Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem är Lars Bergsten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av WorldMusic Visa inlägg
    Hej alla!
    Har bläddrat igenom denna - ganska långa vid det här laget - tråd med Lars Bergsténs-alster, och såg inte att min båt fanns representerad!

Håll tillgodo!

Förstorad här!

--WM
    Finns det möjlighet att få se märkningen?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Visst går det att få se märkningen - men inte just nu...

Så länge får ni nöja er med en liten historia om hur jag kom över den:
      Faktum är att jag först såg den på en second hand-butik för 20:- för några veckor sedan, sedan kommer jag hem, och kollar Tradera för ett allmänt keramiksökande, och finner samma båtrackare där, för dåvarande uppe på över 300:-, börjar söka info om honom, och blir nyfiken, går tillbaks till samma butik ett par dagar senare och inhandlar detta exemplar. Tradera-skålen var märkt med både för och efternamn, medan mitt ex endast är märkt med efternamnet - målat - ej djuptryckt eller ristat.

På återhörande nästa gång jag kommer åt kortläsaren för inläsning av märkningsbilden.

--WM

Comment

Här kommer så undersidan!

Förstorad HÄR
        --WM
        ps
        Är det någon som känner till om herr Bergstén gjorde "nyttokeramik" också - ett par sejdlar har vi ju sett, men gjorde han koppar och fat, tekannor etc...?
        ds
        Last edited by WorldMusic; 2009-12-08, 02:03.

Comment

Ursprungligen postat av TonyR Visa inlägg
          Oj, vad kul att se tavlan med trion, för det ger mig svar på vem som gjort min kalebassvas! Den känns väldigt annorlunda för att vara bergsten, men visst är det samma signatur! Dessutom inköpt på loppis i Eskilstuna.
          Det är märkligt att den här kalebassvasen passerade mig, liksom identifikationen av signaturen LB - då.
          Förra året gav jag bort en sån här kalebassformad vas med ränder, till en dam som fyllde sextio år.
          Om jag ångrar mig? Inte alls...

Lars M:s signaturbild och de sparade bilderna, får övertyga om att det ristade LB verkligen står för Lars Bergstén.
          Bifogade filer

Comment

Mina senaste Bergsten.
            Bifogade filer

Comment

Väggkatt från Bergsten.
              Bifogade filer

Comment

Man och Kvinna [ID: Lars Bergsten]

Hej

Nu har jag försökt klura ut vem det kan tänkas vara som gjort denna. Av bokstäverna att döma borde det inte vara så jättesvårt, men novis som man är så får jag inte ihop det. Någon som kan hjälpa med info?
                Bifogade filer
                Pes är mitt google.

Comment

Hmm, jag löste nog det själv. Lars Bergsten bör det vara.
                  Moderatorer ni kan låsa tråden om ni vill, eller låta den vara kvar.
                  Pes är mitt google.

Comment

Startade en tråd som jag själv sen fann svaret på att det måste vara Lars Bergsten och då hittade jag denna tråden =)

Här kommer min Lars Bergsten. Tycker den var ganska fin. Bilden är tyvärr inte så bra.
                    Bifogade filer
                    Pes är mitt google.

Comment

• Här kommer en folkhop och ett par av Lars Bergsten.
                      Bifogade filer

Comment

• Stockholm 700 år

Det är möjligt att jag rider hej vilt här, men frågan måste ändå ställas.
                        Vad gjorde Lars Helge Bergsten, född 21/6 1920 i Eskilstina Fors, i yngre dagar, då han inte helt och hållet fick skapa fritt?

Är det möjligt att det var han som formgav och signerade det här jubileumsföremålet, i form av klockfodral 1952?
                        Det är i allafall en likartat monogram.
                        Bifogade filer

Comment

• En fisk som helt klart är släkt med Kolmårdstrollets i inlägg #29

fast den här ska sitta på väggen.
                          Bifogade filer
                          ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

• Lite fakta om Lars Bergsten

Han föddes 21/6 1920 i Eskilstuna. Hans far var tobakshandlare i Nyfors. Han hade verkstad i Fröslunda. Han var väldigt produktiv och sålde mycket genom Hantverkargruppen. Sedan början på 1980-talet bodde han i Strängnäs fram till sin död den 8/3 2011. Det finns mycket att säga om Lars Bergsten, och det är bara gott.
                            larsgusten

Comment

• Fler bilder och auktionsinformation.

Det här kanske är dumt (ur ett rent egocentriskt perspektiv) men jag kan meddela att det blir stor auktion i Eskilstuna den 14:e maj med Lars Bergstens efterlämnade verk.

Bilderna är från den privata visning jag lyckades tigga till mig. Tyvärr hade jag alldeles för kort tid för att kunna dokumentera på något vettigt vis, det blev endast stickprov.
                              (Samhällskvarnen Svea är två meter hög. Den får inte plats hemma hos mig.)

/Tomas
                              Bifogade filer
                              Ta en titt på: Keramik av Lars Bergsten

Comment

• Elefant med ryttare 2? =)

Simco, jag snor din rubrik lite =)

Har också en elefant med ryttare som inhandlades idag. Att den inte är från UE förstår jag, men vart kan den härstamma ifrån?
                                Signerad med vad jag utläser som TS ev TB
                                Känner inte till några fler som signerar med TS än Torsten Svensson och Timo Sarvimäki men dessa passar knappast in. TB känner jag bara till Tore Borg och det känns helt off.

Bör jag söka mig neråt i Europa?
                                Bifogade filer
                                Pes är mitt google.

Comment

Working...
                                X