Jag kallar den här för lampett, vet inte om det är korrekt. Fick den av en vän för länge sedan och nu äntligen har den blivit uppsatt. Något liknande har jag aldrig sett, den är tillverkad av keramik och föreställer Stockholms skyddshelgon Sankt Erik. Höjd 36 cm och bredd 19 cm. Inga spår av tillverkare vad jag kan se. Någon kunnig som kan berätta något?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Keramiklampett föreställande S:t Erik
Collapse
X
-
Hej Koala
Vad lustigt! Jag satt o Googlade på en liknande med Södermanland landskapsvapen på under gårdagen Köpt under sommaren och omärkt trodde jag men upptäckte en signering HT på framsidan Så sök på framsidan nära motivet. vem HT är vet jag inte men det kan kanske någon annan svara på
Mvh/Bengt
-
Nej, har stått och lyst med ficklampa men hittar ingen signatur. Jag funderar lite över om det är något som har funnits att köpa i vanliga butiker, om det är hemmatillverkat av en keramiker eller om det är något som kan ha specialtillverkats för något ändamål ...
Comment
-
Bild kommer så snart jag hämtat hem den från torpetUrsprungligen postat av Kaptenen Visa inläggJag har flyttat ämnet till keramik- övrigt svenskt.
Nobe, det hade varit intressant att se en bild på din lampett och signatur. Just nu ringer inga klockor, mer än att jag misstänker att de är tillverkade under 1930-40-talet.
Comment
-
För mig känns lampetten att vara från 1925-35, med tanke på valet av färger i glasyrerna.
Kan vi få se baksidan också? Lerans skärv och utseendet i övrigt kan också berätta en del.
S:t Eriks Lervarufabriker, Steninge eller rentav A&J kan vara tänkbara - annars är detta ett enmansjobb, som inte var helt perfekt.Last edited by Gideon; 2011-11-02, 22:34.
Comment
-
Är det en slump att det är Stockholm och Södermanland eller ska man söka efter upphovet i trakten av Stockholm hos kakelungsmästare tex. Hittade på nätet en artikel om kakelugnsfabriken i Näsviken som 1930 tillverkade lanskapsvapen
Den mesta tillverkningen handlade om kakelugnar, i mindre omfattning gjordes även lerkärl och grönglaserade lerfat och under fabrikens sista år även kakelplattor, blomkrukor och landskapsvapen. Kakelugnarna tillverkades av lera från Uppsala.
Mvh/Bengt
Comment
-
En mycket intressant artikel, nobe!
Jag hade faktiskt i tankarna att det måste vara en kakelugnsmakare i grunden, som åstadkommit lampetten - inte minst genom att titta på hur skärmen upptill är formad och stadgad.
Hälsingland, "Rödins" röda glasyr och utskärningen på fri hand, ja varför inte?
Försök ordna bilder på Ditt Sörmlandsvapen, inte minst märkningen också.
Spännande, det här.
Comment
-
Det är en riktigt imponerande relief Du uppvisar, nobe!
Kraftfull i utförandet, med skarpa konturer - i jämförelse med Koalas exemplar. Det känns inte som att det är samma person som skapat båda, men för den skull behöver de inte komma från olika håll.
Det finns en HT i folkräkningen för 1900, men bättre skulle vara med den för 1910.
kakelugnsmakare Hilder Tillberg i Edsbro, född 1879, och det är den ende HT som kan hittas för närvarande.
Kan Du visa överdelen på skärmen också, i avvaktan på att vi får se baksidan på Koalas lampett? Är den lika ojämn upptill?
Last edited by Gideon; 2011-11-06, 05:23.
Comment
-
Måste bara tillstå att jag tycker Koalas relief av St Erik är väl så bra som Sörmlandsgripen.Ursprungligen postat av Gideon Visa inläggDet är en riktigt imponerande relief Du uppvisar, nobe!
Kraftfull i utförandet, med skarpa konturer - i jämförelse med Koalas exemplar. Det känns inte som att det är samma person som skapat båda, men för den skull behöver de inte komma från olika håll.
[ATTACH]105094[/ATTACH]
Comment
-
Jag håller med Dig, prylsnubben, men hantverksmässigt skiljer det i kvalitet mellan de två relieferna. Se hur skärm och platta är sammafogade i skarvarna, till exempel.
Rent och snyggt på nobes exemplar.
Ser fram emot att få se fler bilder St Eriksreliefen.
Comment
Comment