Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Pressglas, ja. Men snaps eller likör? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pressglas, ja. Men snaps eller likör?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Pressglas, ja. Men snaps eller likör?

    Hallå,
    Kan ingenting om glas. Men lite inspirerad av andra trådar köpte jag några små spetsglas.
    Två olika modeller men väldigt snarlika i glasmassan. Glaset till vänster 10,5 cm med knapp på benet, det
    till höger blott 10 cm högt.
    Svenska? Vilka bruk? Ålder? Snaps eller likör?
    Själv gissar jag på likörglas va 1860. Vad vet ni ni?
    So long....
    Bifogade filer

  • #2
    Vad var det i glasen Kimmen?.....Keramik och porslin i den här tråden!!!

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
      Vad var det i glasen Kimmen?.....Keramik och porslin i den här tråden!!!
      Hallå där,
      Glasen är tomma och fasen vet varför dom hamnade där. Någon vänlig själ kan nog flytta min fråga till glasriket.
      Tack för ditt svar... jag väntar på flera... so long...

      Comment


      • #4
        Trista glas???

        Hallå alla glasmästare,
        PES har vunnit rykte om att ha många som kan mycket om gamla glas. Men varför vill ingen ens föra fram en
        tanke, idé eller fakta som svar på en enkel fråga?
        Trist. Med några tusen inlägg har jag alltid försökt svara på frågor inom de områden jag är intresserad av, men känner
        att jag börjar sakna motivationen.
        So long,,

        Comment


        • #5
          Isolde

          Inte Tristan utan Isolde Kimmen. Vänstra glaset med knapp är ju väldigt vanligt förekommande.
          Säkert tillverkat på olika glasbruk under 1800-talets senare hälft, blåst i form och avsett för
          brännvin. Det högra glaset är lite ovanligare skulle jag säga med sin kulknapp långt ner på
          benet, åldern och användningsområdet liksom tillverkningssättet samma som föregående, men
          som sagt klart ovanligare och kanske något äldre. Troligen är båda tillverkade på ett svenskt bruk.
          Nu är ju inte jag någon expert utan detta inlägg får ses som en ren provokation för att locka ut
          glasfolket på banan igen, ett utlåtande som mitt får ju inte stå oemotsagt.
          PS Det finns även en liten risk att en och annan slurk portvin passerat genom dessa glas.
          För säkerhets skull bör tilläggas att glasen definitivt inte lämpar sig för "poison".
          Här har Du jobb hela "natta" Kimmen om Du har tid och ork, annars sov så gott.
          Bifogade filer
          Last edited by prylsnubben; 2014-08-08, 23:35.

          Comment


          • #6
            Enligt en inte alltför gammal social konvention drack man starkvin i dylika små glas - det var sherry, portvin och madeira - lite olika stora men små glas för respektive dryck. Detta var ett bruk som var aktivt åtminstone fram till och med 40- 50-talen. Men nu tycks det inte förekomma längre. De små glasen kan förvisso fungera som likörglas också förstås. Men jag tror inte att det är snapsglas. De brukar ju vara lite mer geometriskt spetsiga.

            Det är ju nu för tiden lätt att förstå en viss vilsenhet när det gäller bruket av olika glas - när man som jag gjorde härom veckan - såg pick-nickande folk nere vid Tanto sitta och halsa direkt ur kranen på vinboxen - laget runt liksom.
            Last edited by HgF; 2014-08-09, 00:14.

            Comment


            • #7
              Skål bröder...

              Hallå och tack för svar,
              Jo, man tager var hafver, men nog tror jag att tillverkarens tanke var starkvin och hos farmor fick damerna läppja
              ett litet glas likör ur liknande glas.
              Glasmästarna lyser med sin frånvaro. Kommer ni ihåg "Flytta på dig... var farsan glasmästare"... so long...

              Comment

              Working...
              X