Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Malmöstämpel
Collapse
X
-
Mycket intressant!
Glasyren/ytbehandlingen liknar ju den ytbehandling med olje- och terpentinfärger som Bobergs fajansfabrik använde till sitt tidigaste prydnadsgods under 1910-talet.
Naturligtvis har denna ytbehandling kunna använts mycket tidigare och på annat håll.
Eftersom stämpeln påminner så pass mycket om den som Malmö Porslinsfabrik använde känns det som att det finns ett samband.
En livlig spekulation är att det fanns en föregångare till porslinsfabriken i form av en lerkärlsfabrik, vilken dock fick en kort verksamhetstid och upphörde i samband med att porslinsfabriken startade. Som sagt en livlig spekulation.
Eller så kan det kanske ha varit någon av Malmös krukmakare som om inte annat gett porslinsfabriken inspiration till stämpeln. Fortfarande livlig spekulation.
-
Last edited by prylsnubben; 2021-12-08, 12:54.
Comment
-
Jag har fått tips om att svaret på frågan troligtvis går att finna på signaturer.se, och då med en tillverkning betydligt senare än den jag spekulerade om. https://www.signaturer.se/Sverige/Obo.htm
Comment
-
Hej och stort tack för era tankar och tips!
Håller med om att stämpeln påminner om oBo, men när jag tittar noga så stämmer det inte riktigt.. det är inte rester av de bokstäverna på min urna och stämpeln och urnan känns äldre än en bit in på 1900-talet. Sista bokstaven ovanför "Malmö" bör vara ett K,H eller ett R....
Hälsar Kenneth
Comment
-
Högst osäkert förståss, tänkte på detta med kallmålning
utan glasyr som även var vanligt förekommande under
kriget då dat var brist på glasyr. Undrar om det inte är
några stämplade bokstäver även ovanför MALM, ser ut
som JOH möjligen?
Beträffande ålder är det ju svårt att se om ett föremål
är riktigt gammalt eller om det är en kopia av ett äldre
do. Det som talar emot en hög ålder är som jag ser det
sifferstämpeln.
Comment
-
Håller med, tror inte heller på hög ålder men kanske 1800-tal. Ja möjligen JOH men dom är kapade vid kanten och i så fall borde det vara ett par bokstäver till om man tänker på cirkeln kring hela stämpeln. Vad som också är underligt är att siffrorna är av samma snitt som på mina föremål från Malmö porslinsfabrik
Comment
-
Comment
Comment