Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Keramikvas EDA - KP-märkning - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Keramikvas EDA - KP-märkning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jag brukar inte använda mig av pågående auktioner som referenser, men det är lätt att glömma bort det om man väntar.

    Säljaren ika_75, vars bilder jag lånar, skriver: "Liten söt Eda vas keramik. Spektro, 13 cm hög". Spektro-etikett, men tyvärr ingen bild på signaturen.

    Köp och sälj Övrigt svenskt keramik & Porslin enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats


    Click image for larger version

Name:	spektro.jpg
Views:	1
Size:	55,2 KB
ID:	535108Click image for larger version

Name:	144473249_1.jpg
Views:	1
Size:	52,7 KB
ID:	535109

    Comment


    • #17
      Tänk vad mycket en liten etikett kan betyda ibland.

      Med reservation för att inte ha sett undersidan (ännu) står det om Spektro i paret Olsen & Andersens bok "Moderne antikviteter - Norsk keramikk..." från 2000:

      "Verksamheten höll till i Spydeberg i Østfold. Innehavaren var R. Paus som tidigare hade varit en av grundläggarna till Tune Keramikk på Greåker.
      Produktionen i verksamheten var omfattande och varierad. Välkända är de stöpta och rikt dekorerade fruktfaten och tallrikarna, vaserna, askfaten med djurfigurer och delar till serviser. Dekoren var färgrik med användning av flytande färger och ofta med lätt igenkänneliga "spättade" områden på föremålen.
      Verksamheten märkte sina produkter med "Spektro - Norsk" inpresat i botten, eller med ett påklistrat "Spektro-märke". Många av dessa märken är dessvärre bortslitna med tiden."

      Tänk om KP kan stå för Keramikk Paus?
      Intressant det här.
      Last edited by Gideon; 2012-05-20, 10:44.

      Comment


      • #18
        Ovannämnda Tune Keramikk startades av R. Paus och och Joh. Holmqvist i Greiåker 1941, så om vi tittar i tid, kan det stämma med -47 och -49 som vi sett här. Kanske etablerades Spektro efter det sistnämnda året. KP först och Spektro sen.
        Vad säger pepita om det?

        Författarparet Olsen & Andersen glider över årtal och berättar ofta inte koncist när verksamheter tar slut, och tecknar inte heller fullt ut medarbetares namn.
        Leif Ueland är ett exempel, som jag sänt en förfrågan om till medförfattaren Rolf Simeon Andersen för ett år sedan. Inget svar kom tillbaka.
        Deras bok är mycket bra, men känns ändå mer som en avstamp till en mer komplett i framtiden - och det får vara min recension för en halvbra bok, som egentligen i sitt stycke borde vara i avdelningen för litteratur.

        Hur som helst, det var greit av Dig, Kaptenen, att hitta denna etikettförsedda ledtråd!
        Om den är riktig, får Norge döma.
        Last edited by Gideon; 2012-05-20, 10:36.

        Comment


        • #19
          Snabbt svar inkom från säljaren ika_75 som meddelade;
          Hej

          Tyvärr finns det ingenting på undersidan. Den är helt slät. Jag köpte denna på en Antikmässa och fick veta att det skulle vara en Eda vas i keramik. Säljaren samlade på dessa vaser.
          Tråkigt att det inte var någon märkning på undersidan.
          MVH Xxxxx


          Jag tycker ändå att möjligheten får kvarstå, eftersom en annan föremålsbild visar naivt måleri i bjärta färger under tunn glasyr, till skillnad från produktionen med kraftigt blanka glasyrer och "spättad" dekor.
          Den törstiga Orsabjörnen på askfat, återfinns också i Spektros produktion.

          Comment


          • #20
            Fat med KP -48

            Hei!
            Jeg har oxo sittet på nett for å finne ut mer om dette "KP", men finner lite.
            Dette fatet fikk jeg i 30 årsgave av min farmor, men hun har ikke noe kjennskap til det, annet at hun kjøpte det i en bruktbutikk for en del år siden, i Oslo.

            Så hvis ingen andre har funnet ut noe mer, kan jeg bidra på mysteriet med dette fatet oxo! Click image for larger version

Name:	20140802_150754.jpg
Views:	1
Size:	34,9 KB
ID:	555336Click image for larger version

Name:	20140802_155414.jpg
Views:	1
Size:	54,3 KB
ID:	555337Click image for larger version

Name:	20140802_150733.jpg
Views:	1
Size:	99,8 KB
ID:	555338

            Comment

            Working...
            X