Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fyra fajans tallrikar 1700-tal?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fyra fajans tallrikar 1700-tal?

Ropade in dessa i helgen.De låg i en porslinslåda m.diverse trasigt sekelskiftesporslin.Min magkänsla sa mig att det var 1700-tals fajans.Eftersom jag knappt har någon erfarenhet alls av dylikt så hoppas jag att det finns någon här som kan o vet

nr1Click image for larger version

Name:	fajans1.jpg
Views:	1
Size:	50,7 KB
ID:	641406
    baksidanr1Click image for larger version

Name:	fajans11.jpg
Size:	44,2 KB
ID:	641407

nr2Click image for larger version

Name:	fajans2.jpg
Size:	62,3 KB
ID:	641404
    baksidanr2Click image for larger version

Name:	fajans22.jpg
Size:	38,6 KB
ID:	641405

nr3Click image for larger version

Name:	fajans4.jpg
Size:	50,3 KB
ID:	641408
    baksidanr3Click image for larger version

Name:	fajans44.jpg
Size:	44,3 KB
ID:	641410

nr4Click image for larger version

Name:	fajans3.jpg
Size:	46,1 KB
ID:	641411
    baksidanr4Click image for larger version

Name:	fajans33.jpg
Size:	46,1 KB
ID:	641409
    Last edited by Kaptenen; 2011-10-13, 13:20. Anledning: Ändrat ordning på bilderna

Grattis!

Tallrikarna 1 och 3 skulle kunna vara från Marieberg och mönstret på tallrikarna kallas Humlemönstret.
    Humlemönstret gjordes av samtliga svenska fajansfabriker från 1740-talet och framåt, så det är svårt att säga varifrån. Mönstret är mycket vanligt förekommande och det gjordes som syns både i blått och mangan.
    Last edited by Kaptenen; 2011-10-13, 14:38.

Comment

Tallrikarna 1 och 2 har förmodligen priset angivet i riksdaler eller daler kopparmynt. (jmfr Vingedal nr 713, 1770-1773 brukades sådana siffror ensamma eller i sällskap med en bokstav.)

Tallrik 1: 6 riksdaler eller daler kopparmynt
      Tallrik 2: 5 riksdaler eller daler kopparmynt, Målarsignaturen A är tämligen lik Vingedal nr 12 som attribueras till antingen Lars Almquist, Bengt Alstermark eller Erik Aspengren.

Dessa är kanske från Rörstrand.
      Last edited by Kaptenen; 2011-10-13, 16:46.

Comment

Hallå,
        Kul fynd som har sitt ett värde tack vara att dom är fynd. Håller med Kapten om humlemönstret, som lär ha varit den billigaste vardagsvaran. Ett lite större fat kostade 1 och en halv daler kopparmynt i mitten av 1700-talet. (Enligt Bo Lagercrantz).

Tvåan bör vi väl kunna knäcka. Signaturen är ju A och den kan ha stått för Anders Fahlström som var ansvarig för Rörstrands produktion 1741-1760. Fyra fel brukar leda till ett rätt... so long
        Last edited by Kim von Platen; 2011-10-13, 16:31.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallå,
          Kul fynd som har sitt ett värde tack vara att dom är fynd. Håller med Kapten om humlemönstret, som lär ha varit den billigaste vardagsvaran. Ett lite större fat kostade 1 och en halv daler kopparmynt i mitten av 1700-talet. (Enligt Bo Lagercrantz).

Tvåan bör vi väl kunna knäcka. Signaturen är ju A och den kan ha stått för Anders Fahlström som var ansvarig för Rörstrands produktion 1741-1760. Fyra fel brukar leda till ett rätt... so long
          A:et kan också vara Anders Fahlström som du skriver. Vingedal är försiktig och visar inga exempel på initialsigneringar av honom men skriver att förmodligen signerade han Anders F, AF eller A. Det äldsta kända föremålet signerat A skulle då vara från 1737. (a.a. s 51)

Comment

Tallrik 1: Målarsignaturen S: finns inte med i Vingedal.

Comment

Tack för rolig information om tallrikarna.Vore kul att få veta vad det är för böcker ni hämtat referensmaterialet från.

Comment

Ur Samling Thure Westerström Lund, en stor keramiksamling som såldes på 20-talet. Har för mig att stämplarna är ur en äldre bok med keramikstämplar tryckt någongång slutet 18- början 1900-talet men hittar inte just den boken nu. Kan vara roligt att se just hur de signerade. Först Rörstrand, sedan Marieberg.
                Bifogade filer
                Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Har fått lite mer info

Hej, här kommer svar från vår expert Antonia Berglund:

Den första tallriken har dekor av "humlemönstret" i starkeldsblått. Det anses vara ritat av Jean Eric Rehn. Mönstret är typiskt svenskt och ingick i alla svenska fajansfabrikers repertoar. Den känns som 1760-70-tal. Väldigt fint målat - bättre kan det inte bli! Undersidans märkning 6 daler kopparmynt brukar stå för ett helt dussin tallrikar. Den bästa av dina fynd, borde vara värd åtminstone 2000 kr.
                  Den andra tallriken i starkeldsblått har ett kinainspirerat mönster som förekom på Rörstrand från 1740-talet. Dekoren kan ha hämtats från t ex danska Kongensgade. Målarsignaturen känns också som Rörstrand. Där fanns några liknande signaturer på 1760-talet, som Lars Almquist och Bengt Alstermark. 5 daler kopparmynt står för hela dussinet. Värdet kan vara 1000-1500 kr.
                  Den tredje tallriken är målad i mangan med rosa skiftning. Känns som den är från Marieberg. De använde just blomman som kallades convulvus i sina rokokodekorer. Antagligen är den från 1770-talet och värdet är 500-1000 kr.
                  Fjärde tallriken är exempel på humlemönstret i mangan. Den är märkt Marieberg, med oidentifierad målarsignatur och är troligen från 1770-talet. Den har den rosaskiftande glasyren som är typisk för Marieberg, men ganska enkel kvalitet. Priset runt 800-1000.
                  Skicket på tallrikarna är inte perfekt men helt ok för fajans.
                  Vem hade inte velat göra sådana fynd!

Antonia Berglund

Antikfrågan Antik & Auktion

Comment

"Vår Antonia...?"

Hallå,
                    Vad menar du, är Antonia med på PES? Hon var min absoluta favorit från tiden på Antikrundan och Bukowskis. Intressant läsning, som alltid när hon skriver. Hälsa och tacka och bifoga en stor kram från mig.... so long

Comment

Fina tallrikar, Grattis till Fyndet!!
                      I’m a real mean bitch!

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                        Hallå,

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                        A:et kan också vara Anders Fahlström som du skriver. Vingedal är försiktig och visar inga exempel på initialsigneringar av honom men skriver att förmodligen signerade han Anders F, AF eller A. Det äldsta kända föremålet signerat A skulle då vara från 1737. (a.a. s 51)
                        Tveksamt med Fahlström.
                        Tvåan ser ju ut som Rörstrand, här ett kakfat med nästan samma mönster.
                        Bifogade filer
                        Last edited by prylsnubben; 2011-10-24, 23:43.

Comment

Hallå,
                          Utan att kunna någonting bör man bör jag försöka lyssna på experterna, det har jag lärt mig av livet. Citerar Antonia:
                          "Den andra tallriken i starkeldsblått har ett kinainspirerat mönster som förekom på Rörstrand från 1740-talet. Dekoren kan ha hämtats från t ex danska Kongensgade. Målarsignaturen känns också som Rörstrand. Där fanns några liknande signaturer på 1760-talet, som Lars Almquist och Bengt Alstermark. 5 daler kopparmynt står för hela dussinet. Värdet kan vara 1000-1500 kr."
                          Värderingen hör nog Nybrokajen till. So long...
                          Last edited by Kim von Platen; 2011-10-25, 00:35.

Comment

Hallå Kimmen.
                            Kom in sent på tråden och missade hennes inlägg. När jag såg det så upptäckte jag att mitt inlägg i varje fall inte innehöll några fel eller gissningar (t.ex att A=Fahlström), så jag tyckte gott det kunde få stå kvar. Dessutom visar jag en signatur av Anders Fahlström samt ett annat föremål med likartat mönster. Mycket pedagogiskt tycker jag, vad tycker Du.

Comment

Hallå Snubben,
                              Gissa är väl bra, bättre än att hålla truten. Trodde inte heller på Fahlström men som jag skrev:

So long...det viktiga är dialogen, eller hur?

Comment

Working...
                              X