Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Copyr SKÅRE Keramik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Copyr SKÅRE Keramik

Jag kan undra sa´ flundra, vem som gjort denna fisk?
    Månson i Västervik?
    8,5 x 6,5 cm.
    Bifogade filer

Tycker att det ser ut som att det står Algot Månson? Tyvärr vet jag inte vem denne är.
    Undra sa flundra?

Comment

Jag hittade ett fat på webben med dekor över Trelleborg med texten
      "TRELLEBORG 1958, Porten mot Kontinenten, 700-års jubileum"
      På baksidan är det signerat: SKÅRE-keramik Trelleborg.
      Jag vet inte om det är samma SKÅRE-keramik, men det borde inte finnas så många.

Jag vet inte om det passar att länka eftersom fatet finns i en webbutik, men sök SKÅRE-keramik på Google/bilder så kommer det upp.

Comment

Copyright Skåre-keramik borde de första orden tolkas som.
        Polsson borde veta besked, såsom trelleborgare, men annars efterhöra med sina vänner på orten.
        Det finns också ett Skåre utanför Karlstad:

Kanske är det en numer glömd kollektivverkstad, i likhet med Skånekraft idag?
        Vi får hoppas på Bengt H. som ibland har reda på omöjliga hantverkare.

Comment

Trelleborgstallriken är i porslin och ser screentryckt ut. Motivet är signerat Algot Månson.
          Last edited by Kaptenen; 2011-11-15, 09:00. Anledning: Ändrat stavning av Månson

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
            Trelleborgstallriken är i porslin och ser screentryckt ut. Motivet är signerat Algot Månsson.
            Då måste det i vara samma SKÅRE-keramik som Lars M´s flundra eftersom denna har Algot Månson stämplat. Missade den "lilla" detaljen att motivet på fatet var signerat med samma namn.

Polsson & Bengt H. brukar sitta inne med spännande information, precis som Gideon skriver.
            Ser fram emot fortsättning på flundran.

Comment

Jag har ändrat stavningen på efternamnet nu. Vi får hoppas på de båda herrarna!

Comment

Algot Månson

Tack alla för många värdefulla uppgifter för identifiering.
                Tidsmässigt bör det ju vara slutet av 1950-talet och platsen Skåre mellan Trelleborg och Skanör-Falsterbo.
                Lite volym på verksamheten bör det väl ha varit eftersom han skaffade stämplar att märka keramiken med.
                Återstår då: Vem är/var Algot Månson?

Comment

Nu har jag fått fatt i en tallrik från 700-årsjubileet i Trelleborg 1958 och det är Algot Månson som signerat bilden på Rådhuset mm. 24 cm Ø.
                  Bifogade filer

Comment

Working...
                  X