Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergodsvas men av vem??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lergodsvas men av vem??

Hittade denna i helgen, relativt stor pjäs, 25 cm, märkt med vad jag kan se FG. Min första tanke var Stenbäck, men förmodligen inte.....Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	49,7 KB
ID:	674872Click image for larger version

Name:	image.jpg
Size:	49,6 KB
ID:	674871

Jättefin och intressant vas, säkert från åren runt 1900.
    Ta gärna en bild på HELA undersidan. Jag funderar på om
    FG ev. skulle kunna stå för Falkenberg även om det brukar
    stå Fbg.

Comment

Tack för intressant svar, bild på hela botten kommer här!
      Bifogade filer

Comment

Mycket fin och intressant vas som du visar, Kent!

Tyvärr har jag inga förslag eller teorier om vem som kan ha tillverkat den.

Kanske signeringen möjligtvis kan tydas till "F C"?

Comment

Ja det verkar vara en luring det här. Jag har även varit inne på Forsbergs i Vimmerby men kan inte hitta direkt koppling till märkningen där heller. Möjligtvis att det kan stå för Forsberg, Gustav eller kanske Carl??

Comment

Precis samma sak hände mig innan Ditt senaste inlägg Kent G.
            Forsberg, Vimmerby tror jag på och då framförallt Carl som ska
            ha varit mycket för tillverkning av prydnadsföremål. Din vas med
            sitt vackert ristade träd är ju verkligen ett prydnadsföremål att
            vara stolt över på matbordet med en somrig blombukett i.
            Titta f.ö. på F-en som Carl stämplade i sin CF stämpel med sin
            lite flaggliknande framtoning.

PS Kan det möjligen vara så att vasen är tillverkad mellan 1875-97.
            Då hade ju Carl gått bort men Gustav var ännu inte fullärd utan
            krukmakeriet drevs av änkan Karolina och några gesäller. Finns
            det dokumenterat hur man stämplade då?
            Last edited by prylsnubben; 2016-03-31, 12:03.

Comment

Ja onekligen finns det stora likheter. Jag vet ingenting om märkningen under den tiden. Jag ska ta med den till Vimmerby under våren för att forska vidare! Tack så mycket för hjälp och synpunkter!

Comment

Det är spännande med monogrammet FC, och jag kan inte heller som Bengt H. finna någon krukmakare med de initialerna kring åren 1900-1910.
                Så gammal ser vasen ut att vara och bottnen känns äkta i tid, liksom typsnittet i FC.
                För mig är den vackra sgrafferade vasen så Sjöbogrön den kan bli och i stil likaså.
                Jag har inte sett andra ting med FC tidigare, och en tänkbar möjlighet kan ju vara att Axel Elfstrand fick en beställning på flera vaser från F. Cafeteria eller något sådant, och att FC skulle stå som ägarbeteckning utan något annat i botten. Pengar kan ibland av nödiga skäl vara bra övertalningsmedel till gå före yrkesstoltheten att märka sitt gods som vanligt.

Men det skulle annars vara riktigt roligt att finna ännu en glömd krukmakare, vars karriär tyvärr blev för kortlivat av någon anledning.
                Forsberg i Vimmerby är ett bra förslag, prylsnubben, men varför skulle Calle kasta om sina initialer?
                Last edited by Gideon; 2016-04-06, 06:06.

Comment

Hallå Du gamle indian, kasta om och kasta om. Enligt min teori så
                  står det FG för ForsberG. Skulle det stå FC vore det ju en förkortning
                  av för OCH efternamn och då skulle antingen ingen punkt finnas eller
                  om så vore fallet borde det ju vara två punkter. BÅDE efter F. och efter C.
                  Slutsatsen blir att ingen punkt finns, alltså är Ditt C Gideon ett G och
                  FC blir då FG =ForsberG.
                  Att änkan Karolina stämplade så under mellanperioden, dvs tiden mellan
                  det att Carl gått bort och fram till Gustav tog över berodde sannolikt på
                  att gesällerna som stod för tillverkningen inte tilläts signera sina alster
                  själva.
                  PS Lite lustigt att Du säger kasta om bokstäverna för jag tror att det är
                  just så man gjort. Titta noga på den gamla stämpeln CF och jämför så
                  ser det ut som om man delat på den, satt ihop den till FC istället och så
                  lagt till en liten punkt på C-et så att det hux flux förvandlats till ett G. -Heureka.
                  Jag medger att typsnittet, särskilt vad gäller C-et inte är optimalt men Carl
                  kan ju haft fler stämplar än den avbildade.
                  Bifogade filer
                  Last edited by prylsnubben; 2016-04-06, 11:48.

Comment

I Ditt förra liv måste Du ha varit en bejublad försvarsadvokat, prylsnubben.
                    Jag är imponerad.

Men ändå är jag inte övertygad.
                    De här stämplarna kommer ur boken "Krukor och fat" av Gunnar Lindqvist (1981) och visar, med all önskvärd tydlighet, stramare bokstäver. Likaså antyds att CFW användes under Carl levnad, och senare CF av hans änka.

Click image for larger version

Name:	Carl Forsberg Wimmerby 1.jpg
Size:	106,8 KB
ID:	562302

Name:	Carl Forsberg Wimmerby 2.jpg
Size:	26,4 KB
ID:	562303

För jämförelsens skull, visas en, i teknik liknande, nyligen såld urna av Elfstrand i Sjöbo.
                    Jag har letat och letat, efter sådant från Vimmerby, till och med gått över gränsen för att kika närmare på delägaren, tiilika snusaren, Frisk & Co, som samman med kakelugnsmakaren Erik Olof Regnander drev Forssåns Stenkärlsfabrik ett litet tag - men nada.

Name:	Urna AE 1930 Sjöbo.jpg
Size:	45,9 KB
ID:	562304

Comment

Visst Gideon, Du har rätt i att den gröna glasyren ser VÄLDIGT
                      ELFSTRANDSK ut. Kanske någon bland alla "gästarbetare" där
                      fick förmånen att stämpla. Tack för komplimangen förresten,
                      bejublad har jag tyvärr aldrig varit snarare bespottad.

Comment

Working...
                      X