Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergods Falkenberg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lergods Falkenberg

Hej!
    Har köpt en kruka idag, skicket är dåligt men jag blev nyfiken på signaturer under. Krukan såldes som Nittsjö´s...
    Jag är mycket tacksam om någon kan berätta vem som har gjort min nya klenod

Bonnie
    Bifogade filer

LB hittar jag bara Leif Billander. Kan det vara han?

Comment

Fantastiskt

Helt otroligt vilka saker Du hittar Bonnie. Jag gissar nu, men........det som Du tolkar till LB tror jag står för Törngrens. Signaturen kan mycket väl vara H.S. och kan då stå för Hans Severinn som var krukmakaremästare hos Törngrens under 1800-talet senare hälft.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Helt otroligt vilka saker Du hittar Bonnie. Jag gissar nu, men........det som Du tolkar till LB tror jag står för Törngrens. Signaturen kan mycket väl vara H.S. och kan då stå för Hans Severinn som var krukmakaremästare hos Törngrens under 1800-talet senare hälft.
        Vad???? Är det sant??? Jag har googlat hela kvällen, utan att hitta nåt bra. Jo, en C uppsats som jag har länkat till här på PES. Jag tar en till bild nu, jag ser fortfarande LB. Hade Törngrens signerat så här? Jag hade för mig att de skrev hela ordet, men jag kan ju så lite om dem...
        Min tanke här var att 2 personer har drejar och dekorerat kruset tillsammans, à la gammaldags, kanske på 1950-60 talet.
        Jag hoppas att det är som du säger! Då blir jag överlycklig

Bonnie
        Bifogade filer

Comment

Som sagt en gissning från min sida, men Törngrens har ju ofta en sorts monogramsignering som mycket väl kan ha sett ut som "Ditt" LB i äldre tider. Har aldrig träffat på det tidigare men det känns inte osannolikt. Vi får hoppas att Gideon och de andra stora grabbarna droppar in så småningom. Det finns ju massor med Törngrensinfo på PES och lite varstans så det är bara att leta på. Hans Severin(n) Törngren det vore allt mumma.

Comment

Här på bilden finns det några liknande föremål. Du har kanske rätt...
            Det vore häftigt att hitta något sådant här ute i skogarna...

Jag ska ta en bild nu på andra sidan av kruset där glasyren är skadad. Jag är inte duktig på det men ni kanske kan se skillnaden på "gammal" glasyr och "ny".

Comment

Så här ser det ut... Glasyren lossnar...
              Bifogade filer

Comment

Kan inte bestämt säga men nog luktar det lite Törngren, sekelskifte......

Comment

Enligt Ernst Walerius bok Pottemakare Krukmakare Kakelugnsmakare i Falkenberg (1973), så fanns det bland många andra en Nils Sahlberg 1808 - 1875 och en Lars Peter Bergström 1820 - 1874. Möjligen kan det ge ledtrådar till fortsatt forkning.

Comment

Och jag som trodde att Edvin Larsson var den förste i Falkenberg att signera med sitt namn...

Men två tänkbara namn, varav naturligtvis Hans Severin Törngren, har vi och de kan återfinnas här http://precisensan.com/antikforum/sh...ight=Sahlbergs

Där finns listan; År 1858 funnos följande mästare:
                    H. S. Törngren
                    J. N. Silfverstrand
                    J. N. Andersson
                    J. B. Törngren
                    J. S. Hjelm
                    E. N. Lundqvist
                    L. F. Borgström
                    C. A. Stenberg
                    C. A. Törngren
                    C. Bengtsson
                    A. Almström
                    G. Bylin
                    M. N. Engström
                    G. Bengtsson

Namnen i fetstil kan vara aktuella för bonnies vas.

Comment

Mycket intressant!
                      Det jag undrar nu är ju hur denna vas har hamnat här uppe...Och vilken tur att den är hel, att jag gick in i denna välgörenhetsaffär trots att jag var jättetrött och att jag har sett och köpt vasen!!!!! Otroligt...

Bonnie

Comment

Working...
                      X