Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grön vas med öra

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Grön vas med öra

Jag kan inte tänka mig annat än att vasen är svensk, men jag kan inte se någon märkning under den. Vet någon?

Click image for larger version

Name:	IMAG0319.jpg
Views:	1
Size:	64,8 KB
ID:	649333

Click image for larger version

Name:	IMAG0324.jpg
Views:	1
Size:	127,0 KB
ID:	649332

*putt*

Är det någon som har någon idé om min vas? Jag funderar lite på Gabriel
    Det ser ut som att det är två tuschfläckar, eller liknande, under vasen. Kanske är det någon stämpel som nötts och slitits bort? Jag kan inte se att det finns något präglat undertill.

Comment

Kan det vara en gammal ekeby kanna?

Jag vet inte men det känns som att det skulle kunna vara en gammal ekebyare.

Comment

Jag tänkte det först, men de har väl alltid Ekeby eller något nummer präglat?

Comment

Hej igen!

Jo, det brukar det ju vara. Men jag har sett keramik / porslin utan stämplar vilket nötts bort, ej stämplats etc... Många av Ekeby har man inte sett stämpeln på eller väldigt svagt.

Ursprungligen postat av PeppigaPia Visa inlägg
          Jag tänkte det först, men de har väl alltid Ekeby eller något nummer präglat?

Comment

Du har ett krus av Vicke Lindstrand gjort 1947. Hittar inte numret just nu. Ibland blir glasyren så tjock a tt inget syns. Här kommer en bild på mitt krus tillsammans med en golvvas (här fönstervas) av Vicke, även en Trio av Berit Ternell.
            Bifogade filer

Comment

Där ser man Tack för hjälpen!

Comment

Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
                Du har ett krus av Vicke Lindstrand gjort 1947. Hittar inte numret just nu. Ibland blir glasyren så tjock a tt inget syns. Här kommer en bild på mitt krus tillsammans med en golvvas (här fönstervas) av Vicke, även en Trio av Berit Ternell.
                Golvklyftvasen var snygg. Har bara sett den som mindre skål.
                Tack kolmårdstrollet för att du visade upp dina vaser.

Comment

Kan det vara Glory eller Örjan? De var bara etikettmärkta.

Comment

Nej Peter här är jag säker. V.L är min märkt. Den finns med på bild i boken Upsala-Ekeby keramik porträtt av fem konstnärer.
                    Last edited by Kolmårdstrollet; 2012-05-18, 10:06.

Comment

Working...
                    X