På en loppis i Skåne fick jag fatt i ett par ljusstakar med rinnig, flytande glasyr. Den ena lite mer mörkblå och den andra åt det gröna hållet. Rissel tyder jag signaturen till. Men vem eller vad är det? 12 cm höga.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Rissel ljusstakar
Collapse
X
-
Jättefina ljusstakar, som omedelbart fick mig att tänka på den lilla korgen från Baltiskan.
Men är de svenska?
Jag stämde av med befolkningsskivan 1900 för Rissel, men kan inte finna någon med ett sådant efternamn. Idag finns det däremot 149 Rissel/Rizzel enligt ratsit.se
Sista bokstaven kan dock tolkas som ett c, utöver l.
Det skulle inte förvåna om Andres hojtar till här, för det kan vara fråga om ljusstakar från Ceràmica La Bisbal, El Rissec.
Bland keramiken (i småbilderna) finns en del användning av blått:
Det finns mer i början att klicka på.
Men det här är läckert, även om det gäller orten Cataluña:
Men självfallet hoppas jag på en glömd och nu återupptäckt krukmakare Rissel någonstans i Skåne.
Glaseringen är härlig.
-
Okej, då släpper vi Spanien. Det är ändå för varmt där...
Signeringen är ovanlig i Sverige, och det finns inga referenser att ta till. Är det ett personnamn, verkstadsnamn eller ortnamn?
Chansade på tilltalsnamnet Risse och fick en enda träff i Sveriges befolkning 1890, nämligen Risse Bernhardina Carlsson, född samma år.
Hennes föräldrar var portvakt resp. hemmafru i Masthugget i Göteborg. Risse gick bort som ogift 1987 i nämnda stad.
Ingenting på nätet talar för att hon sysslat med krukmakeri i ungdomen, men det är i alla fall en möjlighet.Last edited by Gideon; 2014-07-10, 18:34.
Comment
-
Hittade ett gift par i Sveriges dödbok
Rissel, Erik Gunnar
Riddarg 35-37
Död 20/8 1962
Kyrkobokförd i Oscar, Stockholms stad (Stockholms stad, Uppland).
Född 16/6 1907 (ingen uppgift om födelseort)
Gift man (1933).Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Oscar, Stockholms stad (Stockholms län, Uppland)
Källor:
DB / DOR 62
Rissel, Katarina Maria
Danvikshem, 180
131 31 Nacka
Död 7/11 2001.
Folkbokförd i Oscar, Stockholms stad (Stockholms län, Uppland).
Född 7/9 1908 i Söderhamn (Gävleborgs län, Hälsingland).
Änka (20/8 1962).
Födelseförsamling i källan:
SÖDERHAMN (Gävleborgs län)
Källor:
man91 / RFV 06
Comment
-
Tack för alla bidrag! För att förtydliga visar jag ytterligare några bilder. Det är en tydlig fotring på stakarna och det är en öppen kanal genom dem (sedan jag tagit bort stearin, stanniol mm). Tillverkaren har alltså haft kunskap om hur man minskar risken för sprickor vid bränningen. Är det vanligt? Jag har inte så mycket att jämföra med men ofta är ju stakarna täta i botten. För att krångla till det skulle man kunna läsa den första "bokstaven" som en ihopskrivning av TR???
Comment
Comment