Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spännande stooor gammal vas-allmoge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Spännande stooor gammal vas-allmoge

En stor (34cm) hög gammal vas hittade jag på Röda Korset idag.Ingen som helst märkning undertill finns det.Klar allmogekaraktär och en smula ålder.Har för mig att jag sett den här typen av dekor förut men kommer inte ihåg när-var -hur.
    All info mottages med tacksamhet om ev ursprung.
    Click image for larger version

Name:	IMG_0373pes.jpg
Views:	1
Size:	51,9 KB
ID:	676439

Name:	IMG_0375pes.JPG
Size:	124,3 KB
ID:	676440Click image for larger version

Name:	IMG_0374pes.JPG
Size:	59,2 KB
ID:	676441

Det där med allmoge är nog snarast ett önsketänkande, en vas med ålder har en helt annan patina, hoppas att du inte betalade för mycket.
    Last edited by e_v_a; 2016-10-02, 01:13.

Comment

Vad som är allmoge är väl ganska mycket en definitionsfråga. Jag tycker inte Kalevala från efter 1940 är allmoge, men tror många andra ser det så. Om den här skall ses som det är väl samma sak, att det är en vas säger ju att den inte lär vara någon gammal allmoge och inye nödvändigtvis tillverkad för en bondemiljö. Men den är gjord i traditionell krukmakarstil. Jag tycker att den ser ut att vara tidigt 1900-tal men vi får väl se om några av de som är riktigt duktiga på keramik kommer in. Tyvärr är bilderna lite suddiga, ordna gärna bättre.

Comment

Ok e-v-a jag vet inte vad du har emot mig och mina inlägg men det är nu andra ggn du skriver lite småspydiga kommentarer till mig.

Ang vasens ålder så är jag fullt kompetent till att bedöma den till ca 1880-1900.Anledningen till att jag kallar den för allmoge i rubriken är att den är glaserad med teknik och färger som användes på bruksföremål.Det är alltså ingen "vanlig" rinnglasyr vas från jugendtiden.Såna vaser har jag redan några stycken.Förövrigt så har jag med tiden lyckats samla på mig en liten men naggande god samling av äldre fajans,porslins och keramik föremål från när och fjärran....
        Bifogar här en närbild där man tydligt ser både ålder och den ovanliga höga "klacken" el vad man ska kalla den för, för undersidan är inte slät el har en vanlig drejarring

Name:	IMG_0382 (2)pes.jpg
Size:	49,5 KB
ID:	563615

Comment

Patina är ju ett högst tveksamt sätt att se ålder. Den har inte stått utomhus och fått skador av det. Den har inte haft vattem stående i sig längre tider och missfärgats av det. Men den är en vas och har troligen spenderat större delen av sitt liv i ett skåp. Och har dem därtill spenderat ytterligare några decennier i ett fönster utan innehåll eller med eterneller ger det inte heller någon patina annat än damm.

Comment

Pratade omlott - ja jag märker att du har koll på området snusfröken så jag kan nog inte säga mycket som du inte vet. Tror att det blir svårt att pricka tillverkare. Tror mest på södra Sverige, tycker mig mest sett den här dekoren där. Gideon eller någon annan kanske kan ge utförligare svar.

Comment

Japp därför hoppades jag på att Polsson,Gideon el någon annan kunnig skulle nappa på ordet allmoge i rubriken

Comment

Fin vas.

Grattis till din fina vas. Kul att du visar den,vi får hoppas Pes. experter löser vem som kan ha gjort den. Ser ut som den skulle kunna vara från Kvidingetrakten..men de finns säkert en massa andra ställen som de kan vara. Känns trist om de ska bli en negativ ton på Pes,något vi varit förskonade ifrån. Så sluta inte Fnusfröken att visa bilder.

Comment

Vi är många som hoppas på att våra loppisköp ska vara ”fynd” och blir irriterade om inte andra håller med Man ser det man vill se och placeringen i lådan ska väl förstärka intrycket av att den skulle kunna vara gammal antar jag Krackelering kan tyda på ålder eller också inte, det beror på orsaken. Temperaturer den vistas i eller glasyrens sammansättning, i det här fallet antagligen det förstnämnda.
                  Last edited by e_v_a; 2016-10-02, 14:27.

Comment

Jag köpte den inte för att göra ett ekonomiskt fynd.För mig är den ett gammalt intressant föremål som jag gillar och vill veta mer om.
                    Om du nu e_v_a inte tror att vasen är gammal så gör det mig inget för jag VET att den är det
                    Och för mig är den fortfarande stooor,gammal och spännande oavsett din åsikt e_v_a
                    Som sagt jag vet inte vad jag har gjort dig för att få dig så bitter men kommer att ta kontakt m admin om du fortsätter att ha en spydig ton när du kommenterar mina inlägg

Förövrigt så har väl inte lådan ett dugg att göra m vasen.???!!!!

Name:	IMG_0392.jpg
Size:	64,1 KB
ID:	563617

Comment

Gubben i lådan..

Hallon,
                      Ska skicka ett PM till Gideon och be om en titt, själv har jag inte en susning.
                      Eller Fröken Fnus, lägg ut bilden på FB, där huserar både Gideon och P-son.
                      Vad samtalstonen flickorna emellan beträffar, ja då tycker jag om meningsutbyte,
                      krockar, och diskussioner. Det gör vårt forum levande, spännande och intressant.
                      Men,men...men....
                      Mitt råd: Håll en smula distans, tänk på vänskap och tveka inte att använda lite humor,
                      befriande.
                      So long...
                      Kim

Comment

Att komma med hot om anmälan till admin och kalla andra för bittra, bara för att de inte har samma åsikter som en själv, det hör inte hemma i ett sånt här diskussionsforum. Jag håller med dig Kim om att olika åsikter gör forumet mer levande, spännande och intressant.

Comment

Nu är det så att det är inte är enbart ett hot utan jag har talat m admin e_v_a

Jag tycker inte att spydigheter hör hemma i det här forumet,inte heller att man slänger ur sig dumheter och raljerar bara för att provocera.Har man inte kunskap/belägg för sina påståenden och kan man inte vara snäll så ska man vara tyst.

Frågan jag ställde här gällde vasens ursprung ingenting annat.
                          Inte hur gammal den är el om det är ett "fynd"Eller om den gör sig bra i en trälåda el inte.

Om nu någon sitter inne med annan kunskap gällande vasen så lyssnar jag gärna men då ska man ha kött på benen och fakta att redovisa.Påstår någon att den tex är tillverkad i Bulgarien 1988 så vill jag ha referensmaterial för att det ska bli en sanning och inte bara en teori/spekulation/gissning

Comment

Roligt att se din fina vas, Fnusfröken!

Tyvärr kan jag inte komma med några fakta eller ens teorier angående denna.

Det fanns ju ett stort antal enskilda krukmakare samt verkstäder med en något större produktion vid 1800-talets slut och 1900-talets början. Mestadels tillverkades nog fat, syltkrukor samt blomkrukor, men säkerligen kunde det till exempel bli en väldekorerad vas emellanåt.

Hoppas att du fortsätter att visa dina fina och intressanta loppisfynd här på forumet.

Comment

e_v_a glöm inte PES Netikett, det är flera som har tagit illa vid sej av dina svar. / ADMIN

1. Diskutera rent allmänt!

Välkommen att starta nya trådar!
                              När du registrerat dig som medlem (du kan vara helt anonym ändå) kan du inte bara läsa trådarna utan även starta egna och delta i de redan existerande.

Tre saker som gör forumet bättre för alla:
                              1. Skriv en informativ rubrik som sammanfattar frågeställningen. Det underlättar sökandet bland trådarna.
                              2. Håll dig till ämnet . Utvikningar är oundvikliga, men om du vill börja diskutera något nytt ska du starta en ny tråd. På så sätt får vi fler och bättre diskussioner.
                              3. Netikett! Forumet är till för diskussioner och frågor för alla. Alla har rätt att bli bemötta med respekt.

I’m a real mean bitch!

Comment

Working...
                              X