Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Tomar Keramik - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tomar Keramik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tomar Keramik

En 11 cm hög keramikfigur - ett sittande barn med blå hatt och ringar i öronen. Ingen svans så det är väl inget troll.
    Anledningen till att figuren fick följa med hem var etiketten: Tomar Keramik Sweden. Vad som finns inom den inre cirkeln är svårt att säga - kanske ett huvud eller ansikte? Under kan man tydligt läsa 1940 samt något oläsligt.
    Eftersom man kostat på sig att tillverka etiketter, så bör det ju vara en något etablerad keramiker.
    Jag behöver hjälp att identifiera.
    Bifogade filer

Intressant med en "ny" keramikbekantskap!
    Vad bra att den fick följa med dig hem, Lars.

Möjligen kan detta vara samma tillverkare.

Comment

Ja, det är verkligen bra att den fyra år gamla frågan väcks till liv igen.
      Att det är samma tillverkare av såväl byst som figur, råder det ingen tvekan om, med dessa andra bilder från nätet i jämförelse.

Click image for larger version

Name:	Tomar Keramik 1.jpg
Views:	1
Size:	9,4 KB
ID:	539537

Name:	Tomar Keramik 4.jpg
Size:	9,4 KB
ID:	539538

Name:	Tomar Keramik 2.jpg
Size:	11,1 KB
ID:	539539

Vem är då Tomar?
      Det kan möjligen vara släkten Tomar, och 1970 finns fem medlemmar bosatta i Göteborg och ingen annorstädes.
      Jag finner årtalet 1940 som tveksamt, eftersom etiketten ser lite yngre ut än så.
      Den äldste Tomar är född 1925, men det är klart - 1970 var kanske keramikern inte längre i livet.
      I annat fall kan också Tomar vara två förkortningar av för- och efternamn.

Frågan är öppen.

Comment

Tack Bengt H och Gideon!
        De figurer Gideon visar är ju i god överensstämmelse med min. Alltså bör ju stämpel i godset och etiketten vara från samma verkstad.
        Jag är också tveksam till årtalet 1940 eftersom jag uppfattar att det är skrivet med kulspetspenna och sådana kom ju inte till Sverige förrän långt efter andra världskriget (och var mycket dyra). Ett sammandrag av för- och efternamn är ju inte otroligt. T ex Tomas Arvidsson eller Tomas Martinsson eller ......

Comment

Hej Lars M

Jag hittade tråden när jag sökte efter TOMAR eller TOMAK, för
          igår hittade jag ett litet troll. Ja, varifrån kan han komma?

Undrar och hälsar
          Staffan
          Bifogade filer
          Last edited by Staffan Kvist; 2016-04-15, 15:19.

Comment

Working...
          X