Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lingon...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lingon...

... rårörda eller kokta spelar ingen roll. Det jag vill veta är vem eller vilka som står bakom burken i stengods. Thordals Gbg (eller möjligen Thoidals). Både burken och locket är märkta med S. Form och typsnitt på "etiketten" känner jag igen men hittar inte.... Gbg behöver ju inte självklart stå för Göteborg men... Jämförbara objekt - typ marmelad och senap ger inte heller något. 10 cm hög och 10,5 cm Ø.
    Bifogade filer

Click image for larger version

Name:	senap.jpg
Views:	1
Size:	95,1 KB
ID:	573947

Den påminner ju en hel del om Signe Persson Melins burkar.
    Det är inte därifrån du känner igen "etiketten"?

Comment

Tidningssökning på KB visar att det fanns ett Thordals Konsthantverk i Göteborg, omnämnt 1970-1994 (ev även 1997) och adressen var Vasagatan 24. GT Söndagstidningen 1972-05-28 skriver att "där kan man hitta ovanligt vackra".... Men vad det var som var vackert framgår inte, för där klipper tyvärr citatet för den som inte är på plats på KB.

Exit: Hmmm, jag lyckades få fram några ord till - det var tydligen damväskor det handlade om. Nåja, inlägget får ligga kvar i alla fall, det är oklart om det syftar på samma firma eller ej; i det citatet framgår bara namnet Thorvalds och att det låg i samma hus som posten. Thordals Konsthantverk finns fortfarande registrerat och beskrivs som konsthandel.
      Last edited by Anna-Carin; 2021-02-08, 10:36.

Comment

Tack jonasgun och Anna-Carin för era svar. Jag skall hålla utkik om Thordal gjort burkar för mer än lingon.

Comment

Working...
        X