Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som känner till en skål "Juliana" troligtvis av Rörstrand?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Någon som känner till en skål "Juliana" troligtvis av Rörstrand?

Tänkte om någon kunde hjälpa mig. Jag och min fru åkte runt på lite loppisar i helgen och på ett ställe hittade hon en skål, som hon visade upp som hastigast för mig. Den var rätt skitig och jag hade andra fynd i handen som tog min uppmärksamhet. Men nu när jag kom hem började jag fundera på om jag lämnade nått bra där. Det var en färgglad skål som hette "Juliana" enligt min fru och vi tror båda att det var Rörstrand. (Tror även att stavningen är rätt men jag är inte säker.) Men hur mycket jag än googlar och letar i böcker hittar jag inget. Någon som känner igen vad det kan tänkas vara? En serie? Hittar Gustavsbergs Juliana men bara som servis och inte som den skål vi såg.

Tacksam för lite hjälp
    Last edited by Sloffe; 2011-08-01, 14:57.

Kan skålen istället varit ur serien Juliana från Gouda?

Comment

Tack för tipset Gideon men tyvär var det inte den. Det var mer en skål/fat och jag är 98% säker på att det var Rörstrand. 1% Gustavsberg och 1% för överigt hehe
      Hmm måste jag åka 8 mil enkel och hoppas att den finns kvar för att stilla min nyfikenhet

Comment

Det var dekoren jag tänkte på som jämförelse, och Juliana är en serie med olika modeller i Goudas tappning.

Men okej, Du har gjort oss nyfikna, så ta med frugan på en ny, härligt solig picknicktur igen.

Comment

Aha det var så du menade Njaaa dekoren känns inte bekant heller. Men ju mer jag letar och ser andra saker, färger mm så bleknar vad som kan vara likt. Jag har försökt leta på något som stavas liknande Juliana om det är så att vi missade eller såg någon bokstav fel eller så. Hmmm ja det kanske får bli en ny runda till helgen

Comment

Det är sant att vissa saker bleknar i minnet med tiden. T.ex. färger och exakt utseende. Vissa andra saker förstärks dock i minnet med tiden, t.ex. missade chansers förträfflighet. Jag är osäker på att en 16 mils-tur ger valuta för bensinpengarna. Isåfall hade du nog köpt den första gången...

Men låt det bli en läxa! Vrid och vänd på föremålen mer än en gång. Fundera över varje sak. Gå tillbaka till bordet ytterligare en gång. För det är ju så med fyndchanser att de sällan kommer tillbaka.

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
              Det är sant att vissa saker bleknar i minnet med tiden. T.ex. färger och exakt utseende. Vissa andra saker förstärks dock i minnet med tiden, t.ex. missade chansers förträfflighet. Jag är osäker på att en 16 mils-tur ger valuta för bensinpengarna. Isåfall hade du nog köpt den första gången...

Men låt det bli en läxa! Vrid och vänd på föremålen mer än en gång. Fundera över varje sak. Gå tillbaka till bordet ytterligare en gång. För det är ju så med fyndchanser att de sällan kommer tillbaka.
              Jo du har helt rätt i att det knappast är värt i pengar. Nu var det efter en koll med frugan "bara" 10 mil T&R men det är ju en hundring. Men ibland kan ju nyfikenheten ta över förnuftet med hehe så får se om vi åker förbi igen om den ens finns kvar då. Tur att vi gillar att åka bil och förenar att se vår underbara natur på sommaren med lite loippisar och annat roligt

Comment

Ursprungligen postat av Sloffe Visa inlägg
                Tänkte om någon kunde hjälpa mig. Jag och min fru åkte runt på lite loppisar i helgen och på ett ställe hittade hon en skål, som hon visade upp som hastigast för mig. Den var rätt skitig och jag hade andra fynd i handen som tog min uppmärksamhet. Men nu när jag kom hem började jag fundera på om jag lämnade nått bra där. Det var en färgglad skål som hette "Juliana" enligt min fru och vi tror båda att det var Rörstrand. (Tror även att stavningen är rätt men jag är inte säker.) Men hur mycket jag än googlar och letar i böcker hittar jag inget. Någon som känner igen vad det kan tänkas vara? En serie? Hittar Gustavsbergs Juliana men bara som servis och inte som den skål vi såg.

Tacksam för lite hjälp
                Hej!

När jag sökte på skål Juliana på Google ikväll kom ditt inlägg upp. Undrar om det kan vara samma skål/fat som jag köpte i helgen utanför Vadstena på ett litet loppis.
                Den är mycket fin, helt felfri, vackra färger, handmålad frn Rörstrand och heter Juliana.
                Konstigt att det inte går att hitta någon som helst info om detta på nätet. Roligt sammanträffande dock. Jag fick ge 100:- för skålen. Fynd?

Comment

Dags att sätta in en bild på både fram och baksida, tror jag...

Comment

Ursprungligen postat av Loppiseva Visa inlägg
                    Hej!

När jag sökte på skål Juliana på Google ikväll kom ditt inlägg upp. Undrar om det kan vara samma skål/fat som jag köpte i helgen utanför Vadstena på ett litet loppis.
                    Den är mycket fin, helt felfri, vackra färger, handmålad frn Rörstrand och heter Juliana.
                    Konstigt att det inte går att hitta någon som helst info om detta på nätet. Roligt sammanträffande dock. Jag fick ge 100:- för skålen. Fynd?
                    Jasså det var du som norpat den grrrr Jo det stämmer att det var utanför Vadstena på ett gårdsloppis och den kostade 100 kr. Jag åkte faktiskt tillbaka dit för att se om den kanske fanns kvar. Jag åkte inte enbart för skålens skull, utan det finns ganska många trevliga loppisar under den vägen vi brukar åka. Lägg gärna upp bilder på den för det vore kul att se igen eller kanske inte

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                      Dags att sätta in en bild på både fram och baksida, tror jag...
                      Gammal tråd men lägger in bilder och märkning.Click image for larger version

Name:	DSC06635.jpg
Views:	1
Size:	95,7 KB
ID:	565892Click image for larger version

Name:	DSC06636.jpg
Size:	53,5 KB
ID:	565893Click image for larger version

Name:	DSC06637.jpg
Size:	60,7 KB
ID:	565894 Får en känsla av Louise Adelborg, bara en känsla...
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Working...
                      X