Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

VL-märkt lergods

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• VL-märkt lergods

Istället för att smyga in med ännu ett VL-märkt föremål i den officiella tråden om Vicke Lindstrand hos Uppsala-Ekeby, och därmed orsaka allmän uppståndelse, väljer jag att öppna en ny.

Undringen fortgår kring denna skål:

Grödinge Antik & Design har ännu inte svarat med ens bu eller bä.

Och nu har ännu ett VL-märkt föremål hittats, denna gång i form av en modellerad blomsterprydnad i chamotte.
    Ni vet vad jag undrar om också denna...

Click image for larger version

Name:	V.L. 1930 6.JPG
Views:	1
Size:	44,2 KB
ID:	640494

Name:	V.L. 1930 7.JPG
Size:	41,9 KB
ID:	640493

Name:	V.L. 1930 8.JPG
Size:	34,4 KB
ID:	640495

Ser inte ut som Vicke tycker jag...men det säger egentligen ingenting (är det inte "ära vare gud i höjden detta har jag gjort i slöjden"?)

Comment

Svårt det här! Det är troligen samma person som gjort skålen I Vicke-tråden. Är det spår av en djupstämpel under L:et (text i bågform)?
      Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
        Svårt det här! Det är troligen samma person som gjort skålen I Vicke-tråden. Är det spår av en djupstämpel under L:et (text i bågform)?
        Jag tittade på den under lupp, men ser inga bokstäver eller annat i fördjupningarna. Kanske satt den som i en hållare bara, och tummades. Blommor och blad är individuellt knådade och insatta, men glasyrerna är applicerade på ett vant sätt.
        I det här fallet syns inga punkter i VL-signeringen, så det är tveksamt om det är samma person som också gjort skålen.

Visst kan det vara som Kolmårdstrollet säger, fast i keramikverkstan.
        Vi låter den här tråden bli en samlingsplats för allt VL-märkt.

Comment

Working...
        X