Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Hemmamålat Geneverkrus? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hemmamålat Geneverkrus?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hemmamålat Geneverkrus?

Detta krus, 19,5 cm högt och med ett bottendiameter på 7,2 cm, med avslaget öra, har det frågats om på Facebook. Gideon fick Ystad-vibbar och det säger jag inte emot. Eftersom jag fick se kruset idag tog jag några bilder däribland en "signering" i botten. Dekoren förfaller vara kallglaserad - målad med färg. Eftersom jag inte anser mig tillhöra de mest Ystad-initierade, låter jag den församlade PES-Ystadinitierade-skaran ta en titt. Är det inte ett Geneverkrus som hemmamålats?
    Bifogade filer
    p-son

Minsann har inte kruset den "ökanda" B-stämpeln inpressat?

Kanske tog någon kruset till Ystad Keramik, för att piffa upp stackarn utan öra, eller så blev den ett förevisningsobjekt i butiken? För måleriet är absolut ystadianskt.
    Hypotes, jag vet...
    Last edited by Gideon; 2013-03-30, 01:39.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
      Minsann har inte kruset den "ökanda" B-stämpeln inpressat?

Kanske tog någon kruset till Ystad Keramik, för att piffa upp stackarna utan öra, eller så blev den ett förevisningsobjekt i butiken? För måleriet är absolut ystadianskt.
      Hypotes, jag vet...
      Är teorin att B-stämpeln skulle tillhöra Ystad, ute ur leken?
      p-son

Comment

Den infallsvinkeln, att B-stämpeln kan ha med Ystad att göra, fick jag inte - men det är i högsta grad värt att begrunda.
        Två förslag har annars kommit på tal; Bergroth, alternativt Björnberg.

Går det att avgöra med salivtestet, om de partier som saknar färg, har blank glasering eller rå lergodsyta?
        Måleriet är sent 1940-tal, medan kruset känns äldre i blickfånget.

Click image for larger version

Name:	Ystadsmålat krus 1.jpg
Views:	1
Size:	21,5 KB
ID:	546833

Click image for larger version

Name:	Ystadsmålat krus 2.jpg
Views:	1
Size:	18,7 KB
ID:	546834

Comment

Jag har på 50 och 60-talet målat flera Genever krus. Men jag målade dem med porslinsfärger, på betällning, för många använde dem som lampfot. Själva kruset är ju högbränt, genomsitrar, annars hade man inte kunnat använda dem för Genever. Det fanns förr flera olika Generfabriker som använde lerkrus. Där jag arbetade då använde vi Bols Geneverkrus.

Comment

Working...
          X