Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börsum

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Börsum

Bror Börsum var okänd för mig, fram tills idag, då jag hittade den här söta vasen, i form av en fågel.

Click image for larger version

Name:	Börsum2.jpg
Views:	1
Size:	73,6 KB
ID:	648397

Name:	Börsum1.jpg
Size:	100,7 KB
ID:	648399

Name:	Börsum3.jpg
Size:	54,1 KB
ID:	648398

Hur länge var Bror Börsum aktiv? Han verkar ha börjat 1967. Var han aktiv till sin död, 1997?
    När kan min vas vara tillverkad?

Det hade varit roligt att se fler alster av Börsum. Det är inte så värst mycket som dyker upp när man googlar...

För mig ser Din fågel ut att vara tillverkad runt 1970, strax efter flower power-eran.
    Bengt H. har säkert mer att tillföra i sak, om denne keramiker.

I boken "Porslinsmärken" av S. E. Vingedal, kan man läsa:
    "Bror Börsum
    Mariefred, född i Oslo. Keramiker, skulptör- Egen verkstad i Mariefred. Arbetar med högbränt och sintrat lergods, i bl.a. mörkbrun, holländsk lera och täckande glasyrer. Nytto- och prydnadsgods samt abstrakta och konkreta skulpturer.
    Representerad i Borås, Hudiksvalls och Karlstads museer."

Ur Sveriges Dödbok 1947-2003:
    Börsum, Bror
    Mariefred
    Död 3/7 1997.
    Folkbokförd (1986) i Mariefred, Strängnäs kn (Södermanlands län, Södermanland).
    Född 22/9 1925 i Norge.
    Gift man (18/3 1966).

Comment

Tyvärr har jag nog inte mer att tillföra om Bror Börsum än de upplysningar som redan finns på nätet, d.v.s. att han 1967 köpte Utterbergs verkstad (Mariefreds lerkärlsfabrik) i Manhem, Mariefred. Där var han sedan verksam fram till sin bortgång 1997, förutom att han kanske inte var så aktiv det sista året.

Förhoppningsvis skall det kunna komma lite mer upplysningar om Bror Börsum här på forumet inom kort.

Comment

Nu har jag genom en son till Bror Börsum fått lite upplysningar.
        Återkommer med dessa när jag bearbetat dom.

Till dess så blir det några bilder på den prydnadskeramik som nog är det som förknippas med Bror Börsum.

Name:	Resize of 2012-04-20 024.JPG
Size:	46,3 KB
ID:	534119 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-04-20 006.JPG
Size:	45,9 KB
ID:	534120 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-04-20 023.JPG
Size:	44,2 KB
ID:	534121 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-04-20 011.JPG
Size:	41,3 KB
ID:	534122 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-04-20 022.JPG
Size:	46,3 KB
ID:	534123

Comment

Det blir spännande att höra mer

Comment

Här kommer lite upplysningar om Bror Börsum som jag nu fått från dennes son Björn Börsum.
            *
            Börsum arbetade under 1950-talet och*början av 1960 -talet som reklamtecknare och senare reklamchef hos Siewerts kabelverk och därefter hos Gustavsberg. Där kom funderingarna om att syssla med något helt annat.
            Av en ren slump anmälde han sig till en kvällskurs i keramik, och efter det var han helt fast i leran.
            Omedelbart började han att bygga sin första drejskiva och skaffade sig en ateljé i en källare på Södermalm i Stockholm.
            Efterhand kom planer på att skaffa sig en större verkstad, och blickarna föll på Utterbergs verkstad i Mariefred.
            Nu var Ragnar Utterberg inte så intresserad av att*sälja, så det fick bero.
            Men 1967 blev det ändå affär och Bror Börsum flyttade in i det krukmakeri som Per-Martin Utterberg byggde 1897.
            I verkstaden fanns bl.a. en stor vedeldad ugn, där man*t.ex. kunde bränna ca. 20000 blomkrukor åt gången. På den tiden det begav sig så skedde detta ung. fyra gånger per år, och till varje bränning gick det åt ca. 8-10 kubikmeter ved.
            Nu brände Börsum inga blomkrukor, men den sista gången han använde denna ugn var 1973. Efter detta fick ugnen tyvärr eldningsförbud.

Produktionen i Bror Börsums verkstad bestod till största del av servisgods (hushållsgods) och prydnadskeramik.
            Till servisgodset använde han en tysk svartlera som inköptes i pulverform och sedan bearbetades i verkstaden. Denna lera lyckades han vid bränning få att sintra, d.v.s liksom stengodset få en vattentät yta och godset blev förutom detta också mycket hållbart. En klassiker i butiken var att hålla en mugg i örat och drämma den i trädisken bara för att visa kunderna om hållbarheten.
            Till prydnadsgodset användes en rödlera som Börsum själv, på gammalt krukmakarmanér, grävde upp på tomten.

I början av 1980-talet blev Bror Börsum också Sveriges första återförsäljare för ett med tiden stort företag som bedrev försäljning av material till keramiker (leror,glasyrer, m.m.).
            Efterhand tog denna verksamhet mer och mer tid i anspråk, och påverkade naturligtvis verksamheten vid drejskivan. Ändå så producerades det en hel del keramikföremål ännu vid 1990-talets början , men sedan minskades produktionen successivt.
            På grund av sin svåra sjukdom så måste Bror Börsum vid 1990-talets mitt avsluta sitt älskade arbete i den anrika krukmakareverkstaden vid Manhem 2.
            Fastigheten såldes år 2006 till Mariefredsverken AB.
            För några år sedan var det tal om att byggnaden skulle rivas, men jag vet inte vad det blev av detta. Förhoppningsvis blev protesterna så stora att den fick stå kvar.
            I samband med tråden om Utterbergs så visade simco en länk till en mycket intressant sida som berättade om verkstaden vid Manhem 2. Det passar nog att visa denna länk även här.

Bror Börsum var en mycket engagerad person, och intresserade sig livligt för att historien om hans föregångare och deras verkstad skulle bli bevarade. Men det var inte bara detta som tog hans engagemang i anspråk, utan det fanns också ett stort intresse för att keramikyrket skulle ha en framtid.
            Många av dagens keramiker har nog upplevt Bror Börsum som en mycket engagerad och uppskattad läromästare, och då både vid tiden i Stockholm och i Mariefred.

Angående PeppigaPias vas så anser Börsum den yngre att den troligen är tillverkad under tiden på Södermalm. Möjligen tidigt 1970-tal, men sannolikt tidigare.
            Under tiden i Stockholm så fick föremålen vanligtvis ett modellnummer instansat, men detta blev mer ovanligt när verksamheten kom till Mariefred.

Comment

Enastående, Bengt H!
              Tusen tack för att vi får oss Brors historia till livs.
              Han tycks ha varit en verklig eldsjäl.

Det skulle också vara vara mycket fint om Björn Börsum kunde ordna bilder på sin far, såväl som porträtt, som med honom i verkstaden.

Comment

Tack för uppskattning, Gideon!

Visst skulle det vara trevligt med en bild på Bror Börsum, och då speciellt i arbete i verkstaden.

Trevligt också med bild på ytterligare några exempel på Bror Börsums keramik.

Comment

Här är ytterligare en sak av Bror Börsum.

Name:	Resize of 2012-05-05 008.JPG
Size:	47,8 KB
ID:	534585

Comment

Oj, här har jag helt missat att det har skrivits mer! Vad roligt med så mycket information om Börsum och spekulationer kring min vas tillverkningstid

Comment

Lite mer information om Bror Börsum

Min far kände Bror och vi var några gånger nere i Mariefred och besökte honom.

Bror gjorde inte bara bruksföremål som tekoppar, ölsejdlar med namn och vaser.
                      Jag har hemma en keramiktavla som min far köpte av honom.

Comment

Mycket välkommen till forumet, Lergoda!

Roligt med ytterligare upplysningar om Börsum.
                        Kanske har du mer att berätta?
                        En bild på din tavla skulle vara mycket trevligt att se.

Comment

En liten vas av Bror Börsum.

Name:	Resize of damsgård 023.jpg
Size:	47,1 KB
ID:	538124

Comment

Något för Invärtes bruk och rymmer ca 7 cl samt 9 cm hög + kork.
                            Bifogade filer

Comment

Samma form som "Invärtes" och här helglaserad men det är också "Bludder" från Mariefred! (11 cm hög).
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X