Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ulla Sönnerstam Laholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ulla Sönnerstam Laholm

Så här skriver Christina Lindvall- Nordin i sin bok om Laholmskeramik (1999):
    "Ulla Sönnerstam, född 1933 i Ystad, började i branschen som ung på Ystad Keramik mellan 1949 och 1952. Sedan var hon verksam mellan 1953 0ch 1958 på Laholms Keramik. Därefter arbetade Ulla i Halmstad på Yourstone Keramik. Under åren på hos Olof Larsson på "Keramiken" hade hon lärt känna Irma Yourstone. Från och med 1964 har Ulla egen verkstad och utställningslokal i Tjärby.
    Från boken kommer en bild med Susanna i badet. Jag har ett sådant fat med de två unga "tittarna" men har också fått fatt i ett fat där deras nyfikna ansikten är borta. Försvunna i buskarna?
    Sedan en tidstypisk vas signerad U.S. och med etikett från Laholms Keramik och sedan en bjällra och en ljusstake av Ulla från hennes egen verkstad i Lilla Tjärby strax utanför Laholm
    Bifogade filer

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Så här skriver Christina Lindvall- Nordin i sin bok om Laholmskeramik (1999):
    "Ulla Sönnerstam, född 1933 i Ystad, började i branschen som ung på Ystad Keramik mellan 1949 och 1952. Sedan var hon verksam mellan 1953 0ch 1958 på Laholms Keramik. Därefter arbetade Ulla i Halmstad på Yourstone Keramik. Under åren på hos Olof Larsson på "Keramiken" hade hon lärt känna Irma Yourstone. Från och med 1964 har Ulla egen verkstad och utställningslokal i Tjärby.
    Från boken kommer en bild med Susanna i badet. Jag har ett sådant fat med de två unga "tittarna" men har också fått fatt i ett fat där deras nyfikna ansikten är borta. Försvunna i buskarna?
    Sedan en tidstypisk vas signerad U.S. och med etikett från Laholms Keramik och sedan en bjällra och en ljusstake av Ulla från hennes egen verkstad i Lilla Tjärby strax utanför Laholm

Ett humoristiskt fat, må jag säga. Tror du inte att pojkarna har smugit runt och betraktar kvinna framifrån på fat nummer två?
    p-son

Comment

måste bara visa Vad Ulla åstadkommer i den egna ateljen. Fågeln är gjord för 'längesen' som Ulla själv uttryckte det när jag besökte ateljen
      Bifogade filer

Comment

Ja men härlig!!

Comment

Rolig fågel med unge. Grattis Jani!

Här kommer en "sockermus" (om det finns något som kallas så). Kork i baken och hål i ögonen och signerad av Ulla Sönnerstam. 10 cm hög.
          Bifogade filer

Comment

Här en fläckig liten bringare av Ulla S. Höjd 12 cm.
            Bifogade filer

Comment

Så här skrev Laholms Tidning den 5 dec. 2015 när Ulla Sönnerstam stängde sin ateljé efter 50 år. http://www.laholmstidning.se/2015/12...r-hon-ateljen/

Comment

Working...
              X