Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tomas Stöfling, Gotland

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tomas Stöfling, Gotland

Ursprungligen postat av cewe13 Visa inlägg
    Hej,
    jag fick precis en skål från Tomas Stöfling som anses vara den som följer i Matthias Fischers fotspår på gotland - väldigt trevlig present.
    Christian.
    Jag citerar dig från en tråd med Mathias Fischer.....
    och
    skapar en egen tråd om Tomas Stöfling med en mycket annorlunda vas...
    avsiktligt 'avslagen' hals.....
    knottrig glasyr....
    men mycket dekorativ
    Cewe13: Berätta gärna vad du vet om Tomas

Jag hittade iallafall en länk
    Bifogade filer

Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
    Jag citerar dig från en tråd med Mathias Fischer.....
    och
    skapar en egen tråd om Tomas Stöfling med en mycket annorlunda vas...
    avsiktligt 'avslagen' hals.....
    knottrig glasyr....
    men mycket dekorativ
    Cewe13: Berätta gärna vad du vet om Tomas

Jag hittade iallafall en länk
    http://www.mejerietgotland.com/tomas_sve.htm
    Hej,

Beklagar sent svar.
    Tomas Stöfling har vi besökt varje sommar sedan Fischer gick bort. Från början gjorde Tomas mer vanliga bruksföremål, men har mer och mer gått över till vad jag skulle benämna konstkeramik - även om föremålen allt som oftast fortfarande har bruksföremålet som grund - exempelvis bilden du visar.

Mathias Fischer ansågs generellt som Gotlands bäste på glasyr och form.
    Följande är hörsägen från min mor som håller Mathias som sin favorit:
    När han gick bort sägs det att hans formar och vissa av de notater som fanns om hans "glasyr-recept" och tillvägagångssätt för glasys - köptes av en annan keramiker på ön. men eftersom formarna endast kunde användas till ett begränsat antal nyproduktioner innan de blev dåliga, så kunde han inte livnära sig på Mathias gamla formar.

De nedskrivna notaterna om glasyren sägs Stöfling ha förvärvat - och sedan utvecklat ytterligare.
    Han driver mejeriet tillsammans med sin fru/sambo Eila som är en mästare på att knyta mattor. Mejeriet är väl värt ett besök om man har vägarna förbi Gotland - även om jag själv tycker att priserna på både mattor och Tomas keramik är väl tilltagna.
    Mina föräldrar köpte en av de vackraste keramikvaser jag sett av stöfling i början på 90-talet. Turkos, matt, glasyr på utsidan - det matta återkom på ovandelen av vasen på översta delen av insidan, men blev blankare och blankare längre ned mot botten - och i själva botten var glasyren som om det var vätska som låg därnere. helt underbar!
    den stod ovanpå en vitrinskåp hemma, och när mamma och pappa hade inbrott i mitten på 2000-talet var Stöflingvasen ett av föremålen som stals. stöldbegärlig herre.

jag tror att Tomas är fastlänning från början, men flyttade till gotland då Eila har kopplingar till ön.

det är så mycket jag kan komma ihåg i denna sena timme, men fråga mig gärna något specifikt så kan jag fråga mina föräldrar om jag inte kan svara själv.

ha en skön kväll.

Cewe

Comment

kul när man 'lärt sig' en signatur
      Den här lilla vasen hittades häromdagen....
      Bifogade filer

Comment

24 cm Stöfling el. Stövling - vacker
        Bifogade filer

Comment

Ytterligare en vas i gult av Tomas Stövling, 15 cm hög
          Bifogade filer

Comment

Working...
          X