är ingen större åldersskillnad mellan dem.

                  1972 registrerade han sitt bolag KERAMISKA FÅGLAR, HANNES JOHANSSON & CO HANDELSBOLAG, med verksamhet i Spånga, Stockholm och år 2005 avregistrerades den.
                  Uppgifterna om honom är knapphändiga, men bör lätt kunna fyllas på, eftersom det ligger så nära i tiden.
                  Jag har fyra små fåglar av honom, med etiketter och stämplade, men vi kanske ska öppna en ny tråd för honom istället, och se om det blir en hel koloni?

                  Comment


                  • #54
                    En DZ-fågel tränger sig på och vill också vara med här, i skuggan av janí´s höjdare.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #55
                      Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg

                      Upptäckte för en stund sedan en stämpel på mina fågelungar och kan konstatera att det finns andra som arbetar i Dagnys efterföljd. Fåglarna är stämplade HANNES i en rektangel. Hannes Johansson enligt Auktionshuset Metropol. Återkommer med en bild på stämpeln.
                      Tack Gideon för utmärkt upplysning om Hannes!

                      Här kommer en bild på stämpeln
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #56
                        Äggskal av Dagny Z

                        I påsktider passar ju detta lövtunna äggskal av Dagny Z.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #57
                          Mycket fin.
                          I gränslandet mellan konst och hantverk.
                          Faktiskt.

                          Comment


                          • #58
                            En ganska nöjd Dagny-buffel.

                            Click image for larger version

Name:	DZ_Buffel.jpg
Views:	1
Size:	47,7 KB
ID:	488394

                            Comment


                            • #59
                              Även om den här får räknas till "masstillverkad" hör den väl ändå till dokumentationen?
                              Söffe
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #60
                                Fortsättning

                                Lägger till några figurer här, samt så har jag ett litet mysterium ...
                                Har en figur som ser ut som DZ men är signerad B.O. någon som har en tolkning?
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X