Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jätte tekanna!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Jätte tekanna!

Hejsan!

Har ärvt en jätte tekanna som jag undrar om någon vet nått om! Skulle ju vara kul om någon visste dens historia! Bifogar en bild.

Tacksam för svar.

Mvh K!
    Bifogade filer

Gärna mått på den.. O fotografier på undersidan av den så dom stora killarna kan bedömma..

Comment

Javisst

Javisst, självklart! Diameter ca 30cm, höjd med lock ca 20cm!

En bild på undersidan, ingen stämpel dock som är kvar iaf.
      Bifogade filer

Comment

Den är inte tillverkad vid något av de svenska porslinsfabrikerna iallafall. Möjligen kan den vara från en mindre verkstad, men det är tveksamt eftersom undersidan ser serietillverkad ut. Handtaget på kannan gör att jag undrar om det överhuvudtaget går att hantera en så stor kanna full med te? Handtagets utformning gör också att jag inte tror den är svensk eftersom det allra mesta som producerats här på andra hälften av 1900-talet håller en viss funktionell kvalitet.

Comment

Vad gäller funktionaliteten så har vi en Pop- kanna av Inger Persson och den saknar sådan i det närmaste fullständigt om man inte är väldigt stark i handleden. Men den är snygg!!
          Nej, det är inget loppspel.

Comment

Jo, jadå... T.o.m. Kåge kunde göra ofunktionella hänklar för att det blev snyggare så. Men den här är varken eller...

Comment

Ok

Ok! Tackar för all info jag fått, dock tycker jag personligen att den är väldigt snygg Tråkigt att ingen visste var den kom ifrån bara.

Comment

Working...
              X