borde kanske visa de 2 röda ihop, som synes en matt och en blank glasyr
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Isak Isaksson
Collapse
X
-
Tack till Gideon m.fl som svarat.
Känner inte till Isak Isaksson. Har försökt att läsa lite om honom. Har han egen butik? Är hans vaser etc. värda någonting? Har inte fått upp en enda tråd på något som skulle vara till försäljning av honom. Någon som vill hjälpa till?
Comment
-
Puttar upp denna tråd...
Ni som gillar Isaks keramik måste väl ändå ha en liten aning om vad han brukar sälja sina saker för? Jag köpte den för att jag tyckte den var annorlunda och för att jag ville få reda på vem som tillverkat den och hoppades även på att det kunde vara ett fynd.
Comment
-
men det har sagts förut i tråden: Du har gjort en fynd, vasen är jättefin!Ursprungligen postat av lizziett Visa inläggNi som gillar Isaks keramik måste väl ändå ha en liten aning om vad han brukar sälja sina saker för? Jag köpte den för att jag tyckte den var annorlunda och för att jag ville få reda på vem som tillverkat den och hoppades även på att det kunde vara ett fynd.
Flera av oss andra på PES gör också fynd gjorda av Isak
hittat flera objekt för under hundralappen och ända ner till en tjuga.
Visst är det märkligt med så vackra saker.....
Så om du mäter 'fynd' i pengar så kanske du inte har lyckats.... men det finns objekt av Isak som betalas betydligt högre
Comment
-
Var nere i Velamsund, Nacka och i ateljen vid restaurang Långa Raden fanns en monter med Isaks miniatyrer. Fick höra av Ägarinnan att han hade atelje där tidigare men den brann upp och han flyttade då hem allting. Numera drejar han tydligen inte utan arbetar som lärare. Självklart så glömde jag både att fotografera och kolla priser
Comment
-
Isak Isaksson har firat stora triumfer med sin röda reduktionsbrända kristallglasyr
Här bildtextcitat från tidningen 'Konst Världen' nr 6 1994
I somras fick Isak Isaksson det slutgiltiga erkännandet som keramiker då han på Biennalen i Kyoto vann första pris för en teskål. Ett bättre erkännande kan en svensk krukmakare nog knappast få. Fast i Sverige där den japanska keramiken är relativt okänd, är det få som inser vilken betydelse ett sådant pris har.
Comment
-
Chawan med Shinoglasyr och tillhörande låda
När vi nu kom in på Japan och teskål så måste denna skönhet, en chawan, visas......Ursprungligen postat av jani Visa inläggIsak Isaksson har firat stora triumfer med sin röda reduktionsbrända kristallglasyr
Här bildtextcitat från tidningen 'Konst Världen' nr 6 1994
I somras fick Isak Isaksson det slutgiltiga erkännandet som keramiker då han på Biennalen i Kyoto vann första pris för en teskål. Ett bättre erkännande kan en svensk krukmakare nog knappast få. Fast i Sverige där den japanska keramiken är relativt okänd, är det få som inser vilken betydelse ett sådant pris har.
Jag ställde en fråga om den tillhörande lådan och fick följande svar av Isak
Lådan är gjord av en snickare Harry Johansson och gjordes speciellt för denna Chawan och Tokyoutställningen,
lite kuriosa,,,,Japans Kejsare kunde varit ägare av denna men tog en annan, nu har du den istället !
Mer information om utställningen 2001 på Svenska Ambassaden i Tokyo hittar du på Isaks hemsida
Månne är det Isaks utländska exponering som gör att vi missat honom i Sverige ?
Comment
-
Det kan vara så, och tids nog får han den uppmärksamhet han förtjänar hemmavid. Då kommer det kanske att inte längre vara möjligt att fynda alster av honom på loppisar.Ursprungligen postat av jani Visa inläggMånne är det Isaks utländska exponering som gör att vi missat honom i Sverige ?
Förhoppningsvis kommer den här tråden att hjälpa till att väcka intresset, framförallt hos de samlare som mest går efter glasyr och form, och inte funktion.
Igår kom ett nytt mail från honom, med bilder, som han vill att jag lägger in här. Text och bilder får tala för sig själva.
Hej igen, ny verkstad snart klar i Roslagen, 10 km söder om Norrtälje. Bifogar en del bilder på lite godis.
Skålen nedan är högbränd stengods med en kristallglasyr där koppar och koboltoxid bestämt färgschatteringen både i bakgrunden i glasyren och inuti kristallerna.
Den här lådan har från övre vänstra hörnet och mot höger, en rosaröd kristallglasyr, en svart glasyr med mycket små fläckar, en sk leopardglasyr, en "himmel o hav", nedre raden är en skål med oxblod, en Guinomi med en Schinoglasyr och en liten skål med en variant av Schinoglasyr.
Nedanstående låda har enbart varianter av oxblodsglasyrer, den i mitten en reducerad röd kristallglasyr.
Denna låda har 7 st. Schinoskålar, systerlådan finns hos Sen Shoshitsu Hounsai i Tokyo. Han är Zenmästare och teceremonimästare i rakt nedstigande led från den förste och naturligtvis är han kompis med Kejsaren.
Viktigt är ju också att antalet är 7, inga jämna tal alltså.
Sista lådan har en glasyrsamling inom sig o det är glasyrer som jag labbat fram under åren, frågar du Bo Knutsson så kan han vidimera att det tog 8 år av tester för att få fram den röda kristallen...phu men kul. :-) En favorit är ju den otroligt feta Schinon i mitten, en mycket seg glasyr som har en "Gudarnas Tårar" på sidan, en glasyrdroppe som inte fastnat i ugnen, vilket den borde gjort.
/Isak
Comment
-
Vad kul att Isak är igång igen.....Ursprungligen postat av Gideon Visa inläggIgår kom ett nytt mail från honom, med bilder, som han vill att jag lägger in här. Text och bilder får tala för sig själva.
Hej igen, ny verkstad snart klar i Roslagen, 10 km söder om Norrtälje. Bifogar en del bilder på lite godis.
Comment
Comment