Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Hildur Haggård eller någon annan vid S:t Eriks Lervarufabrik? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hildur Haggård eller någon annan vid S:t Eriks Lervarufabrik?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hildur Haggård eller någon annan vid S:t Eriks Lervarufabrik?

    Någon kanske kan identifiera denna lilla lergodsskål. Borde vara en italienare va?
    Bifogade filer

  • #2
    Jag kan direkt svara att den INTE är italiensk, jag ger en grov gissning på herta Hillfon som arbetade m. röd lera och gärna använde sig av det japanska uttrycket vilket denna skål ger uttryck för, med reservation för att vara ute o cykla när expertisen kliver in. Hon hade HH som signatur bl.a
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Har sett flera saker med denna signatur i Sverige och de har haft en svensk känsla i formgivningen allihop, och alla lika formsäkra. Däremot vet jag inte vem som står bakom signaturen. Herta Hillfon passar ju naturligtvis med bokstäverna, men jag är ändå tveksam, med tanke på hur hennes senare formgivning ser ut. Eftersom hon är född 21 skulle det teoretiskt kunna gå att klämma in i tidslinjen. Men jag skulle vilja vara mer säker på det...

      Comment


      • #4
        Jag har också sett, som Peter S, flera saker med samma signatur genom åren, och den bör vara mer svensk, än dansk. Inte italiensk i allafall.
        Äjht träffade nog rätt direkt med Hillfon. Stockholm, rödlera och tennglasyr är vad man tänker på. Bromma keramik hade samma typ av lergods, så det är näraliggande.
        De mindre trovärdiga är Hildur Haggård, som hade sina punkter efter varje H, och hade nästan alltid det religiösa i skapandet. Danske Hans Helving hade sina H:n som ett par skidor uppställda mot en vägg.
        Skålen ger tidskänsla av slutet på 50talet och åren strax efter 1960, precis som de alingsåsare och brommare jag som liten såg i lanthandeln på skärgårdsön Lådna/Carlshem.

        Comment


        • #5
          Fast de andra som jag har sett har kännts som 30-tal. Det här kan vara 40-talet också... Jag tycker det är tidigt att bestämma signaturens upphov... Den här signaturen har varit uppe förut och det blev samma frågetecken då...

          Comment


          • #6
            Vill bara länka till en annan diskussion där en viss "Roland J" säger att denna signatur ÄR Hans Hellving. Vad innebär "som ett par skidor uppställda mot en vägg" om inte denna signatur.


            Jag tycker det verkar mer troligt än Herta Hillfon.
            Hans Helving var på Bornholm redan från 30-talet, så tiden stämmer också.
            http://www.gallerikaas.dk/page1helving.html (ett fiskfat finns under "keramik" på galleriets hemsida)
            (Bornholmsk keramik är ju inte på något sätt "sällsynt" hos oss heller...)

            Comment


            • #7
              Korta signeringar, eller kryptiska bokstäver är allt som oftast svåra att härleda. Till och med Vingedals visar ett helt annat HH för Helving, men så är den inte komplett heller. Just den ser för mig ut "som ett par skidor uppställda mot en vägg".
              För jämförelsen skull, kan Du titta på Kai Krebs flera olika signeringar i Vingedals svenska avdelning.
              Så denna gång har jag fått revidera min dåvarande uppfattning i juni...

              Comment


              • #8
                Kan denna vas vara ...

                gjord av Hertha Hillfon om man ser på signaturen är den exakt som i boken Svensk keramik. Att hon är (f. 1921) och att hon var på Rörstrand en kort tid 1959 och sedan hade egen verkstad 1958 - i Stockholm.

                Vet någon nåt årtal eller var den är gjord? Måtten är 11 hög, 10 diameter. Hittade inte mycket om hennes keramik på nätet.
                Bifogade filer
                ________________________________________________________________________
                "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                Då måste man ju nedvärdera nuet."

                Comment


                • #9
                  då tror jag att det är fel i boken.....
                  Hans Helving, Bornholm borde det vara!

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
                    då tror jag att det är fel i boken.....
                    Hans Helving, Bornholm borde det vara!
                    Tack för ditt svar:
                    Jag tyckte inte det passade in med Hertha Hilfons keramik. Tog en bild ur boken på hennes signatur.
                    Slående lik Hans Helving's signatur.

                    Men som du säger är ju detta Hans Helving när man ser på denna tråd. http://www.precisensan.com/antikforu...ead.php?t=4940
                    Bifogade filer
                    ________________________________________________________________________
                    "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                    så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                    Då måste man ju nedvärdera nuet."

                    Comment


                    • #11
                      Det verkar vara ett och annat fel i den boken.
                      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                      Konfucius

                      Comment


                      • #12
                        'Hillfons signatur slående lik Helvings'
                        i boken ja, men signaturen är inte Hillfons !!!!!
                        Rita ett stort kryss över signaturen....

                        Comment


                        • #13
                          Den signaturen ställer verkligen till det. Helvingspåret var hett för mig förut, men idag är jag osäker. Antingen kan en keramiker ha sina dagar eller perioder, då h*n avviker från sin vanliga signering.
                          Här är Rubus´vas avsiktligt krackelerad, i likhet med altarljusstaken av Hildur Haggård. Haggård har sina punkter där de "ska" vara, men vem vet?
                          Håller med jani om kryss över bilden.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
                            'Hillfons signatur slående lik Helvings'
                            i boken ja, men signaturen är inte Hillfons !!!!!
                            Rita ett stort kryss över signaturen....
                            Krysset är där med SVART

                            Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                            Den signaturen ställer verkligen till det. Helvingspåret var hett för mig förut, men idag är jag osäker. Antingen kan en keramiker ha sina dagar eller perioder, då h*n avviker från sin vanliga signering.
                            Här är Rubus´vas avsiktligt krackelerad, i likhet med altarljusstaken av Hildur Haggård. Haggård har sina punkter där de "ska" vara, men vem vet?
                            Håller med jani om kryss över bilden.
                            Kan man då säga att det är Helving's vas eller Haggård? Någon som vet vad själva motivet på vasen skall föreställa?

                            Vad är det du visar på bilden Gideon? Kan man få se hela.
                            Last edited by Rubus Arcticus; 2009-02-16, 10:23.
                            ________________________________________________________________________
                            "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                            så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                            Då måste man ju nedvärdera nuet."

                            Comment


                            • #15
                              Helving eller Haggård, det får framtiden utvisa, i takt med att fler jämförelseobjekt dyker upp.
                              Här är en helt annorlunda signering av Helving, som tydligen varierat sig:


                              Det jag visade, är snarare för gilleljus än för rent kyrkligt bruk (som Haggård anammade), eftersom piggen är lite för kort, för att hålla ett långt ljus stadigt.
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X