Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skål BP

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Skål BP

Hej!

En skål signerad BP. Jag tror att jag har sett liknande dekor någon gång tidigare men jag minns inte när och var...
    Jag skulle behöva lite hjälp med signaturen...
    bonnie
    Bifogade filer

Hej Bonnie!

En liknande signering finns på en vas som jag köpte för några år sedan. Dessutom också med ortsnamnet "Sundsvall".
    Nu har denna vas tillsammans med många andra fått pryda sin plats hos anhöriga med bättre utrymme än det jag har. Därför kan jag inte visa någon bild på vasen och dess signering just nu. Men om några veckor hoppas jag kunna göra det.
    Dessa hällristningsmotiv finns ju på en hel del föremål tillverkade i förutom Bohuslän också i Ångermanland, Jämtland och troligtvis också från Medelpad.

Comment

Tack så mycket för ditt svar, Bengt!
      Jag funderade också på våra "lokala" keramiker.
      Den bilden tog jag några mil från Östersund. Fick låna en båt och hittade dessa fantastiska hällristningar på en klippa.

bonnie
      Bifogade filer

Comment

Inte nog med att du dyker på gammal intressant keramik på alla möjliga och omöjliga ställen utan du lyckas också hitta sällsynta hällristningar.

När jag letade lite i datorn, så hittade jag en bild på BP-vasen samt även en annan sak med denna signering.

Click image for larger version

Name:	Resize of 2010-06-13 016.JPG
Views:	1
Size:	41,8 KB
ID:	525329 Click image for larger version

Name:	Resize of 2010-06-13 006.JPG
Size:	42,5 KB
ID:	525330 Click image for larger version

Name:	Resize of 2010-06-13 014.JPG
Size:	43,8 KB
ID:	525331 Click image for larger version

Name:	Resize of 2010-06-13 005.JPG
Size:	42,5 KB
ID:	525332

Comment

Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
          Inte nog med att du dyker på gammal intressant keramik på alla möjliga och omöjliga ställen utan du lyckas också hitta sällsynta hällristningar.

När jag letade lite i datorn, så hittade jag en bild på BP-vasen samt även en annan sak med denna signering.
          Tack så mycket för ditt svar, Bengt!
          Jag misstänkte att det var någon av lokala keramiker som låg bakom signaturen. Jag hoppas att få veta mera med tiden Det verkar finnas för lite belägg just nu för att dra slutsatser om ett namn...

bonnie

Comment

Hällristningar Ångermanland

Jag förmodar att det är hällristningar från Näsåker som avbildats. Men vad står signaturen för? Jag kan läsa BP, BHP osv.
            Sättet att skriva i glasyren får mig att tänka på Uppsala, Bromma, etc men jag hittar inget. Fatet är 19 cm i diam.
            Bifogade filer

Comment

Hej Lars!

Tyvärr vet jag inte vem denne BP är, vilket är lite skämsigt eftersom det rör sig om mina domäner, men de tidigare visade alstren i denna tråd borde vara av samme keramiker. Bonnie visar en skål som påminner mycket om din. Jag har flyttat inlägget hit så får vi försöka leta vem denne BP kan vara.

Comment

Vad bra att forumet är igång igen, och nu får de sluta skämmas, simco.
                Tillverkaren visade sig vara verksam en bit utanför dina domäner.

Maria Aloysia Birgitta (Britta) Perman f. Hammar, heter hon som tillverkat de B P-signerade föremålen. Varför det hamnat "Sundsvall" på den vas som jag visat bild på kunde den dotter till B P som jag pratat med inte ge någon förklaring till.
                Birgitta Perman föddes den 20/2 1902 i Skara. Under 1920-talet gifte hon sig med den senare blivande domprosten Salomon Perman. Familjen var faktiskt en tid bosatt i Sundsvall, men det var innan hon börjat med keramiken.
                Detta gjorde hon när familjen var bosatt i Luleå, och då hade hon hunnit bli drygt femtio år.
                1959 flyttade familjen till Härnösand, och samma år avled maken. B P fick då försörja den tämligen stora familjen genom sin keramiktillverkning. Denna såldes bl.a. via Hemslöjden, och en specialité var motiven med hällristningar.
                När hon 1967 flyttade till Uppsala, så slutade hon med keramiken.
                Birgitta Perman avled i Uppsala 1985.

Comment

Åh, vad härligt att keramikern fått sin identitet klarlagd! Vasen som du visar Bengt, finns på en loppis i samma utförande men i svart glasyr. Även den är märkt Sundsvall, kanske Britta Perman ändå började med keramik när de bodde i Sundsvall? I dag stod jag på en loppis i Stadshuset, en av säljarna hade även den lilla lockdosan du visar, endast ca 3cm hög, som en fingerborg. Eftersom jag bestämt mig för att inte handla så köpte jag tyvärr inte, men det var riktigt kul att få veta ursprunget!

Tusen tack Bengt!
                  Last edited by simco; 2012-03-31, 21:10.

Comment

Mycket bra, Bengt H.
                    Ännu ett frågetecken har blivit uträtat.

Comment

Tusen tack för hjälpen, Bengt H

Comment

Britta Perman

Från en baklucka följde denna väggplatta med. Motivet är från hällristningar precis som tidigare visats. Djupt ristat och bortskrapad glasyr. 19 x 11 cm. (Någon har på baksidan limmat fast fyra plasttassar och kanske använt plattan som grytställ?)
                        Bifogade filer

Comment

Working...
                        X