Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig identifiera denna vas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp mig identifiera denna vas

Köpte en vas som jag tyckte var snygg men som hade mycket otydlig märkning. Så otydlig att den inte går att fånga på bild. Trodde att jag lätt skulle kunna hitta tillverkare via lite googling på nätet. Nu har jag nog lagt 3 timmar och hittar inget. Kanske någon här känner igen den eller vet någon som kanske gör det?

Beskrivning: Bladmönstrad vas som är ca 17,5 cm hög. Vasen har en ljusgrön (typ pistagegrön) glasyr undertill och en mörkbrun eller svart glasyr/engobe ovanpå. Bladmönstret är ristat i vasen så att man kan känna inbuktningarna där det gröna framträder. Den är alltså inte helt slät utan det gröna i bladen känns som fördjupningar i vasen. Tyckte mig se en mörk stämpel (mot mörk botten) på undersidan men när jag skulle torka fram den så torkade jag bort den, så nu går den inte att se längre.

Lägger till några bilder. En bild på vasen framifrån, en underifrån och en tillsammans med ett par andra vaser så man ser formen och storleken i jämförelse med lite mer kända vaser.

Click image for larger version

Name:	P1014276.jpg
Views:	1
Size:	68,7 KB
ID:	701573

Name:	P1014279.JPG
Size:	128,8 KB
ID:	701574

Name:	P1014283.jpg
Size:	54,2 KB
ID:	701575

Jag tror att den är svensk eller dansk men kan möjligen vara norsk.

Lyckas någon lista ut denna vasens tillverkare eller formgivare blir jag imponerad.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

MVH/Starflyer
    Last edited by Starflyer; 2022-05-23, 21:01.
Working...
X