Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skansen keramik, men av vem och när?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Skansen keramik, men av vem och när?

Köpte mig en vas för 80 kr idag, tänkte väl mest att det passar bra på röda hyllan samtidigt som jag kunde lära mig något om tillverkaren "Skansen", vilket jag gjort, men jag kan ändå inte se när stämpeln är ifrån? Jag tänker 50-tal när jag googlar runt bland auktionshus osv..

All hjälp är välkommen

Click image for larger version

Name:	IMG_1367.jpg
Views:	1
Size:	84,7 KB
ID:	668132Click image for larger version

Name:	IMG_1368.jpg
Size:	55,3 KB
ID:	668133
    Collecting everything and nothing!

Skansen Keramik 1948-

Krukmakeriet på Skansen har haft många ägare genom åren. Den första ägaren var Michael Paahlen som startade AB Verkstadskeramik där 1948, därefter kom Tre Krukor 1951-1955 med Eva Sjögren, Greta Berge och Gunilla Palmstierna-Weiss som ägare. Så fortsatte det under hela 1950- 60- och 70-talet och tillverkningen har hela tiden bestått av traditionell bruks- och prydnadskeramik, oavsett ägare.
    Krukmakeriet finns fortfarande kvar och arrenderas nu Majvor & Peter Asshoff som funnits där sedan 1974. De har även en Ateljé på Värmdö som används under vinterhalvåret och namnet på företaget är idag Skansens Krukmakeri & Värmdö Keramikateljé. De tillverkar tekannor, kaffe och themuggar, skålar, krukor och spilkumar. Peter född 1943, arbetade på Gustavsberg efter sina studier i Sverige och Tyskland. 1971 startar han Ingarö Keramik och från 1976 Värmdö Keramik. Majvor född 1946 startade också sin karriär på Gustavsberg, innan hon och Peter öppnar keramikverkstad tillsammans.
    Konstnärer genom åren: Michael och Ulla Paahlen, Karl-Erik Iwar, Tore Borg, Wolfgang Hirsch, Gunilla Pamstierna-Weiss, Majvor & Peter Asshoff, Greta Berge-Beskov, Eva Sjögren, Kai Krebs, Sigvard Andersson, Lena Svensson och Christer Petersson.

Stämpeln på min verkar vara från perioden 1948-1973....någon som har fler alster?
    Collecting everything and nothing!

Comment

Hej Designpiraten, ett sent svar, men hoppas att du fortfarande tittar in här ibland. Jag brukar intressera mig för äldre keramik från Skansen av nostalgiska skäl, då min farmor kände Michael Paahlen.

Jag har bl a den här vasen, föreställande en arg farbror och två barn på skidor i ett vinterlandskap. Inte den vanligaste av dekorer, kanske syftar det på någon känd berättelse. Det vore kul att veta vem som kan ha gjort den.

Name:	skansenvas 1.jpg
Size:	47,9 KB
ID:	563773

Name:	skansenvas 2.jpg
Size:	34,0 KB
ID:	563774

Name:	skansenvas 3.jpg