Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Gulglaserad ljusstake - 1861 - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gulglaserad ljusstake - 1861

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gulglaserad ljusstake - 1861

Kanske blir det här en ny nöt, a´la Polssons Lilla G, men i det här fallet kan det vara fråga om ett personnamn att lnäcka, i stället för ort.

En gulglaserad stake för två ljus, i något som ser ut som torn, eller snarare krön. Stilen är nygotik, fast dess storhetstid var trettio år tidigare, än den datering ljuststaken har i piktur - 1861. Med vi vet ju att nystilar dröjde kvar på sina håll i landet.
    I landet? Jag vill gärna tro att det är Sverige, även om det också går att snegla åt Bornholm till. Dock så har jag letat i böcker efter motsvarande därifrån, men inte funnit.
    Den här är en gång köpt på auktion i Halmstad.

Click image for larger version

Name:	Gulglaserad stake 1.jpg
Views:	1
Size:	29,9 KB
ID:	657155

Name:	Gulglaserad stake 2.jpg
Size:	30,4 KB
ID:	657156

Förutom årtalet, kan man på andra sidan se bokstäverna A N och på kortsidan ett S. Inget på det andra, så sammantaget blir det A N S att grunna på.
    Är det kakelugnsmakare Anders Nilson i Varberg, född 1823, eller August Nilsson i Malmö, född 1838, eller Anders Nilsson i Stockholm, född 1837?

Name:	Gulglaserad stake 3.jpg
Size:	32,7 KB
ID:	657157

Name:	Gulglaserad stake 4.jpg
Size:	16,6 KB
ID:	657158

S:et kanske är efternamnet? Då får man söka om på nytt, men risken finns också att personen redan var död, då folkräkningen genomfördes 1880, i vars skiva jag har sökt. Och så kan det vara orten...
    Eller så byter vi fot och tänker på beställaren namn. Knepigt det där.

Gulglaserat, ja då tänker man på Höganäs förstås, men jag gissar att det inte är så enkelt.
    Vad tror ni?
    Till slut; jag har en deja vu-känsla av att ha sett denna ljusstake på annat håll för länge sedan. Kanske i någon museibok, eller vid ett museibesök. Har någon av er också gjort det?

Name:	Gulglaserad stake 5.jpg
Size:	31,3 KB
ID:	657159

Name:	Gulglaserad stake 6.jpg
Size:	31,9 KB
ID:	657160

Name:	Gulglaserad stake 8.jpg
Size:	29,0 KB
ID:	657161

En genomgående självspricka från bränningen, tycker jag höjer charmen, och det tyckte nog tidigare ägare också, eftersom ljusstaken, i skrivande stund, har bevarats intakt i 152 år.
    Last edited by Gideon; 2013-03-28, 22:05.

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Kanske blir det här en ny nöt, a´la Polssons Lilla G, men i det här fallet kan det vara fråga om ett personnamn att lnäcka, i stället för ort.

En gulglaserad stake för två ljus, i något som ser ut som torn, eller snarare krön. Stilen är nygotik, fast dess storhetstid var trettio år tidigare, än den datering ljuststaken har i piktur - 1861. Med vi vet ju att nystilar dröjde kvar på sina håll i landet.
    I landet? Jag vill gärna tro att det är Sverige, även om det också går att snegla åt Bornholm till. Dock så har jag letat i böcker efter motsvarande därifrån, men inte funnit.
    Den här är en gång köpt på auktion i Halmstad.

Förutom årtalet, kan man på andra sidan se bokstäverna A N och på kortsidan ett S. Inget på det andra, så sammantaget blir det A N S att grunna på.
    Är det kakelugnsmakare Anders Nilson i Varberg, född 1823, eller August Nilsson i Malmö, född 1838, eller Anders Nilsson i Stockholm, född 1837?

S:et kanske är efternamnet? Då får man söka om på nytt, men risken finns också att personen redan var död, då folkräkningen genomfördes 1880, i vars skiva jag har sökt. Och så kan det vara orten...
    Eller så byter vi fot och tänker på beställaren namn. Knepigt det där.

Gulglaserat, ja då tänker man på Höganäs förstås, men jag gissar att det inte är så enkelt.
    Vad tror ni?
    Till slut; jag har en deja vu-känsla av att ha sett denna ljusstake på annat håll för länge sedan. Kanske i någon museibok, eller vid ett museibesök. Har någon av er också gjort det?

En genomgående självspricka från bränningen, tycker jag höjer charmen, och det tyckte nog tidigare ägare också, eftersom ljusstaken, i skrivande stund, har bevarats intakt i 152 år.
    Vilken stake! Jag inbillar mig att även du har läst att många sådana fyrkantiga lergodsstakar tillskrives tegelbruksarbetare av något slag. Även jag tycker mig ha sett något liknande och kommer att ägna delar av påsken åt att leta i mina böcker.
    p-son

Comment

Det tackar jag för, men inte ska Du väl bläddra i böcker hela påsken. Ägg ska ätas, de närmaste få äggstra kul åt Din närvaro, och äggande äventyr vidtas bland hundar och fågelfjädrar.

Att färgen är äggul på denna stake, ger ändock forskningen en legitim inramning en helg som denna.

Tegelbruksarbetare? Varför inte, staken är tung som en tegelsten, drygt 1,6 kilo och är 17 cm hög. Men glaseringar föll nog inte på dennes lott, även om vi sett att arbetarna vid Skromberga tegelbruk lekte på lediga stunder med sådant - men det var ett kvartsekel senare.
      Nånstans finns svaret.

Comment

Hej grabbar!
        Känns som Polsson är "tingesten" på spåret. Vore intressant att veta måtten på stakens bas
        och sedan jämöra med olika mått på förekommande tegelstenar. Skära och stansa känns som
        användbara metoder för att framställa en dylik stake.

Comment

16 x 7,5 cm är basens mått.
          Men tänk också på hur kakelmakarna pressade och skar till bladen för kakelbitarna. Tjockleken är ungefär densamma.
          En 15-minutersrepetition, skadar inte.
          Se dina favoritprogram när du vill i SVT Play - fri television på nätet.

Comment

Working...
          X