Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fat på fot [Ove Rasmussen, Båtabackens keramik]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fat på fot [Ove Rasmussen, Båtabackens keramik]

Är det någon som känner till denna? Tung och mitt tycke fin...
    Märkt som på bilden, på etiketten står det Ove Rasmussen? under det Näverdalsstrand och runt om "Båtabacken" och "Keramik"
    Bifogade filer

Ove Rasmussen - Båtabackens keramik

jag har en vas från båtbackens keramik och jag har aldrig hört talas om det förut är det någon som känner till något om båtbackens keramik
    Bifogade filer
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

googlade och hittade båtbackens keramik i halland keramiker ove rasmussen före detta keramiker på söholm i danmark men det stod inget om när han startade båtbacken keramik någon som vet
      behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

60-70 talet

Comment

För något år sedan var det en person som berättade en del om Ove Rasmussen och Båtabackens keramik på AP.
          Tyvärr kopierade jag inte detta, och nu är det borta.
          Försöker återge något om vad som skrevs.
          Ove Rasmussen skall ha startat sin verkstad i Haverdalsstrand vid kusten strax norr om Halmstad. (osäker på årtal,men eftersom verksamheten sägs ha bedrivits under 1960-talet, så bör de vara i början av detta årtionde, eller slutet av 1950-talet)
          Verkstaden sägs ha varit tämlingen stor.
          I början av 1970-talet (1973 tror jag) avled Owe Rasmussen, men hustrun drev verkstaden vidare något år innan den stängdes.

Comment

Askkopp eller vad? [ID: Ove Rasmussen, Båtabackens keramik]

Vet någon vad detta är för något? Den är minst femtio år om det kan vara till någon hjälp. Men visst är den gräsligt ful?
            Bifogade filer

Comment

Till nötter kanske?
              Åren kring 1970 ser skålen ut att vara från. Tänker också på den danska fåtölj som visades i Bondfilmen Åskbollen (?).
              Signeringen är av Ove Rasmussen, Båtabacken. Han var, tidvis, också knuten till Söholm på Bornholm, men detta tror jag är från hans egen verkstad.

Comment

Har sett flera skålar av liknande modell av olika fabrikat. Tyska och italienska bland annat. Tydligen populär modell sent 60-tal, tidigt 70-tal.
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

Comment

Ni har säkert rätt angående åldern på "skålen". Jag blandar ihop den med en annan grej. Det var riktigt kul att få reda på allt detta om den. Kanon!
                  M.v.h.
                  Olle
                  Last edited by Olle M.; 2009-02-07, 21:37.

Comment

Ursprungligen postat av Olle M. Visa inlägg
                    Men visst är den gräsligt ful?
                    Det tycker inte jag.

Comment

Båtabackens keramik, Haverdalsstrand, Ove Rasmussen

Comment

Råkade hamna på denna tråd, och vips-så blev ett av mina UFO-n identifierat. Alltid lika kul......
                        Bifogade filer

Comment

Ove Rasmussen ger träff på flera trådar här, och det är på tiden att han - förslagvis den här tråden - får en egen döpt efter sig.
                          Då skulle det räcka med Ove Rasmussen, eftersom han inte endast verkade i Haverdalsstrand, utan också hos Söholm på Bornholm.

Ur boken "Söholm - Borholmsk keramik", skriven av Ann Vibeke Knudsen och utgiven av Bornholms museum 1992:
                          Ove Rasmussen, bildhuggare och keramiker, med bostad i Sverige, arbetade frilans för Söholm i perioden 1951-1960.
                          Han komponerade bl. a. en teservis, "Alladin", utvändigt svart, invändigt grönt, som fick ingå i sevisen "Östersö". Tekannans och gräddkannans facon kan påminna om en hoppande delfin eller oljelampa.
                          En teservis i samma form är målad skotskrutigt röd-blå på vit botten. Ove Rasmussen har också, tillsammans med bildhuggarna Svend Nielsen, Johannes Hedegaard och Börge Nielsen, formgivit slanka och uttrycksfulla negerkvinnor i graciösa ställningar."

En enkel och stram vas, inte så märkvärdig kanske, men glasyren skimrar i ljuset.
                          Bifogade filer

Comment

Påfågel

Påfågeln är också visad på fågelbordet men hör ju även hemma här på Båtabacken. Ca 8 cm hög.
                            Bifogade filer

Comment

Working...
                            X