Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lomma. Norska stenkärlsfabriken

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lomma. Norska stenkärlsfabriken

Nog finns eller fanns det många orter i Skåne med stenkärlsproduktion men Lomma har jag inte hört talas om. Och norsk........?
    Detta gjorde att jag igår köpte denna 8 L kruka eller burk. 25 cm hög.
    Duktiga PES:are kan säkert hjälpa till att ge ytterligare information!
    Bifogade filer

Grattis till en ovanlig burk!

Jag vet att de få rader jag har läst om AB Norska stenkärlsfabriken står skrivet i paret Östlund lilla bok. Jag har den, men finner den inte just nu.

Östlunds sålde ett föremål till kulturen 1981 för 525 kr.

Östlund, Kjell och Louise (1982), Bruksföremål i saltglaserat stengods: De svenska stenkärlstillverkarna: historia, teknik, former, stämplar (3.uppl.), Helsingborg: HB KAP- Keramik & Konstcentrum

Comment

Ny fabrik för mig också, tack för titten och upplysningarna.....

Comment

Tack Kaptenen för info och lästips!

Comment

Jag har hittat boken nu och det är inte mycket som står skrivet.

"Norska Stenkärlsfabriken AB, Lomma omkr 1904"

Sedan visas en tecknad bild av fabriksstämpeln

"Ett fåtal produkter är kända från denna fabrik. Ingen av dessa har drejarsignaturer." (s. 6)

Comment

Tack igen Kaptenen!
            Nej, det var ju inte så mycket men det är ju lite märkligt att man bildade aktiebolag och skaffade en tydlig och bra stämpel. Vad tidsangivelsen 1904 kommer från framgår inte, men om det var norska intressen bakom, kan ju unionsupplösningen (1905) och därtill hörande irritation bidragit till ett kortvarigt företag?
            Hembygdsföreningen i Lomma kanske vet?

Comment

Hembygdsföreningen i Lomma kommun är det officiella namnet, men jag finner ingen hemsida.

Lomma museiförening har ett forum på hemsidan där du kan ställa frågor.

Tommy Nordström:s hemsida

Comment

Lomma Porslinsfabrik / Stenkärlsfabrik 1904-1967

Simon Hågensen
                Födelsedatum: 1883-03-14
                Avliden: 1951-01-28

Last edited by Kaptenen; 2011-09-24, 12:23.

Comment

Det är mycket underligt att den här verksamheten inte nämns med ett ord i Lomma kommuns historiska översikt.
                  Se sidan 66:

Comment

Inte mycket matnyttigt där, trots att skriften är intressant.

"Eternitfabriken

När Skånska Cement Aktiebolaget la ner cementfabriken i Lomma 1905, försökte man på olika sätt utnyttja byggnader och maskiner för att tillverka andra produkter. Ett försök med kakel för kakelugnar föll inte väl ut. Framgången visade sig istället finnas i ett nytt material, ”Eternit”, som uppfunnits i Österrike några år tidigare." (a.a. s 67)

Comment

Working...
                    X