Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kopp och Fat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Blåklint och gula smörblommor passar ju bra till Juniblom från Gustavsberg. Margareta Hennix och Calle B (Blomquist) står bakom.
    Bifogade filer

    Comment


    • #47
      För n tid sedan köpte jag en stor tekopp med fat och bidrog med ett (kanske alltför litet) belopp till välgörenhet. Nog är det väl Stig Lindberg och Maja Snis för signaturen med en fisk? Men F 12 vet jag inte. Fatet 18,5 cm Ø och koppen med örat 15 cm långt.
      Bifogade filer

      Comment


      • #48
        För första gången har jag köpt något från Fyrklövern och det blev kopp, fat och assiett för en guldpeng. Och det var "Carl von Linné Jubileum 200 år 1778 - 1978".
        Att man jubilérar någons död tycker jag är lite märkligt; det var nämligen 1778 som Carl von Linné dog. Men det säger kanske mer om Fyrklövern.......
        Nåväl, kopp och assiett visar såväl den vackra linnéan som Linnés vapensköld med texten "Fanam extendere factis" (att öka sitt rykte genom goda gärningar). Varifrån porslinet kommer framgår inte.
        Bifogade filer

        Comment


        • #49
          En kopp med vimpel från Göteborgs Kungliga Segel Sällskap, GKSS, och som är levererad av Ferd. Lundquist & Co Göteborg. Tillverkare vet jag inget om och fat kommer ev senare.
          Bifogade filer

          Comment


          • #50
            Standert..

            Hallå,
            Koppen väcker starka minnen, fanns alltid ombord på morfars R8:a Elsinore. Den fackmässiga benämningen är standert som fördes under nedre vantspridaren på babords sida. Om tillverkaren av koppen vet intet men man kan nog förmoda att fabriken låg i närheten, göteborgare är lokalpatriotiska... so long...

            Comment


            • #51
              Vilken trevlig tråd!
              Några bidrag...

              En riktig 70-talare...

              Click image for larger version

Name:	Mantilj märkning.jpg
Views:	1
Size:	46,1 KB
ID:	556441 Click image for larger version

Name:	Mantilj.jpg
Views:	1
Size:	94,9 KB
ID:	556442

              Troligen en tekopp men i dag vill man ju har rejäla koppar...

              Click image for larger version

Name:	Rosette.jpg
Views:	1
Size:	81,7 KB
ID:	556443 Click image for larger version

Name:	Rosette2.jpg
Views:	1
Size:	35,1 KB
ID:	556444

              Har fler tyska och omärkta 50-talare.... vet inte om de hör hemma här?

              Comment


              • #52
                Kul SollanA, att du bidrar till dokumentationen. Ett tips till dig och andra PES-are är att i texten skriva in namn, benämningar och andra sökord så man kan leta i "avancerad sökning" och klicka på förstoringsglaset uppe till höger,
                Här kommer Aina från Gustafsberg.
                Bifogade filer
                Last edited by Lars M; 2014-11-16, 18:36.

                Comment


                • #53
                  Sorry, jag tänkte inte så långt..
                  Antar att det inte går att redigera längre?

                  Comment


                  • #54
                    Åke Arenhill

                    Pion från Rörstrand tror jag nog att det finns flera varianter av av. Men här kommer en begränsad upplaga för Pågens och av Åke Arenhill.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #55
                      Lite erfarna och bedagade är både Stockholm och Peking men för dokumentation och fvb kommer här både Rörstrand och Gustavsberg.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #56
                        Hallå Lars, Trevliga bekantskaper. Är speciellt förtjust i Rörstrand och du vet det säkert, Stockholm II är inte så gammal som den ser ut. 1923-1935, med vilseledande dekor på brämen, 1840-tal. So long...
                        Kim

                        Comment


                        • #57
                          Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                          Pion från Rörstrand tror jag nog att det finns flera varianter av av. Men här kommer en begränsad upplaga för Pågens och av Åke Arenhill.
                          Hallå,
                          Åke Arenhill är en färgstark och mångsidig snubbe. Träffade honom någon gång när jag var ung. Kul att möta ett av hans alster här. Pion tillverkades blott 1963-67, Pågens lever liksom Åke. So long
                          Kim

                          Comment


                          • #58
                            Härlig tråd detta!

                            Passar på att presentera mina koppar jag dricker kaffe ur till vardags varje morgon med det passande namnet "Vardag". Dessa koppar som egentligen är skapade för att dricka te ur har kommit att bli frukostfavoriten då de med sina 3dl rymmer nog med kaffe för att man ska slippa lämna trädgården för påtår stup i kvarten. Servisen mina koppar tillhör är formgiven av Karin Björquist år 1955

                            Click image for larger version

Name:	vardagggg.jpg
Views:	1
Size:	51,4 KB
ID:	557553

                            Comment


                            • #59
                              "Två små fåglar på en gren....." finns det på Wexiö från Gustafsberg.
                              Och Arizona från Rörstrand visar inte Grand Canyon utan en ganska intetsägande dekor. Från 1942 års andra halva.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #60
                                Visby är OK. Men sedan klarar jag inte mer. Rängi och på koppen också Joha(n) kan jag inte få ihop. Nog får man tankar till Neda, Munkvalvet och Szialsi Keramik. Bland senapsburkarna visade Simco att ordet öcsi är från Ungern och betyder kompis eller kille . Finns det något samband? http://precisensan.com/antikforum/sh...psburkar/page5 ( nr 48- 49).
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X