Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Något om gamla tiders krukmakeri - Nils Lithberg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Gode Gideon!
    Nu har jag dammsugit artikeln och som jag skrev tidigare är den väldigt intressant och informativ.. Emellertid reagerade jag inte särskilt över glasyren sjögrönt, men det jag däremot
    förvånades över var: " Ringelhorn från den gamla Tärngnellska verkstaden i Falkenberg. Märkt "P. J. C. 1894" (Nordiska museet)". Jag hittar inte min bok om Falkenberg på grund av nedanvisade missöde vilket höll på att skrämma livet av min hustru. Emellertid tog hon sig sammman och staplade böckerna på arbetsbänken.

Nog ska det vara från den gamla Törngrenska verkstaden i Falkenberg ?
    Bifogade filer
    p-son

Comment

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
      Gode Gideon!
      Nu har jag dammsugit artikeln och som jag skrev tidigare är den väldigt intressant och informativ.. Emellertid reagerade jag inte särskilt över glasyren sjögrönt, men det jag däremot
      förvånades över var: " Ringelhorn från den gamla Tärngnellska verkstaden i Falkenberg. Märkt "P. J. C. 1894" (Nordiska museet)". Jag hittar inte min bok om Falkenberg på grund av nedanvisade missöde vilket höll på att skrämma livet av min hustru. Emellertid tog hon sig sammman och staplade böckerna på arbetsbänken.

Det var väl ett jävla gnell..

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Det var väl ett jävla gnell..
        Kanske var det Edvin Larsson som stönade. Han var ju starkt blyförgiftad och kunde bara använda ena armen och kallades skämtsamt för "en halv krukmakare" enligt Tom Möllers bok.

För egen del gnäller jag inte över bokhyllemissödet eftersom dylika händelser ingår i min personlighet.
        p-son

Comment

Kanske var det Edvin Larsson som stönade. Han var ju starkt blyförgiftad och kunde bara använda ena armen och kallades skämtsamt för "en halv krukmakare" enligt Tom Möllers bok.

För egen del gnäller jag inte över bokhyllemissödet eftersom dylika händelser ingår i min personlighet.
          "En halv böj", en "halv krukmakare", en "halv gnäll", en "halv bokhylla", en ha........

Comment

"en halv böj", en "halv krukmakare", en "halv gnäll", en "halv bokhylla", en ha........
            ......lv tekanna av Kähler.
            p-son

Comment

......lv tekanna av Kähler.
              Mvg.

Comment

Gode Gideon!

Jo, jag hade detta i vetskap, men följde slaviskt och ordagrant vad som stod i häftet. Jag har ingen rätt att ändra i andras text, i synnerhet inte som detta skrevs för 79 år sedan.
                Feltolkning av författaren helt enkelt, och han hade inga databaser att forska i, även om lite facklitteratur i ämnet fanns att tillgå. Med lite tur kan han nog skylla på en slarvig registrator på museet.

Törngren måste det naturligtvis vara, och den enda som hade initialerna P. J. C. i sitt namn är (fastmer omvänt), enligt 1890 års folkräkning:
                Möller, Carl Johan Paulus
                Kakelugnsm.
                f. 1845 i Halmstad (Hallands län, Halland)
                Gift man, far i familjen
                4:de Roten:
                Falkenberg (Hallands län, Halland)
                Födelseort i källan: Halmstad

Annat förslag mottages tacksamt.

Beklagar verkligen det hyllraseri som drabbat kannan.
                Gack och leta efter en "ny"!

Comment

Humor

HALLÅ, får man skoja.

Comment

Gode Gideon!

Käre Papphammar!

Hoppas att Du klarade dig oskadd och att din kära fru återhämtat sig!
                    Det finns även bra säkerhetsförankringar för hyllor att köpa på IKEA.
                    Ursäkta avstickaren från ämnet, men jag kunde inte låta bli.

Comment

HALLÅ, får man skoja.
                      Glatt och skojfriskt humör är i högsta grad efterågad här.
                      Och det håller Papphammar också med om, även om han fortfarande verkar skakig och rund under fötterna.

Såg om filmen för femtielfte gången och den håller än. Men på Retroforum är den nog ingen höjdare.
                      Last edited by Gideon; 2011-08-20, 01:22.

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                        Käre Papphammar!

Hoppas att Du klarade dig oskadd och att din kära fru återhämtat sig!
                        Det finns även bra säkerhetsförankringar för hyllor att köpa på IKEA.
                        Ursäkta avstickaren från ämnet, men jag kunde inte låta bli. ]
                        Bästa simco!

Eftersom jag var på arbetet och förtjänade mitt uppehälle i mitt anletes svett, slapp jag höra dunsen. Avstickaren uppskattas till tusen enär den klart vidimerar att jämfört med Papphammar ifråga om klumpighet, är jag trots allt en nolla.
                        p-son

Comment

Skönt att ingen levande varelse kom till skada och det visst är det skönt och glädjande när man ser att det kunde varit värre.

Comment

Okker

(Gideons anm: här skulle ingredienser och mått ha följt i färgrecepten för 1. Blåt heller Cobålt, 2. Brunsten, 3. Wiolet tages. 4. Citron Gult, 5. Orange Gult, 6. Svart färg och 7. Siögrönt - men jag avstår denna gång. På uppmaning kan recepten förstås läggas ut.)

Hej Gideon.

Tusind tak for et meget interessant indlæg. Som pottemager og keramiksamler følger jeg med stor fornøjelse dette forum og nyder de guldkorn og skønne billeder, du og andre lægger ud.

I går blev jeg kontaktet af en forsker på Københavns Universitet, der var interesseret i at vide, om de gamle pottemagere brugte okker (svensk ockra eller ocker ?) i deres keramikfremstilling. Derfor er jeg interesseret i de glasuropskrifter, du har udeladt i den i øvrigt vidunderlige rapport, du her har lagt frem.

Har du mulighed for at gengive glasuropskrifterne her?

Venlig hilsen Christian.

PS Jeg behøver ikke oversætte. vel? ;-)
                            Last edited by Chr.; 2021-12-14, 04:12.

Comment

Working...
                            X