Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ful urna med Sankt Göran och draken

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ful urna med Sankt Göran och draken

Den här höga (43 cm)urnan har jag slagit tårna i för sista gången, nu åker den upp på vinden! Men var kan den vara gjord? Lägger den under svenskt för att de känns rätt, ingen signering över huvud taget. Har känt med fingrarna och tittat i olika vinklar men nada. Ljus lera som är kallmålad över, att den inte har åkt upp tidigare är att jag är lite orolig att färgen ska släppa mer. Känns lite 30-40tal med den kantiga kragen.Finns även en bleckplåtinsats för blomvattnet.
    Bifogade filer
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Hallå Tingeling,
    Kul att titta på ful tycker en som bor granne med draken... so long...

Comment

Svensk, ja kanske? Kim, du bor granne med en av många drakar i världen, historien kommer troligen från den grekiska mytologin och st. George vaktar som skyddshelgon många städer, bl.a London och Moskva......

Comment

Vet inte varför, men Hildur Haggård, hennes kyrkliga hängivenhet och S:t Eriks lervarufabriker kommer för mig.
        Även om inte alla färger passar in här, så är beskrivningen i boken Uppland 1971 (sid. 122) målande:
        "Hildur Haggård hörde till de kramiker som genom Märta Ankarswärd kom i kontakt med S:t Erik. Hon utförde egna modeller, dekorerade och brände dem vid fabriken och var tillsammans med f.d. lärarinnan representerad på Stockholmsutställningen 1930 med keramik stämplad S:t Erik Uppsala. Hildur Haggård komponerade mest större pjäser såsom tebordsbrickor och bålar med handmålad dekor i övervägande grå-svart-grön-blå färgskala på ljus tennglasyr, en dekorteknik som anslöt sig till äldre majolikatyper."

Comment

Gideon är så nära

Jag tror att Gideon är urnan på spåren, St Erik känns helt rätt. Men för mig nästan ännu mer Gertrud Lönegren. Hon har gjort många stora vaser/urnor, dessutom mycket i relief på fat, bl.a St Göran och draken.

Comment

Tänkte också på G.L., men jag vill bara hålla på en häst i upploppet.
            Må bäste jockey vinna.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
              Tänkte också på G.L., men jag vill bara hålla på en häst i upploppet.
              Må bäste jockey vinna.
              Varning för fidusar på upploppet utfärdat...................

Comment

Hade St Erik i tanken, försökte hitta på nätet liknande men gick bet. Till och med Steninge och Sala gick jag igenom men hittade inget som skulle kunna stämma. Har haft den i 15 år så jag tycker att någon gång skulle en liknande ha dykt upp. Den var så pass dyr, 65 kr, så jag har haft i tanken att den kan ha varit gjord för en utställning.

Inte relaterat men måste visa den här sidan, vilken samling! Hittade den när jag sökte priskuranter/utställningar.
                Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                  Hade St Erik i tanken, försökte hitta på nätet liknande men gick bet. Till och med Steninge och Sala gick jag igenom men hittade inget som skulle kunna stämma. Har haft den i 15 år så jag tycker att någon gång skulle en liknande ha dykt upp. Den var så pass dyr, 65 kr, så jag har haft i tanken att den kan ha varit gjord för en utställning.

Inte relaterat men måste visa den här sidan, vilken samling! Hittade den när jag sökte priskuranter/utställningar.
                  http://sgrafitto.se/page4/page14/page14.html
                  P H Lundgren är ett tänkbart alternativ, en del av deras saker verkar ju vara omärkta.

Comment

Man kan fråga sig varför den stora och väl utförda vasen är kallmålad och den enda förklaring som jag ser är att tillverkaren har haft problem med leveranser av glasyrer.

Den skulle kunna vara tillverkad under andra världskriget.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                      Man kan fråga sig varför den stora och väl utförda vasen är kallmålad och den enda förklaring som jag ser är att tillverkaren har haft problem med leveranser av glasyrer.

Den skulle kunna vara tillverkad under andra världskriget.
                      Den typen av färg- eller glasyrsläpp som man ser på vasen påminner om en del skador på denna tråden. Vad är det för glasyr förresten som man använde på AB Roslagens Glaceringsverk, den ser inte alltigenom helt hållbar ut, terpentinglasyr nämns bl.a.http://precisensan.com/antikforum/sh...glaseringsverk

Comment

Working...
                      X