Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utställningen i Helsingborg 1903

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Utställningen i Helsingborg 1903

Helsingborgsutställningen 1903, egentligen Helsingborgs Industri- och slöjdutställning, var en industri-, konst- och slöjdutställning, som avhölls under tre månader - den 10 juni till den 10 september, i parken Slottshagen runt Kärnan.

Ur keramiksynpunkt, skulle det vara intressant att få veta vilka tillverkare som deltog. Mugg och fat från Rörstrand har jag sett, men var tilll exempel också någon av Polssons favoritkrukmakare med?
    Det hoppas jag att ni kan hjälpa till med, och fylla på med fakta, såväl som utställnings- och föremålsbilder, i likhet med andra utställningstrådar på forumet.

Först ut är det här väggfatet, med måtten 18,5 x 14 cm, och vackert ristad text i tidens anda - jugend - nedanför det medeltida försvars- och residenstornet Kärnan.

Click image for larger version

Name:	Helsingborg 1903 1.JPG
Views:	1
Size:	41,9 KB
ID:	643515

Plattan är tunn, och känns ömtålig med sina skönt invikta kanter. Enda skadan är en ytlig bränningsspricka till vänster om tornet.

Name:	Helsingborg 1903 2.JPG
Size:	51,9 KB
ID:	643513

Den sköra rosetten upptill, med rester av guldtråd, verkar vara ursprunglig. Naturligtvis ska den få vara kvar, och ha en ny, diskret ögla baktill, så att plattan kan hängas upp.

Name:	Helsingborg 1903 3.JPG
Size:	38,2 KB
ID:	643514

Vem kan tillverkaren vara? Ingen fabriksstämpel eller fullskriven signering finns. Höganäsbolaget är den bekvämaste tanken, men den gulbruna glasyren baktill pekar på någon annan, kanske Danmark. Likväl - utställningen var i grunden en skånsk angelägenhet, så vem vet?

Name:	Helsingborg 1903 4.JPG
Size:	37,3 KB
ID:	643516

Det enda som skulle kunna tolkas som ett monogram, är glasyrblaffan, som på nära håll kan tas som två bokstäver, men vem vet?

Name:	Helsingborg 1903 5.JPG
Size:	30,1 KB
ID:	643512

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Helsingborgsutställningen 1903, egentligen Helsingborgs Industri- och slöjdutställning, var en industri-, konst- och slöjdutställning, som avhölls under tre månader - den 10 juni till den 10 september, i parken Slottshagen runt Kärnan.
    Ur keramiksynpunkt, skulle det vara intressant att få veta vilka tillverkare som deltog. Mugg och fat från Rörstrand har jag sett, men var tilll exempel också någon av Polssons favoritkrukmakare med?
    Det hoppas jag att ni kan hjälpa till med, och fylla på med fakta, såväl som utställnings- och föremålsbilder, i likhet med andra utställningstrådar på forumet.
    Först ut är det här väggfatet, med måtten 18,5 x 14 cm, och vackert ristad text i tidens anda - jugend - nedanför det medeltida försvars- och residenstornet Kärnan.

Vem kan tillverkaren vara? Ingen fabriksstämpel eller fullskriven signering finns. Höganäsbolaget är den bekvämaste tanken, men den gulbruna glasyren baktill pekar på någon annan, kanske Danmark. Likväl - utställningen var i grunden en skånsk angelägenhet, så vem vet?

Funderar över varför det endast var en krukmakare ( C Lundholm) som deltog. Kanske har det något samband med att Hemslöjdsföreningarna inte fanns med (tror jag) i arrangörsskapet.

Det enda som skulle kunna tolkas som ett monogram, är glasyrblaffan, som på nära håll kan tas som två bokstäver, men vem vet?
    Från boken "Svensk Jugendkeramik" av Bengt Nyström finns följande sammanfattning:

1903, sommaren, Helsingborg: Industri-, Slöjd- & Konstutställningen i Helsingborg. Rörstrand (bl.a. A. Wallander, A. Boberg, A, Eriksson, N. Lundström, K. och W. Lindström m.fl.), Gefle Kakelfabrik (fajans), Höganäs (lerkärl och konstindustriella varor) och Carl Lundholm (vaser och prydnadsgods i fornstil) deltog i Industriavdelningen.

Funderar över varför C Lundholm var ensam krukmakare i utställningen. Kanske fanns inte Hemslöjdsföreningen med som arrangör.

Hittade utdrag ur "Officiell Berättelse under medverkan af sakkunniga personer utgiven af Carl L. Bendix, Industri- och slöjdutställningens kommisssarie, Stockholm Ivar Haeggströms Boktryckeri A.B
    1904". Tyvärr har jag inte sidorna från fajans, lergods och porslin, men däremot från tegeltillverkningen. Kan naturligtvis inte låta bli att citera följande:

"Minnesbergs tegelbruks aktiebolag, Trelleborg, hade en mycket storartad utställning af lerfabrikat till byggnadsändamål (fig. 60) ej allenast tegel och klinker af flerfaldiga utmärkta slag utan äfven stora friser, kapitäler, rosetter och urnor, allt väl formadt och utmärkt brändt, bärande vittne om den höga ställning Minnersbergs fabriker intaga: och att denna ståndpunkt ej är ny, därom har förf. varit i tillfälle att under många år taga kännedom."

Bland kända byggnader som byggdes med Minnesbergs fasadtegel nämns bl a Serafimerlasarettet i Stockholm, kyrkorna i Västervik., Åbo, Luleå och Sundsvall. Samt vidare ,Karlskrona flickskola, latinläroverket å Södermalm i Stockholm och slöjdföreningens skola i Göteborg.
    Bifogade filer
    Last edited by Polsson; 2012-01-06, 19:42.
    p-son

Comment

Tack för Din utförliga sammanställning, Polsson.

Jag undrar också över den ensamme krukmakaren, liksom avsaknaden av de lokala krukmakarna i staden, och inte minst Ruuthska bruket.
      C. A. Lundholm kanske var mest namnkunnig, i egenskap av egen företagare med ett kort förflutet hos Anders Robert Petersons lerkärls- och kakelugnsfabrik i Helsingborg?

Ett nytt mail till antikvarie Birgitta Witting på Kulturmagasinet, kan förhoppningsvis resultera i att nytt ljus sprids över de enskilda kruk- och kakelugnsmakarnas närvaro vid evenemanget.
      Utställningen varade trots allt i tre månader, så jag kan tänka mig att en och annan krukmakare bytte av med varandra under tiden.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Tack för Din utförliga sammanställning, Polsson.

Jag undrar också över den ensamme krukmakaren, liksom avsaknaden av de lokala krukmakarna i staden, och inte minst Ruuthska bruket.
        C. A. Lundholm kanske var mest namnkunnig, i egenskap av egen företagare med ett kort förflutet hos Anders Robert Petersons lerkärls- och kakelugnsfabrik i Helsingborg?

Ett nytt mail till antikvarie Birgitta Witting på Kulturmagasinet, kan förhoppningsvis resultera i att nytt ljus sprids över de enskilda kruk- och kakelugnsmakarnas närvaro vid evenemanget.
        Utställningen varade trots allt i tre månader, så jag kan tänka mig att en och annan krukmakare bytte av med varandra under tiden.
        Jag hoppas Witting har något att komma med. Tex en bild av Carl August Nilsson Lundholm stolt poserande intill sitt fantastiska lergods i fornnordisk stil.
        Hittade en bild från Minnersbergs utställning i Helsingborg. Bilden finns i boken "Minnesbergstegel 1888-1963" av C. G. Lekholm och H. Lindal.

Äntligen har jag något stort, gammalt att bita i! Tack Gideon! Har mailat Helsingborgs stadsarkiv vilket har åtskilliga hyllmeter om utställningen. Kanske kan vi bli Årets Helsingborgare!
        Bifogade filer
        Last edited by Polsson; 2012-01-07, 15:58.
        p-son

Comment

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
          Äntligen har jag något stort, gammalt att bita i! Tack Gideon! Har mailat Helsingborgs stadsarkiv vilket har åtskilliga hyllmeter om utställningen. Kanske kan vi bli Årets Helsingborgare!
          Har fått svar från Birgitta Witting på Kulturmagasinet. Hon öppnar gärna utställningsarkivet vilket jag ämnar besöka under vintersportlovet. Dessutom informerade hon om att man hade en utställning 2003
          om 1903 års utställning, vilket finns att läsa om i Kring Kärnan 32. Naturligvis har jag beställt boken. Sist med definitivt inte minst, frågade jag henne om de hade lergods av Carl Lundholm och där är hon mig svaret skyldig.
          Last edited by Polsson; 2012-01-10, 18:16.
          p-son

Comment

Vad roligt, Polsson!
            Du kommer säkert att hitta mycket matnyttigt och göra nya häpnadsväckande rön i såväl stadsarkiv, som utställningsarkiv.

Jag har också fått svar från Birgitta W. och liksom Du, har jag beställt boken. Den innehåller bland annat en lista över alla utställarna 1903. En kopia av hennes egen artikel, som handlar om just souvenirer, är på väg och jag hoppas kunna få delge den här.

Hon visade också en likadan väggtavla som museet äger. Den är inte invikt på samma sätt, utan på fri hand, så ingen tavla var exakt lik den andra, men motivet verkar vara intryckt. Där är alla detaljer exakt likadana.
            Tillverkaren är okänd, så vi får spekulera utifrån utställarlistan, men jag tror på ett danskt spår, på grund av glasyrfärgen på baksidan.

På grund av vårens arrangemang, hinner museet inte med mycket mer än själva arbetet, så att plocka fram foton och annat får anstå tillsvidare. Men det kommer.
            Spännande!
            Last edited by Gideon; 2012-01-10, 21:39.

Comment

Har fått svar från Birgitta Witting på Kulturmagasinet. Hon öppnar gärna utställningsarkivet vilket jag ämnar besöka under vintersportlovet. Dessutom informerade hon om att man hade en utställning 2003
              om 1903 års utställning, vilket finns att läsa om i Kring Kärnan 32. Naturligvis har jag beställt boken. Sist med definitivt inte minst, frågade jag henne om de hade lergods av Carl Lundholm och där är hon mig svaret skyldig.
              Lycka till !!!!

Comment

Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
                Lycka till !!!!
                Tack för det!

Än har det inte dykt upp något anmärkningsvärt i boken men lite kuriosa skadar aldrig:

Inträde: 1 krona för vuxna. Barn under 12 år, 50 öre
                Garderobsavgifter: ensamt käpp, paraply, parasoll eller liknande 5 öre. Övrigt 10 öre.
                Katalog: 75 öre
                Besökarantal: ca 300 000 personer

Har nu läst klart kapitlet om souvenirer från utställningen:

".......en vas av gulglaserad lera med texten: Helsingborgs Utställningen 1903, Håg och kärlek äro de stora handlingarnas vingar."

Vilken krukmakare har ett flertal "pjäser" med ordspråk och talesätt? Vilken krukmakare var med i Helsingborg 1903? Andersson & Johansson startade inte förrän 1909!
                Bifogade filer
                Last edited by Polsson; 2012-01-15, 20:32.
                p-son

Comment

".......en vas av gulglaserad lera med texten: Helsingborgs Utställningen 1903, Håg och kärlek äro de stora handlingarnas vingar."

Vilken krukmakare har ett flertal "pjäser" med ordspråk och talesätt? Vilken krukmakare var med i Helsingborg 1903? Andersson & Johansson startade inte förrän 1909!
                  Den var naturligtvis inte signerad på något sätt (enligt Hbg museum).
                  p-son

Comment

Lite annorlunda placering av hänklarna vridna ? eller är det en synvilla

Bengt

Comment

Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                      Lite annorlunda placering av hänklarna vridna ? eller är det en synvilla

Bengt
                      De förefaller vridna. Jag tror inte det är en synvilla. Tycker mig ha sett sådana någonstans, men var? Å andra sidan tror jag att vridna hänklar inte var unikt i början på 1900-talet.
                      p-son

Comment

Det tog lite tid, men nu har jag fått tillstånd av Birgitta Witting och museet, att återge bilder och valda texter, eftersom de också har källhänvisningar, i detta och kommande inlägg.

Polsson, Din minnestallrik, med Björhyddan som motiv http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post203430 är egentligen större än den ser ut att vara för läsarna.

Name:	Birgitta Witting 1.jpg
Size:	28,0 KB
ID:	529552
                        Witting håller i en likadan minnestallrik som Polsson har.

"Albert Hedströms blomsterhandel kunde konsten att marknadsföra sig. På Helsingborgs museer finns flera minnestallrikar och souvenirer från just den firman. Många av dem lanserades till Helsingborgsutställningen. Detta får vi reda på av Birgitta Witting som är antikvarie på Fredriksdals kulturmagasin. – Blomsterhandeln ställde ut i en liten paviljong kallad Björkhyddan. På en av minnestallrikarna är just den byggnaden avbildad. Under utställningen lämnade man ett fint erbjudande: "Köp jordgubbar med vispgrädde och ta med tallriken hem." Just den typen av tallrik som finns bevarad i flera hem och museet här i stan."
                        Ur http://mobil.hd.se/helsingborg/2011/...ch-en-tallrik/

Det är en hel del Du har vänta Dig under vintersportlovet, Polsson, som man kan se av den här länken till Helsingborgs stadsarkiv.

Den, för mig, intressantaste posten, är förstås:
                        Illustrerad utställningskatalog (finns i 3 exemplar varav 2 söndriga.)
                        Två häftade exemplar som är söndriga och ej kompletta.

Totalt ställde ca 600 företag ut i industriutställningen tillsammans med ca 650 slöjdutställare, vilket tillsammans gör 1250 deltagare. Bland dessa kan troligen tillverkaren av väggplattan hittas. Då är blir det uteslutningsmetoden som gäller, och igenkännanden av namn i den dåtida keramikens värld.
                        Om så medges, skulle man kunna fotografera av relevanta avsnitt, istället för att pressa ner det sköra papperet på en kopieringsmaskin.

Det är inte så stor chans att det finns privattagna foton av enskilda utställare, som vi kan se på sidan 53.
                        Allmänna bestämmelser
                        § 11
                        Kopiering.

Utan utställares samtycke få inga kopior, mått, skisser eller fotografier tagas af de utställda föremålen, ej heller få kameror utan särskildt tillstånd medföras. Sådant tillstånd, för hvars erhållande särskild betalning erlägges, lämnas icke för apparater öfverstigande 8 x 8 cm till annan än af utställningsstyrelsens befullmäktigad fotograf.
                        Utställare må dock ej hindra, att vyer af större partier af utställningen tagas och reproduceras.

Detta kan vi idag bara beklaga, och det ter sig konstigt, nu när var och en har kamera i sina mobiltelefoner. Måhända finns ändå privata foton att söka upp hos efterlevande till deltagande utställare.

Du skriver - "Har nu läst klart kapitlet om souvenirer från utställningen:
                        Vilken krukmakare har ett flertal "pjäser" med ordspråk och talesätt?"

Skulle det inte kunna vara Carl Lundholm i Furulund? Han var mycket för att skriva på vers, som vi kan se på alla de fat och gyckelkrus, som Du visar i "hans" tråd. Stiliserade blommor återkommer också på hans vaser och pluntor.
                        Last edited by Gideon; 2012-01-27, 03:27.

Comment

Två intressanta avsnitt ur Karin Ohlsons kapitel "Utställarna och produkterna" i boken Kring Kärnan 32 är mer än väl värda att återges, även om inget sägs om de enskilda krukmakarna och de mindre verkstäderna på sidorna 85-88.

----------------------------------------------------

Kollektivutställningarna
                          Det ligger nära till hands att börja presentationen av de många utställarna på industriutställningen med en industri som 1903 var mycket stor i nordvästra Skåne och som idag, 100 år senare, fortfarande sätter sin prägel på denna del av landskapet. Jag tänker naturligtvis på lerindustrin. Som källa har jag använt utställningens officiella berättelse, som utställningskommissarie Carl L. Bendix sammanställde 1904.

Som nämnts av tidigare artikelförfattare hade de skånska stenkolsverken en egen, mycket spektakulär paviljong på utställningsområdet, där de stora bolagen hade gått samman i en gemensam utställning. Här visades inte bara gruvhanteringen utan också den omfattande tillverkningen av eldfasta produkter, saltglaserade dränerings- och vattenledningsrör, syrafasta behållare och olika typer av hushållsprodukter alltifrån trädgårdspallar och saltglaserade inläggningskärl till eleganta prydnadsföremål i färgrika majolikaglasyrer.
                          Just 1903 hade Höganäs Stenkolsaktiebolag slagits samman med Billesholms-Bjufs Aktiebolag till Höganäs-Billesholms Aktiebolag och det var detta storbolag, som tillsammans med Hyllinge Stenkols- & Lerindustriaktiebolag och Skromberga Stenkols- & Lerindustri-Aktiebolag nu ställde ut.
                          En del av de utställda produkterna tillverkas faktiskt fortfarande, medan andra som upphört att produceras alltjämt fyller sin funktion i byggnader, på trottoarer och inte minst i hemmen. De sistnämnda används kanske inte längre i hushållet till sina ursprungliga ändamål, utan har mera övergått till att bli attraktiva prydnadsföremål.

--o--

Fler produkter från lerindustrin
                          Avdelningen med produkter från lerindustrin var en av de största på utställningen och ansågs vara en av de bästa.
                          Inte nog med specialpresentationen i de skånska stenkolsverkens byggnad, där visades också prov på en rad andra produkter från några av våra mest framgångsrika svenska tillverkare vid denna tid.
                          Bland de många utställande tegelbruken kan nämnas Minnesberg i Trelleborg och Helsingborgs Ångtegelbruk. Det sistnämndas bruna klinker beskrevs i utställningen som "det yppersta material med hänsyn till syrefasthet och styrka" och man skröt med att Helsingborgs stad de senaste fyra åren endast använt Helsingborgsfabrikens sten och klinker som beläggning på sina trottoarer.

Rörstrand ställde också ut sina produkter och framställdes som nestorn bland de keramiska fabriker, som presenterades på utställningen. Fabriken hade en stor och attraktiv exposé med serviser, köksporslin och prydnadsföremål, där bl.a. Alf Wallanders formgivningar fick en framträdande plats. Man visade också prov på sin kakelugnsproduktion och på kemiskt porslin för tillverkning av isolatorer och andra porslinsprodukter till kraftindustrin.

----------------------------------------------------

Name:	Helsingborg 1903 9.jpg
Size:	42,0 KB
ID:	529557
                          Till höger den gamla, i förra inlägget nämnda, katalogen och till vänster årsboken Kring Kärnan 32, utgiven 2003, vars omslag visar Oscar Björks utställningsaffisch i färg.
                          Foto: Birigtta Witting.

"För att informera om utställningen, under den korta tid som stod till förfogande, vidtogs åtgärder av mer ovanligt slag. En affisch togs fram, utförd av konstnären och professorn Oscar Björk med en flaggprydd Kärnan i förgrunden. Affischen delades ut i 15 000 exemplar till stadens affärsmän, som i sin tur delade ut den till affärsbekanta och och andra lämpliga personer. Affischen sattes också upp på en mängd järnvägsstationer och ångbåtar både i Sverige, Danmark och Norge.
                          Utställningen annonserades, förutom i olika dagstidningar, även i musikprogram, som bl.a. gavs ut på Tivoli i Köpenhamn. Till hjälp hade man Dansk Reisebureau och även Dampskibsselskabet Öresund, som bistod med försäljning av biljetter till utställningen."

Ur text på sidan 55-56 i boken Kring Kärnan 32.

Name:	Oscar Björk 1.jpg
Size:	21,9 KB
ID:	529555
                          Hans biografi kan läsas här:

Björck var kommissarie för konstavdelningen vid Stockholmsutställningen 1897 och vid Baltiska utställningen 1914 samt för den svenska utställningen i London 1924.
                          Ingenting sägs om hans deltagande i Helsingborg 1903, utom i boken. i samband med utställningsaffischen.

Name:	Helsingborg 1903 13.JPG
Size:	59,0 KB
ID:	529556
                          Oscar Björks affisch för Svensk Konstutställning, vars arrangör deltog självständigt och hade egen styrelse. Tryckt hos Göteborgs litografiska aktiebolag.
                          Fotot taget ur boken Kring Kärnan 32, utgiven 2003, sidan 99.

Ur sidan 33, Invigningsdags
                          "Denna månad präglades staden av flera invigningar. Först i raden var spårvägen onsdagen den 10, på torsdagen var det dags för invigning av den stora utställningen i Slottshagen och på fredagen var det slutligen Terassens tur.
                          Redan vid lunchtid på onsdagen samlades de 75 gästerna, med landshövdingen i spetsen, på utställningsrestaurangen vid Kärnan."

Här är det på sin plats att nämna att utställningen öppnade den 11 juni, medan det på väggtavlan står 10 juni. Hur kommer det sig?

Name:	Helsingborg 1903 14.JPG
Size:	59,2 KB
ID:	529553
                          Väggtavlan intill bilden av Oscar Björks utställningsaffisch.

Det är uppenbart att Oscar Björk stod för förlagan till väggplattans motiv. Tillkom den, innan det fastslogs att utställningen skulle öppnas den 11:e och inte den 10:e som de flesta engagerade kanske antog?
                          Antingen lät Oscar Björk framställa, uppenbarligen flera exemplar (vi har ju varsin väggtavla) samtidigt med utställningsaffischen, och försent ville avboka beställningen hos tillverkaren, för att ändra datum - eller så är det en dansk "piratkopia" med detta lilla småfel, som möjligen inte blev godkänd för försäljning på utställningsområdet.

Sedan har vi också "...skulle kunna tolkas som ett monogram, är glasyrblaffan, som på nära håll kan tas som två bokstäver."
                          Min tolkning kan vara långsökt, men tål att granskas, jämföras.
                          Museets exemplar har ingen sådan märkning baktill, har jag i efterhand fått veta.

Name:	Helsingborg 1903 15.JPG
Size:	47,7 KB
ID:	529554
                          Överst till vänster monogram på den officiella utställningsaffischen, den till höger på Konstutställningens affisch.
                          Underst visar "glasyrblaffan" som sitter på väggtavlans kant baktill.
                          Last edited by Gideon; 2012-01-26, 14:53.

Comment

Ett imponerande arbete!

Stort tack till Gideon och Birgitta Witting!

Comment

Tack, Bengt.
                              Det finns ett längre inlägg till, men den lägger jag ut i helgen.
                              Lite diskussion kring Oscar Björk, Lundholms eventuella medverkan till den gula souvenirvasen etc. skulle inte skada.
                              Last edited by Gideon; 2012-01-27, 03:28.

Comment

Working...
                              X