Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan man renovera detta fina porslinsfat??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Kan man renovera detta fina porslinsfat??

Hej!

Jag har detta stora porslinsfat Från Göteborg märkt Tärna och ska vara från 1898-1902.
    Tyvärr är det bruna missfärgningar i materialet på båda sidorna. Jag har provar att köra det i diskmaskinen utan något positivt resultat. Vad kan dessa missfärgningar bero på och finns det något man kan göra för att få bort det?

Undrar en fundersam samlare.

Mhv
    Kullamannen
    Bifogade filer

Missfärgningen är ingrott fett egentligen, och Antikrundans Joakim Bengtsson visade i ett avsnitt hur han gjorde för att få bort det.
    Jag har aldrig provat den metoden själv, men andra har.

Gammal tråd i ämnet:

Och på Antikprat:

Om Du vågar Dig på detta, så delge oss mycket gärna Din erfarenhet efteråt.

Comment

Pilot sökes...

Hallå,
      Ämnet har som sagt varit på tapeten tidigare, tack Gideon för länken, och i ett inägg pekade jag på möjligheten att låta bränna en andra gång. Fettet försvinner och enligt min vän som testat metoden på keramikkurs smälter glasyren och täpper till sprickorna.
      Inte vet jag, men nog bör det finnas någon på PES som har tillgång till en sådan där ugn och kanske kan testa metoden. Alltså; testpilot sökes.... so long...

Comment

Att bränna om glasyrer tror jag är ett ganska säkert sätt att förstöra pjäsen ifråga. Vet man inte glasyrens smältpunkt, och det ganska exakt, är det troligt att den börjar rinna om det blir för varmt och att den blir ganska matt och tråkig om det inte är varmt nog. Dessutom är det inte så många som har en ugn som pallar för dom temperaturer det handlar om vid porslinsbränning. 1300-1400 grader.
        Nej, det är inget loppspel.

Comment

Hallå Gubben,
          Säkert så, men en gång i tiden trodde sjömännen att jorden var platt men upptäckte av erfarenhet att den var rund. Så varför inte testa på ett fat som kanske är värt en tia?
          En enda ugn lär det väl finnas och en testpilot sökes. So long...

Comment

Jag har testat ala antikrundans recept. Dock med diskmedel istället.
            Jag testade på ett gammalt gustavsbergsfat.

Man får göra om proceduren flera ggr. Jag gjorde det bara 5 och det hade behövts säkert 20ggr till typ. Men det blev bättre.

Se dock till att ha rikligt med ventilation. Det luktar som bara den.....
            Last edited by wasistdas; 2012-03-26, 10:51.
            Pes är mitt google.

Comment

Ett icke miljövänligt tips är att lägga fatet i klorin. Det har funkat för mej.

Comment

Working...
              X