Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ampel märk S.A.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ampel märk S.A.

Trodde jag var säker på att jag sett signaturen innan. Jag tror den varit uppe här, men kan inte hitta den trots ihärdigt letande.
    UE, Gabriel tänker man ju på, men signaturen stämmer ju inte.

Någon som vet vart den härstammar ifrån?

Click image for larger version

Name:	Ampel S.A.jpg
Views:	1
Size:	52,9 KB
ID:	657839

Name:	Ampel S.A2.jpg
Size:	65,8 KB
ID:	657840
    Pes är mitt google.

Jag tänkte på Sala kakel och keramik

Comment

Hallå Nobe och tack för inputen. När jag hittade denna gick även mina tankar till Sala. Men just S:en på Sala keramiken är så utmärkande på ett sätt som jag inte tycker denna är samt att jag inte hittar några föremål som endast är signerade S.A. De jag har sett är antingen signerade Sala eller djupstämplade Sala.
      Med det sagt så hoppas jag dock att du har rätt
      Pes är mitt google.

Comment

Jag tycker allt tyder på Nittsjö. Modellnummer och dekorbeteckning...

Comment

Men det är ju Ekeby Harald Östergren tror jag
          Märkningar på amplar brukar vara slarviga och saknas helt. Kanske för att dom skulle märkas invändigt där det inte syns

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
            Jag tycker allt tyder på Nittsjö. Modellnummer och dekorbeteckning...
            Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
            Men det är ju Ekeby Harald Östergren tror jag
            Märkningar på amplar brukar vara slarviga och saknas helt. Kanske för att dom skulle märkas invändigt där det inte syns

http://www.signaturer.se/Sverige/HaraldOstergren.htm
            Peter, Nittsjö tänkte jag faktiskt inte på. Nittsjö borde ju varit med i tankarna.

Nobe:s spår om UE och Harald är dock intressant.
            Om man jämför "solen" på första vasen i nobes länk, så har den ju likheter.

På Grödinges sida finns en ampel som har likheter i färg som beskrivs " Ampel nr 1, tidigare nr 108 ". 108 är ju min signerad med.
            S.A. förstår jag dock inte riktigt.
            Pes är mitt google.

Comment

Örebro Fajans har en ampel 108, med annan dekor visserligen. Dessutom har man en S.Andersson
              som man fått från UE.
              Bifogade filer

Comment

Ett sent tack Prylsnubben. Inte helt lätt det här. Det hade varit riktigt roligt som sagt om den kom från Örebro Fajans. Men vad tror du om likheten med Harald Östergren "sol".
                Pes är mitt google.

Comment

Vet vi att solen är Harald Östergrens dekor? Den finns på bild på Signaturer.se, men inte ett ord om modellnummer, märkning eller liknande. Däremot har Jerk Verkmäster jobbat på UE, enligt Grobladet (kända modeller 1214 och 1217: http://www.google.com/url?sa=t&rct=j...46751780,d.bGE
                  Är det ställt utom allt tvivel att solen inte är av Jerk? Isåfall stämmer Nittsjö, som jag vill få det till (fortfarande).

Comment

Vittinge känns som en tänkbar gemensam nämnare för herrarna i fråga. Finns en ampel
                    på Vittingetråden dessutom som inte är stämplad, utan endast har ett nummer (och vågorna).

Comment

Borde var en ampel ifrån UE om man ser på dessa bilder.

Name:	image.jpg
Size:	98,1 KB
ID:	562705

Name:	image.jpg
Size:	107,9 KB
ID:	562706
                      Möjligen har SA jobbat någon annanstans med samma signatur o dekor men att gissa vidare är bara gissningar..

Comment

Working...
                      X