Påstods när jag fick den att den var från 1700:talet? De flesta av de saker jag har fått från släktgården stämmer åldern bra med hörsägen, en del inte. Det som var stämplat, tenn och silver, var ju lätt placerat i tid och plats men när det gäller bl.a keramik så är jag helt offside. Ca 22cm hög, glacerad insida. Kommer från Floda socken i Södermanland. Funnits någon lergodsfabrik i närheten eller?

Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ålder på kruka?
Collapse
X
-
Är den från 1700-talet så är det ju knappast en Flodakrukmakare som gjort den utan någon stadskrukmakare i någon stad som man besökt.
Krukor av det här slaget utan dekor är ju nästan hopplösa att datera. Lodräta öron är ju typiskt för äldre krukmakarkrukor men hos småkrukmakarna fanns det ju sådana om gjorde öron på det viset ända in på 1900-talet. Snarast talar det odekorerade yttre för att den inte är så gammal - på 1700-talet var lerkrukor inte var mans egendom - särskilt utanför Skåne. Det var något man köpte i staden för mödosamt hopsparade pengar och som användes i högtidliga sammanhang, inte vardagsvara. Då ville man vanligen ha dekorerade kärl och de flesta riktigt gamla brukar ha dekor.
Men, det finns ju alltid undantag och bland personer med lite bättre ställt fungerade ju lergodset redan då som mer av vardagsvara. Krukan kan ju ha gått en omväg via en prästgård eller officersboställe innan den hamnade i en bondgård. Men att en vardagsbrukad kruka klarat sig så länge utan mer skavanker är ju ganska liten chans. Jag skulle säga att oddsen för att den är 1700-tal är mycket små. Får jag gissa tror jag mer på andra hälften av 1800-talet. Då kan det ju vara någon av de krukmakare Bengt H. tipsar om.
Kanske är det någon annan PES-are som har fler goda dateringstips som kan bidra.
Comment
-
Last edited by prylsnubben; 2016-10-05, 23:33.
Comment
-
Under 1990-talet tillverkade Kai Krebs något som kallades Vingåkerskrukan, vilken var en kopia av de krukor som tillverkades av Carl Ulric Nymark i Vingåker under 1800-talets senare del.
Tyvärr är fotografiet inte av bästa kvalité, så det enda man kan se där är att hänklarna (öronen) är fästade på samma sätt som på den som Sarah visar.
Möjligtvis var det flera av traktens krukmakare som tillverkade liknande krukor.
Comment
Comment