Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Märkning antik vas Gefle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Märkning antik vas Gefle?

Hej!
    Jag har en undran, kan de här vaserna vara från Gefle och ev värde.
    Mvh UllaH56
    Bifogade filer

Välkommen till forumet, Ulla!

Mycket intressant och fin vas som du visar bild på!

Stämpeln verkar att vara den som användes av Gefle kakelfabrik, men vad jag kunnat se så bestod deras produktion i huvudsak av kakel samt hushållsgods som krukor, skålar och liknande.

Tydligen tillverkade de även en del prydnadskeramik, men det torde ha varit i begränsad omfattning.

Det skulle ha varit intressant om någon som är kunnig på keramiken från Gävle har kunnat komma med några kommentarer om den.

Jag lägger in en länk hit till denna fråga på en FB-grupp, så får vi se om det blir något "napp".

Comment

Ursprungligen postat av UllaH56 Visa inlägg
      Hej!
      Jag har en undran, kan de här vaserna vara från Gefle och ev värde.
      Mvh UllaH56
      Tack för hjälp!
      Jag har 2 av de här vaserna.
      Det jag vet är att det var ett tvillingpar som gick dessa troligtvis när de föddes, 1918.
      Mvh UllaH56

Comment

En teori som framkommit på FB är att vasen egentligen är ett vattenkrus, och att dekorationen skett senare av en "hemmamålare", i så fall en mycket skicklig sådan. Dessa vattenkrus ingick i hushållsgodssortimentet, och tillverkades bland annat av BoFajans. Ett som fått en senare dekoration går att se här: http://precisensan.com/antikforum/sh...light=BoFajans Någon sida längre fram finns bild på ytterligare ett sådant krus, dock odekorerat.

Jag har dock inte kunnat hitta kruset i Gefle kakelfabriks priskurant över hushållsgods.

Comment

Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
          En teori som framkommit på FB är att vasen egentligen är ett vattenkrus, och att dekorationen skett senare av en "hemmamålare", i så fall en mycket skicklig sådan. Dessa vattenkrus ingick i hushållsgodssortimentet, och tillverkades bland annat av BoFajans. Ett som fått en senare dekoration går att se här: http://precisensan.com/antikforum/sh...light=BoFajans Någon sida längre fram finns bild på ytterligare ett sådant krus, dock odekorerat.

Jag har dock inte kunnat hitta kruset i Gefle kakelfabriks priskurant över hushållsgods.
          Tack för hjälpen! Så duktig du är att få fram information! Spännande med de här "vaserna"! Om det är som du tror så är det verkligen en skicklig amatörmålare! De är vädligt fina!

Comment

Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg

Hej!
            Kan krukorna ha nåt värde eftersom de är dekorerade på?
            Mvh UllaH56

Comment

Om vaserna/krusen skulle vara dekorerade i samband med tillverkningen vid Gefle kakelfabrik, alltså original från fabriken, så kan nog möjligtvis en samlare av keramik från Gävle kanske vara beredd att betala uppemot en fyrsiffrig summa. Om det däremot är fråga om ett vattenkrus som blivit bemålad efteråt blir summan naturligtvis mycket lägre. Svårt att säga något pris. Som rent samlarobjekt kanske det då hade varit att föredra om de varit omålade, men rent dekorativt är de ju finast som de är. Att skriva ned något pris blir enbart en spekulation, och är som sådant inte något ta fasta på.

Comment

Saker från Gefle kakelbruk är inte helt lätta att hitta, så de har absolut ett värde. Tror inte att dekoren sänker värdet i någon högre grad även om den inte är ursprunglig, däremot kan nog det inristade personnummret göra det.

Men det finns säkert många som är intresserade ändå (råkade skriva omlott med Bengt H men det kändes som vi kompletterade varandra någorlunda).
                Last edited by FBQ; 2017-09-18, 16:50.

Comment

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                  Saker från Gefle kakelbruk är inte helt lätta att hitta, så de har absolut ett värde. Tror inte att dekoren sänker värdet i någon högre grad även om den inte är ursprunglig, däremot kan nog det inristade personnummret göra det.

Men det finns säkert många som är intresserade ändå (råkade skriva omlott med Bengt H men det kändes som vi kompletterade varandra någorlunda).
                  Tack för era bra synpunkter! Jag får väl se om någon är intresserad, just nu pryder den i alla fall min hylla så fint!

Comment

Working...
                  X