Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karl Erik Iwar- Keramikfigurer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tema: Karl Erik Iwar- Keramikfigurer

Tänkte "tråda" lite om keramikern Karl Erik Iwar 1920-2006.

Hur många visste att han är utbildad som keramiker vid Upsala Ekeby, inte jag?
    Karl-Erik Iwar arbetade tydligen där mellan åren 1936-1948.

Jag har inte någon erfarenhet alls att tala om när det gäller Iwars keramikproduktion. Det jag vet är att han har gjort små djurfigurer som t.ex katter, tamdjur, och blomster flickor. Jag brukar ibland stöta på en del av Iwars djurproduktion på loppisar och mässor, det är verkligen spännande och välgjorda figurer. Jag tror att många inte upmärksammat honom eller känner till vem han är, därav priset! Hittar jag Iwar figurer på loppisar och mässor brukar dom ligga på runt 20-50kr/st. Verkliga loppispriser
    Jag tror också att det finns mycket föremål från Iwar hos samlare och på second hand marknaden som ingen känner till.

Jag bifogar ett par bilder på Iwar djur som jag har hemma...

Historik om karl-Erik Iwar:

Karl Erik Iwar (1920-2006) utbildade sig till keramiker vid Upsala Ekeby, och kom sedan att arbeta där under åren 1936-48. Efter ett kort mellanspel vid AB Verkstadskeramik på Skansen, där han samarbetade med Tore Borg och Michael Paahlen, så startade han sin egna verkstad i Farsta 1953. Han flyttade sedan verksamheten vidare till Åkersberga, där han fanns fram till firmans nedläggning 1987. Hans huvudsakliga tillverkning, bestod i prydnadsföremål i form av vaser, figuriner och djur. Han gjorde också en del hushållsgods.

Exempel på stämplar av Karl Erik Iwar
    "KEJ"- 1948-1951
    "Ke Iwar"- efter 1951

Källa: Signaturer.se
    Bifogade filer

Trevligt med en ny keramik-bekantskap, tack Decorera!

Comment

Fortsätter den gamla tråden med ytterligare en katt. En gång i tiden såld av Formo i Malmö. En annan tråd som också visar djur av Iwar http://precisensan.com/antikforum/sh...highlight=iwar
      Bifogade filer

Comment

Working...
      X