Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Två Kannor + 1 skål - Gamla Upsala Keramikverkstad

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Två Kannor + 1 skål - Gamla Upsala Keramikverkstad

Hej!

Jag har två dryckeskannor samt en liten skål som ser ut att vara tillverkade hos Gamla Upsala Keramikverkstad.
    Trots att de är så snarlika, särskilt kannorna, ser man att de måste vara handmålade - varje kanna/skål är unik som jag förstår det.

Kan någon avgöra när de är tillverkade?

Alla tre har stämpeln "FB" i botten. Jag gissar att det står för Folke Billander, som är grundaren till Keramikverkstaden. Står denna stämpel som signatur för att de är tillverkade i GU Keramikverkstad? För om jag förstår rätt så är signaturen KK den som står för designen? Jag har klurat ut att "KK" bör stå för keramikern Karin Karlsson som arbetade på Keramikverkstaden, rätta mig om jag har fel.
    Båda kannorna och skålen är stämplade och signerade likadant.

Stort tack på förhand för all den info jag kan få om dessa kannor och skålen!
    Bifogade filer
    "Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt -
    och till och med då är det omöjliga kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buc
    k

Ingen som har nå't att berätta?

Har själv försökt att hitta nå't på nätet, utan att lyckas. Om någon kan berätta något om dessa kannor och skålen är jag oändligt tacksam!
    och till och med då är det omöjliga kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buc
    k

Comment

Kan inget om gamla Upsala men tror att dina antaganden kan vara korrekta...om K.K är designer vet inte jag men det brukar vara dekoratören som signerar på det viset......

Comment

I inlägg 900 på lergökstråden har jag lagt in en "lerduva" från G:A UPPSALA.
        I övrigt säger jag som Manuel, "I knew nooothink", I,m from Saltsjö-Boo....

Comment

Dekoratör Karin Karlsson?
          Last edited by hugo2; 2013-06-07, 00:46.

Comment

Ursäkta mig, det börjar nog bli läggdags för min del. Jag såg inte att du redan hade koll på att KK stod för Karin Karlsson.

Comment

Tack

Tack, Andres, då har jag lärt mig lite mer, att dekoratören signerar på det sättet. Då är det antagligen "FB" som designat själva kannorna/skålen och "KK" som dekorerat dem med blomster.

Läste någonstans att FB drev Gamla Upsala Keramikverkstad 1946-1978, så någon gång under dessa år bör dessa föremål ha tillverkats. I mina (helt okunniga om keramik) ögon, så ser de ut att vara 40-50-tal... Kan det stämma?

Prylsnubben - det var en låååång tråd! Och en väldans massa koko-fåglar! Härligt!

Hugo2 - Tack, i alla fall. Då har vi åtminstone kommit till samma slutsats! Hoppas du sovit gott!

Last edited by Andeena; 2013-06-07, 09:35.
              k

Comment

Jotack, natten var god.

Jag är också helt okunnig om keramik, men i nattens googlande fann jag denna sida http://www.signaturer.se/Sverige/GamlaUppsala.htm där det står att Gamla Upsala keramikverkstad bildades 1964.

Comment

Tack igen, Hugo2! Jag ska genast titta in i länken!
                  k

Comment

Hittade denna av Helena Bilander idag.
                    Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Hittade denna av Helena Bilander idag.
                      (Jag har inte lyckats klura ut riktigt hur detta forum fungerar - har inte hittat hur jag kan följa trådar som jag skrivit i... Så därför Sent omsider kommer här en 'reaktion' på ditt inlägg.

Härligt "bullfat" (min första tanke när jag såg kringlorna var 'bullar') som du hittat! Och stämpeln - den var väldigt speciell! Kan du/någon se eller vet någon vad den föreställer? Jag får en massa associationer till 'illustrationen'.
                      k

Comment

Gamla Uppsala tallrik/ skål: signerad KK

HEJ! Har fyndat denna skål/ djup tallrik:

Click image for larger version

Name:	Cajsa Warg.jpg
Views:	1
Size:	71,3 KB
ID:	551800

Blev så förtjust i dekoren, trots att jag hört att Cajsa Warg aldrig yttrade dom orden.

Såg i denna tråd en snarlik men med en mer "blek" dekor, den va visst designad Helena Billander?
                        Kanske detta är hennes design, fast Karin Karlsson (KK) dekorerat den?
                        undrar slutligen hur pass vanlig är just denna modell? vad kan den vara värd?
                        mvh, elaina

Comment

Working...
                        X