Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vart börja??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vart börja??

    Jag försöker odla ett intresse för keramik och snubblade över en trevlig vas av Gunnar Nylund, för Rörstrand. (https://sikoauktioner.se/auktion/307389) Tänkte en hundralapp men så sprang auktionen iväg lite- och för en som har ett milt intresse som mest köper för att fördjupa sig så bjuder jag nog annorstädes istället.

    Men- tabula rasa ! Var ska jag börja? Ni som är insatta, vilka pjäser är era personliga favoriter, vilka formgivare sticker ut, vart började ert eget intresse? Lisa Larsons figuriner har ett härligt formspråk tycker jag, men känns kanske lite väl 'mainstream' dvs onydigt dyra. Vasen jag bjöd på fattade jag tycke för, färgen med djurmotivet gifte sig väl. Något snarlikt kanske? Ta tillfället i akt och sälj in precis vad ni vill.. :-)

    Samarkand

  • #2
    Hej samarkand

    Du ställer en intressant fråga, ja, hur odlar man sitt
    intresse? En sak har jag förstått nu, är att ju mer kunskap
    jag inhämtat, ju mer spännande har det blivit.

    Du har valt en signatur "samarkand", som får mej att
    tänka på engelsk keramik, "Arabesque Samarkand" från
    Denby Pottery, på tidigt 60-tal, av Gill Pemberton. Så
    varför inte börja med engelsk keramik?

    Jag blev intresserad av "Historisk keramik", efter många
    trevliga besök på "Vikinga- och medeltidsmarknader", se
    länken: http://precisensan.com/antikforum/sh...ight=historisk

    Hälsar
    Staffan
    Last edited by Staffan Kvist; 2017-06-13, 08:55.

    Comment


    • #3
      Och mitt samlande ser ju annorlunda ut - jag började ju mitt intresse för historia som sen spillde över på antikviteter. Gamla saker var då sådant som mor- och farföräldrarna tyckte var gammalt som kom från deras föräldrar och tidigare generationer. Sedan kom jag väl lite att tycka det var roligt även med sådant som de inte tyckte var direkt gammal - saker från när de satte bo på 1930-talet, även om jag delvis rationaliserat bort sådant senare. Sådant som man har personligt förhållande till får man ju ofta ett närmare förhållande till. Och det är ju ofta roligt att uppmärksamma sådant som annars är lite förbisett. Jag tycker nog gott att man kan börja med att köpa lite vad som som man gillar och går att hitta billigt på loppisar. Då gör det ju inte heller så mycket om man går på nitar och man kan snabbt skaffa sig referensmaterial. Då får man ju också chansen att upptäcka vad man själv tycker verkar intressant och värt att fördjupa sig i. Sedan beror det ju helt på vad man vill satsa på - en viss formgivare - en viss tidsperiod eller en viss fabrik - är man mest intresserad av keramiken som konstföremål eller som kulturhistoriska föremål?

      Comment

      Working...
      X