Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Siögrön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Siögrön

SIÖGRÖN ?

Denna tråd kom till med anledning av tråden:
    http://precisensan.com/antikforum/sh...-Nils-Lithberg. Det är därför den hamnat här på "Keramik & Porslin", "övrigt svenskt".

Jag vet inte var Gideon och Polsson har diskuterat siögrönt tidigare men det kanske klarnar med lite hjälp! Gideon har ju receptet, men tyvärr vet vi ju inte vad en av ingredienserna "golglet" står för. Annars hade såklart Polsson som är den mest erfarne krukomakaren av oss fått i uppgift att blanda till glasyren och simsalabim hade vi fått skåda siögrönt i sin allra ursprungligaste och underbaraste gestalt.

Sedan tidigare vet jag genom en tillfällighet att "siöblad" är ett gammalt uttryck för vit näckros, eller "ljusvatten", "vitt vatten". Nenufar blanc alt. Blanc d´eau. Siöblad användes som benämning på stiliserade blad i äldre tider. Bl. a på vapensköldar.
    Som exempel visar jag en bild på Ribbingska ättens vapensköld (f.ö och det är det som är tillfälligheten är min sambo född Ribbing). Vapenskölden visar tre "siöblad".

Nå, vad har detta med "siögrönt" att göra?
    Jo, jag tänker så här: Om "siö" i ena fallet har med ljus och vitt att göra (vit blomma, vitt vatten) så kanske det gäller även i det andra fallet. Alltså "siögrönt" kanske står för vitt grönt, närmare bestämt ljusgrönt.

Om vi vidare betänker att i gamla lexicon från 1700-talet finns inte "lindblomsgrönt" med. En färg som vi upplever typisk för den tidens möbler. Däremot finns "siögrönt" både fram och baklänges, alltså svensk/franskt likväl som fransk/svenskt. Den färg som Knut Knutsson säger är originalfärgen på ett 1700-tals skåp kanske inte är lindblomsgrön utan istället siögrön om man ska vara korrekt. Vad säger Ni, kära PES-are.

Bifogade filer

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Jag vet inte var Gideon och Polsson har diskuterat siögrönt tidigare men det kanske klarnar med lite hjälp! Gideon har ju receptet, men tyvärr vet vi ju inte vad en av ingredienserna "golglet" står för. Annars hade såklart Polsson som är den mest erfarne krukomakaren av oss fått i uppgift att blanda till glasyren och simsalabim hade vi fått skåda siögrönt i sin allra ursprungligaste och underbaraste gestalt.

Vad säger Ni, kära PES-are.]
    Mig veterligt, men jag kan ha fel, har inte Gideon och jag diskuterat sjögrönt tidigare. Eftersom jag dessutom inte vet vilken färgen är, har jag ingen möjlighet att blanda den ( och hade knappast fixat det heller). Kommer att tänka på Bengt Grive, för det var väl han som refererade konståkningen förr i tiden och som hade högst personliga namn på färgerna på tjejernas klänningar. Kanske är han släkt med Nils Lithberg?
    p-son

Comment

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
      Mig veterligt, men jag kan ha fel, har inte Gideon och jag diskuterat sjögrönt tidigare. Eftersom jag dessutom inte vet vilken färgen är, har jag ingen möjlighet att blanda den ( och hade knappast fixat det heller). Kommer att tänka på Bengt Grive, för det var väl han som refererade konståkningen förr i tiden och som hade högst personliga namn på färgerna på tjejernas klänningar. Kanske är han släkt med Nils Lithberg?
      Jaha, Du menar MÖRKVITT förståss..................och nå´n respons på min lilla teori det fick man inte.

Comment

Jaha, Du menar MÖRKVITT förståss..................och nå´n respons på min lilla teori det fick man inte.
        Oj flåt!
        När jag hör sjögrönt tänker jag mig som du skriver ljusgrönt.
        p-son

Comment

Ingen orsak Polsson, Frans Bernhards vänner är mina vänner.

Comment

Tyvärr ingen bild, men siögrön nämns i bifogad text 1799 på en sjal
            "Görans Bild pä locket; en stor siögrön Silkcicha" (översatt till höger i kolumnen )

Vidare så får jag upp väldigt mycket äldre texter där sjö stavades siö i äldre dar?
            Sjögrön verkar vara en färg åt det turkosa hållet.

Så jag tror att färgen är

( jag försökte iallafall ha ha )
            Pes är mitt google.

Comment

Precis

Alltså måhända, lindblomsgrön. Vad säger Knut ?

Comment

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                Slut på diskussionen (om det nu har varit någon) om siögrönt.

Comment

Just begreppet sjögrön glasyr har vi inte diskuterat, bara pratat lite lätt om när grönglasering "uppfanns". Den reflektionen stannade efter ett par inlägg bara, men tråden visar Bergmans ljust gröna glasyr:

Sedan var det också hänvisningar till den lilla boken "Av lera och eld", och där visas föremål från 1800-talets början, med jämförelsevis mörkare gröna glasyrer.
                  En mängd nyanser och recept med varierande innehåll florerade säkert, då som nu.

Siögrönt: Det får mig att tänka på de barndomsstunder då jag, liggandes på träbryggan, stirrade ner på vattnet och trolskt följde sjögräsets vajande i botten. Hur många har inte gjort det, och gör det fortfarande?
                  Tänk också på alla marinmålningar...
                  Grön sjö, således - för mig.

Knutsson kan ha tagit till nytt begrepp, som vi här på PES plägar göra (tänk bara Stenbäcks svärsmorstunga eller hans körbärsskål), men å andra sidan kan Lindblomsgrönt varit ett fackterm för dåtidens dekorationsmålare - de var inga krukmakare, eller kakelugnsmakare heller för den delen.

Comment

För mig känns det intressant att reda ut vad som är att betrakta som den rätta benämningen på en viss grön färgnyans som var vanligt förekommande på 1700-talet. Men det tycks inte vara av större allmänintresse.

Comment

Där tar Du fel, bäste prylsnubben.
                      Jag vill också reda ut det, men var ska man söka? I äldre bibliotek lite varstans, med fler böcker i klass med Din franska bok . till exempel.

Comment

Jag vet Gideon, förlåt min otålighet. Tyvärr står den inte i paritet med min uthållighet.
                        Således blir jag "carried away" , men orkar inte fullfölja. Skyller på min "opasslighet".

Comment

Det är grönt.

Comment

Jag vet Gideon, förlåt min otålighet. Tyvärr står den inte i paritet med min uthållighet.
                            Således blir jag "carried away" , men orkar inte fullfölja. Skyller på min "opasslighet".
                            Ska jag åka ner till Östersjön och ta en bild på sjögrönt?
                            Last edited by Polsson; 2011-08-20, 16:56.
                            p-son

Comment

Ja sehr schön, som tysken sa.

Comment

Working...
                              X