Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flygvapnet på Ystadssejdel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Flygvapnet på Ystadssejdel

Istället för att direkt sätta in den här sejdeln i tråden "Ystad Keramik (1943-51) - Krukmakaren Ystad (1951-)", vill jag att den diskuteras först.

Jag är ganska säker på att den platsar där, med tanke på dess typiskt koniska form, robusta och platta handtag och inte minst siffrorna 609 som modellnummer.
    Visserligen "hoppar" siffrorna inte, men det kanske var en bra och lugn dag för stämplören.

Verkstaden brukade, och gör det än, låta gäster lekfullt dreja fram sina alster. I det här fallet valde nog gästen K.L. att endast dekorera och resultatet blev Luftfartsverkets logotyp.
    Frågan är när logotypen togs fram och om sejdeln var ett förslag till en beställning till lokal flygplats.
    Vad tror ni? Jag vet inte det.

Click image for larger version

Name:	Luftfartsverket Ystad 1.JPG
Views:	1
Size:	35,3 KB
ID:	643595

Name:	Luftfartsverket Ystad 2.JPG
Size:	27,6 KB
ID:	643597

Name:	Luftfartsverket Ystad 3.JPG
Size:	27,7 KB
ID:	643596
    Last edited by Gideon; 2012-01-09, 17:54.

Som gammal flygsoldat vill jag hellre kalla det för Flygvapnets logotype.

Comment

Ja naturligtvis, flygvapnet skall det vara......

Comment

Sannolikt är det en Ystad-mugg eller kanske ska den kallas sejdel.

Jag tror inte att denna är dekorerad av någon som hade anknytning till flygvapnet utan att det rör sig om en beställning från t ex en mässförening kanske på 1940-talet.

Jag kommer själv ihåg muggar från Klippan-keramik i Krika med namn på officeren. De hängde från mitten av 1980-talet (och förmodligen tidigare) fram till nedläggningen 1998 i baren på andra våningen på officersmässen (fd regementsofficersmässen) på Krigsflygskolan i Ljungbyhed.

Mer keramik från Krika.

Flottiljerna var nog trogna kunder hos den lokala krukmakaren och jag minns också fat med förbandssymboler och olika former av priser i olika tävlingar arrangerade av flottiljerna. Jag såg nyligen ett fat tillverkat i Laholm för F 14 i Halmstad.

Comment

Såg loggan graverad på grogglas nyligen, det såg lite konstigt ut. Flygkaptenen tar sig en gin & tonic före avfärd.

Comment

Stämmer ju bra med Flygvapnet, ja:

Tack för det!
            Då ändrar jag på rubriken.

Vilken flygflottilj låg närmast Ystad?

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            Såg loggan graverad på grogglas nyligen, det såg lite konstigt ut. Flygkaptenen tar sig en gin & tonic före avfärd.
            Men då var det nog bra att avsluta med en rejäl sejdel kaffe, före avfärd...

Comment

F 5, Krigsflygskolan i Ljungbyhed ligger närmast, men det är som att gå över ån efter vatten, eftersom det tar ca 10 min att köra till Kvidinge och på vägen passerar man Klippan-Keramik i Krika.

F 10 Skånska flygflottiljen i Ängelholm ligger ju också i ett krukmakarcentrum.

Så min slutsats blir att din sejdel förmodligen har hört hemma på någon av flottiljerna runt kungliga huvudstaden om du nu har köpt den där.

Comment

Den köpt från Malmköping, i närheten av Flen.

Comment

Inom en ca 10 mils radie från Malmköping hade Flygvapnet
                  - F 1 Hässlö, Västerås, Kungl Västmanlands flygflottilj
                  - F 2 Hägernäs, Kungl Roslagens flygflottilj
                  - F 11 Nyköping, Kungliga Södermanlands flygflottilj
                  - F 13 Norrköping, Kungliga Bråvalla flygflottilj
                  - F 16 Uppsala, egentligen F 16 eller Upplands flygflottilj
                  - F 18 Tullinge, Södertörns flygflottilj

- CVA (Centrala flygverkstaden i Arboga)

Närmast Malmköping låg förmodligen F 11 i Nyköping.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                    F 5, Krigsflygskolan i Ljungbyhed ligger närmast, men det är som att gå över ån efter vatten, eftersom det tar ca 10 min att köra till Kvidinge och på vägen passerar man Klippan-Keramik i Krika.

F 10 Skånska flygflottiljen i Ängelholm ligger ju också i ett krukmakarcentrum.
                    Ber om ursäkt Kapten!

Bara en parentes ifall någon undrar:

Låg!

Borta sedan 14 respektive 12 år tillbaka.
                    - - - - - - - - - -
                    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Käramik är inte min grej...

Hallå.
                      Men reklam har jag fuskat med. Tror inte att ens flygvapnet skulle köpa in keramikmuggar till mässen, tunga, trista att dricka ur och ack så förgängliga.
                      Att det är en "logga" är ju helt klart. Min erfarenhet pekar mot att kruset är en prototyp
                      (provex) för en en beställning av en present/gåva till en förtjänt medarbetare. Då gick man ofta på personliga kontakter... jo, jag har kusin som jobbar på...då får vi ett bra pris.. Så närheten till regementet är nog inte enda svaret på frågan. So long....

Comment

Skådebröd

Det är knappast någon som använder en sådan idag, allra minst jag.
                        Men jag tror att Du har rätt. Prototyp (den saknar ju personlig text) för en present till en kamrat, kollega. Det låter väldigt vettigt.

Comment

Working...
                        X