Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Forsberg Vimmerby? Svart lergods - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Forsberg Vimmerby? Svart lergods

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Forsberg Vimmerby? Svart lergods

Det här lilla härliga objektet fyndades för ett tag sen. Mäter ca 8-9cm endast.

Mina tankar går till Forsberg och Vimmerby.
    Notera vågen eller sicksackmönstret.
    Svårt att se kanske, men den har lite likheter med glasyren från Stenbäck föremålet här

Vad tror ni?

Click image for larger version

Name:	UFO lockhänkel.jpg
Views:	1
Size:	61,0 KB
ID:	657832

Name:	UFO lockhänkel1.jpg
Size:	79,4 KB
ID:	657833

Name:	UFO lockhänkel2.jpg
Size:	61,1 KB
ID:	657834

Name:	UFO lockhänkel3.jpg
Size:	131,4 KB
ID:	657835
    Pes är mitt google.

Skånsk svartglaserat lergods. Se http://precisensan.com/antikforum/sh...=svartglaserat, jag har en mugg också som jag laddat upp men hittar inte. Hirvi har visat en kruka och E.B. en annan i tråden om allmogekeramik http://precisensan.com/antikforum/sh...=svartglaserat

Comment

Stort tack FBQ. Det var riktigt roligt. Mitt första skånska svartglaserade lergods.
      Släkting till Kaptenens kanske i tråden du länkade till
      Pes är mitt google.

Comment

Grattis wasistdas, svartgods hittar jag aldrig, men väl Polsson. Han har en hel reservbänk full.

(se inlägg 229).

Comment

Tack Prylsnubben.
          Faktiskt första gången jag sprungit på ngt svartgods och då har man ändå varit på x antal loppisar.
          Polsson har hökögon alt så kan han prata med keramiken =)
          Pes är mitt google.

Comment

"Keramik inte prata", -"den PRATA med MEJ".

Comment

Tyvärr saknar jag en svart lergodsterrin i min samling. För det första dyker de sällan upp och när de väl gör det, är priset oftast för högt. Minns såväl den intressanta diskussionen vi hade på PES med Wittskövle-terrinen:

I inlägg 113 och inlägg 124 lyckades vi (Simco) så småningom knäcka en nöt såtillvida att "Thornberg" så småningom blev "16 september".
              I ursprungstydandet av signeringen fanns såväl Petriboden (säljaren) samt svartgodsgeneralen Öhgren involverade.

De osignerade terrinerna är, enligt min mening, mycket svåra att verkstadsbestämma. I stort sett alla jag hållit i förefaller ha mycket poröst gods, nästan som terrakotta. Vidare känns de mycket 1800-tal såväl tidigt som sent dito. Mönsterna/dekoren på dem gjordes av speciella rulltrissor eller också med pålagda mönster, tex eklöv, vilka formats i gipsformar och naturligtvis har en del skulpterats för hand i godset av skickliga krukmakare. Läste någonstans att den svarta glasyren ursprungligen användes för att glasera kakelugnar vilka då skulle likna järnspisar vilka var ett tecken på solventa ägare. Kanske var det även så med hushållslergodset. Din terrins geografiska ursprung kan mycket väl vara Småland eller Skåne eller något annat landskap tex Halland eller Blekinge, men att härleda verkstaden är omöjligt, menar jag.
              Last edited by Polsson; 2013-05-16, 14:58.
              p-son

Comment

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                Läste någonstans att den svarta glasyren ursprungligen användes för att glasera kakelugnar vilka då skulle likna järnspisar vilka var ett tecken på solventa ägare. Kanske var det även så med hushållslergodset.
                Lustigt, häromdagen när vi var till Storholmen och ruinen på densamma så såg jag rester
                av kakelugnar som passar in precis på Din beskrivning.
                Det fanns plenty med rester om jag säger så, bostället hade hyst enkelt och fattigt folk.
                Nästa gång ska jag plåta några av kakelugnsbitarna.

Comment

Lite får vi dra ner på förhoppningarna om att sockerskålen är "äkta" svartgods, för jag får inte den känslan.
                  Jag vet, jag framstår som en grinolle nu.

För det första, undersidan på locket är ljust brunt och glasyren svårartat knottrig av dålig värmeväxling i ugnen.
                  För det andra, har det som vi kännetecknar som svartgods en heltäckande glasyr som är kompakt och inte visar annat än svart.

Jag tror mer på wasistdas första känsla; att det lutar åt en Forsbergare i gammal god stil från 1940-talet.
                  Men får jag hålla den i händerna, kanske min uppfattning drastiskt ändras.

Comment

Stort tack för all respons, riktigt kul. Såg att jag missat tacka för ditt informativa inlägg också Polsson.

Sen har vi Gideon, som kommer in och helt kör ner mina förhoppningar i botten ( när kommer du hit och klämmer på den? )

Jag är inte tillräckligt duktig för att säga emot något håll, men däremot kan mina bilder varit lite missvisande?
                    Jag har aldrig sett ett svartglaserat eller hållt i ett föremål live.
                    Jag hade en annan bild sparad på datorn som kanske kan ge lite mer info om själv godset/glasyren. Som synes är det kanske lite för brunt för att vara sant

1. Visar den mönstrade vågen, som även förekommer på gods från Forsberg.
                    2. Visar oljig glasyr, som jag inte vet om det förekommer på gods från Forsberg?
                    3. Visar det som motsäger svart lergods? och kanske mer lutar åt Vimmerby. Jag är ju även från Växjö och Vimmerby är ju inte långt härifrån.

Med det sagt så tycker jag att den verkar lite äldre än de andra föremål från Forsbergs som jag stött på, men å andra sidan kan den varit väl använd.

Name:	VF.jpg
Size:	80,2 KB
ID:	547654
                    Pes är mitt google.

Comment

Working...
                    X