Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hansson i Hishult

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hansson i Hishult

Christina Lindvall-Nordin har i sin bok Laholmskeramik skrivit några rader om Gösta Hansson (1914-1978) och Gammelgården i Hishult. Dotterna Ingela medverkade och här visas en fågel sign IH.
    På tråden "Gammelgård" har jag visat några alster från Hishult men det måste vara fel.
    Det finns säker fler gamla gårdar!
    Jag lägger nu in bilderna på den här tråden också.
    Bröderna Walldén i Skottorp startade sin verksamhet på Gammelgården och det finns en bild på ett krus därifrån som också kommer med
    Bifogade filer

Stallet börjar bli fullt för nu har det kommit två hästar till. Lite kul för den större har bruna seldon (som inte nämns i litteraturen -ovan) och den mindre har en signatur IH som jag inte sett på de tidigare.
    Men ett tillrättaläggande är att kruset som jag visat ovan inte tillhör Gammelgården i Hishult utan kommer från Bröderna Walldén i Skottorp http://precisensan.com/antikforum/sh...636#post246636
    Bifogade filer

Comment

Hästar från Hishult har jag visat på tråden. Men det ät lite skämmigt att inte ha sett signaturen. Nu har jag dock lärt mig att den finns på båda sidorna av svansen på hishultshästen. Hishult och G H kan man utläsa.
      Och här är några bilder.
      Bifogade filer
      Last edited by Lars M; 2014-10-13, 19:07.

Comment

Idag fick jag fatt på en häst från Hishult med lite mörkare remtyg i blått.. 25 cm lång och 18,5 cm hög och signerad på svansen med GH samt Hishult. (Jag har lärt mig - !)
        Bifogade filer

Comment

Två hästar från Hishult med gröna remtyg. Den större med mankhöjd 11 cm och 21 cm lång. Den mindre med mankhöjd 9 cm och längden är 18 cm. GH och Hishult på svansarna.
          Tidskriften Hemslöjden nr 2/1977 har flera artiklar om konsthantverk och hemslöjd i Halland med foton av Key L Nilson. Bl a om Gösta Hansson och hans hästar.
          PS (utanför rubrik). Vad är mank och om "man lägger manken till"... DS
          Bifogade filer
          Last edited by Lars M; 2023-02-24, 17:57.

Comment

Working...
          X