Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Albert Landin, troligen.... - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Albert Landin, troligen....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Albert Landin, troligen....

Hallå Gideon, Bengt H. och alla Ni andra. Undar om inte jag kan ha löst mysteriet
    med Steningetrådens första objekt, likväl som dessa äldre stämplade Gripsholm,
    troligen från Mariefred. Albert Landin var ju i Steninge en första sväng 1925-27,
    tidigare var han ju på Torshälla stenkärlsfabrik från 1906, däremellan gästspelade
    han på Mariefreds lervarufabrik, samt St Erik i Uppsala för att återkomma till
    Steninge 1931.

Studera och jämför min nyfunna Landinvas med de oidentifierade föremålen på
    ovanstående trådar, nå, vad tror Ni. Dekoren, fotringen, tidsaspekten, ja allt talar
    enligt mig för att det är vår vän Albert Landin som är vår mister X.
    Bifogade filer

Mycket intressanta synpunkter och teorier, prylsnubben!

Onekligen har Din "Landin-vas" stora likheter med de "Steninge-märkta" som Gideon och jag tidigare visat.
    Vid "krukfabriken" och vid Lönsvik fanns det enligt kyrkoarkivet "krukfolk" från 1917 och framåt. Däribland då Hugo Säfström med familj. Förutom blomkrukor kan det nog även blivit tillverkad en eller annan prydnadsvas där.
    Men visst kan "Steninge-vaserna" även blivit tillverkade under Landins tid vid Steninge, men då är väl denna "Steninge-stämpel" något förbryllande? Nu är jag dock osäker på när "run-S" infördes som märkning av godset. Kanske inte förrän 1937 och att lervarufabriken dessförinnan använde detta "Steninge" för att märka sina produkter. Men om detta finns det ju invändningar.

Angående "Gripsholms-föremålen" så är jag mer tveksam. Har dock inte kunnat komma fram till när Landin var bosatt i Mariefred, men tydligen var det under en tämligen kort period och när han var rätt så ung. Gissar att hans huvudsakliga arbetsuppgifter då var att dreja blomkrukor. Mariefreds lervarufabrik torde väl vara Utterbergs krukmakeri, och en ättling till dessa ansåg ju att "Gripsholms-vaserna" blivit tillverkade där.

Comment

Jag tackar för Dina uppskattande ord Bengt H.
      Runesset tillkom ju först 1932 i samband med
      att Steninge verkstad blev till och Steninge
      knöt till sig alla kända formgivare. Gripsholm-
      vaserna har jag ju tidigare menat bör ha sitt ur-
      sprung hos Utterbergs eller deras föregångare
      men vår käre vän Gideon tror jag var av en
      annan uppfattning, hoppas han tittare in........

Comment

Working...
      X