Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten vas djupstämplad MPH, MBH, MRH?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Liten vas djupstämplad MPH, MBH, MRH?

Trots lite naggad så fick denna givetvis följa med hem. Jag trodde jag skulle kunna lösa den på egen hand, men icke.. Vacker tycker jag.

Tre bokstäver är det jag kan se som börjar och slutar med en punkt i mitten bakom.
    MPH, MRH eller MBH kanske. Djupstämplat nummer i mitten och sen ytterliggare en längre text som verkligen är djupt, djupt stämplad

Höjd 10cm, omkrets ca 32cm
    Någon som kan hjälpa mig vem som står bakom denna?
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

Vacker glasyr, men jag tror inte att den är svensk. Kan det möjligtvis stå Made in Germany?

Comment

Jättetack som vanligt för inputen Kaptenen.
      Dina teorier brukar ju stämma och det är mycket möjligt att det kan stå det.
      Men jag ska återkomma med en bättre bild på undersidan och söka på lite Tyska sidor.
      Kanske kan vi få in en ny rolig upphovsman i tråden "en västtysk klassiker"
      Pes är mitt google.

Comment

Ända sedan jag såg denna vas har jag grubblat på stämpeln. Vasen ser ju ut att ha ålder och fin marmorerad glasyr, men jag kunde inte komma på var sett en liknande stämpel.
        Plötsligt klickade det till i hårddisken, det är ju St Erik jag tänker på.
        Jag har granskat stämplarna i St Eriks-tråden och den runda stämpeln med siffror i mitten verkar ha vissa likheter. Jag har även observerat att vissa runda St Eriks-stämplar verkar vara uppbyggda av minst två stämplar vilket gör att de inte alltid hamnat i en perfekt cirkel.

Det kan givetvis vara fel men här kommer ett litet kollage med stämplar från St Eriks-tråden.

Click image for larger version

Name:	st erik upsala.3.jpg
Views:	1
Size:	61,8 KB
ID:	533868
        Last edited by simco; 2012-04-13, 20:51.

Comment

Jag tror att Du har slagit huvudet på spiken, simco.

Tittar vi på nummer 186 i den här listan http://www.upsala-ekeby.com/empty_362.html så ser den ut att vara gammal nog, men jag ställer mig frågande till attribueringen och avsaknaden av mått.
          I SE-häftet i min bokhylla, har det numret måtten 11 x 6 cm och attribuerad till Greta Runeborg året 1937. Måtten verkar stämma här, men inte resten.
          För jämförelsens skull kan vi också ta nummer 178, vas, som är blåmarmorerad hos Grödinge.
          Rörigt? Javisst.

Men ERIK syns rätt tydligt.

Click image for larger version

Name:	St Erik vas 1.jpg
Views:	1
Size:	38,0 KB
ID:	533870

En rak fråga här http://www.upsala-ekeby.com/contact_5.html vore nog på sin plats, wasistdas.
          Last edited by Gideon; 2012-04-14, 00:18.

Comment

Tror också på St Erik. Har haft ett flertal med liknande svårtydd stämpel. Tror på nummer 16, vas 15cm i diameter och 11cm hög. Hilma Persson/Nordström 1909-15. Grattis till den wasistdas.

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
              Ända sedan jag såg denna vas har jag grubblat på stämpeln. Vasen ser ju ut att ha ålder och fin marmorerad glasyr, men jag kunde inte komma på var sett en liknande stämpel.
              Plötsligt klickade det till i hårddisken, det är ju St Erik jag tänker på.
              Jag har granskat stämplarna i St Eriks-tråden och den runda stämpeln med siffror i mitten verkar ha vissa likheter. Jag har även observerat att vissa runda St Eriks-stämplar verkar vara uppbyggda av minst två stämplar vilket gör att de inte alltid hamnat i en perfekt cirkel.

Det kan givetvis vara fel men här kommer ett litet kollage med stämplar från St Eriks-tråden.

[ATTACH]115722[/ATTACH]
              Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
              Jag tror att Du har slagit huvudet på spiken, simco.

Tittar vi på nummer 186 i den här listan http://www.upsala-ekeby.com/empty_362.html så ser den ut att vara gammal nog, men jag ställer mig frågande till attribueringen och avsaknaden av mått.
              I SE-häftet i min bokhylla, har det numret måtten 11 x 6 cm och attribuerad till Greta Runeborg året 1937. Måtten verkar stämma här, men inte resten.
              För jämförelsens skull kan vi också ta nummer 178, vas, som är blåmarmorerad hos Grödinge.
              Rörigt? Javisst.

Men ERIK syns rätt tydligt.

[ATTACH]115733[/ATTACH]

En rak fråga här http://www.upsala-ekeby.com/contact_5.html vore nog på sin plats, wasistdas.
              Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              Tror också på St Erik. Har haft ett flertal med liknande svårtydd stämpel. Tror på nummer 16, vas 15cm i diameter och 11cm hög. Hilma Persson/Nordström 1909-15. Grattis till den wasistdas.
              Ni ska ha ett stort tack alla 4 för inputen och jag håller helt med er om likheterna med St Eriks stämpeln i helthet. Men jag kan inte få ihop det riktigt ändå med de 3 större bokstäverna jag tycker mig se. Jag ska absolut maila grödinge och se vad de säger. Jag ska även se till att posta fler bilder här och laborera lite med dem för att ev kunna förtydliga undersidan lite till. Jag tar till mig grattiset Prylsnubben men håller inne med det lite till tills vi har det helt på det torra
              Som vanligt fantastisk kunskap ni visar upp och delger.
              Pes är mitt google.

Comment

Mycket fin och naggande god liten vas, wasistdas! Men ST Eriks-spåret tror jag inte riktigt på. De större bokstäverna MPH (eller liknande) syns ju ganska tydligt.

Comment

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                  Mycket fin och naggande god liten vas, wasistdas! Men ST Eriks-spåret tror jag inte riktigt på. De större bokstäverna MPH (eller liknande) syns ju ganska tydligt.
                  Jättetack Rosa. Håller väl med dig där med de tre stora bokstäverna som jag inte riktigt får ihop det. . Men mina bilder på undersidan är inte de bästa. Sitter tyvärr på den bärbara efter ett haveri med min stationära. Men så fort uppdateringen är klar så ska jag posta lite fler bilder.
                  Pes är mitt google.

Comment

Working...
                  X