Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Liten blå klotvas
Collapse
X
-
Glory- Svensk keramik kanske?
Comment
-
Kaptenen: Absolut en kandidat. Det som talar för är djupstämplingen av numren och något svart streck (en tryckt stämpel som nötts bort?) Tyvärr finns ingen bild på leran i länken men det kanske skulle vara svårt att se på skärmen ändå...
Peter S: Jag kanske skulle ha sagt tidigare att numren är djupstämplade, det svarta "strecket" som syns vet jag inte vad det är. Nittsjö har väl bara stämpel över glasyren? Nittsjös lera tycker jag dessutom ser ljusare ut...
Comment
-
Jag tror att denna vas kommer från Gabriel Keramik.
Just denna jämna, släta och intensiva blå glasyren har jag sett på flera av föremålen därifrån. Dessa brukar också vara märkta med modell/glasyrnummer i något som ser ut som mörkblå tusch som mot den blå glasyren brukar de kunna vara svåra att urskilja.
Hoppas det dyker upp en tydligare märkt variant.
Comment
-
Simco: Den här vasen är djupstämplad, sen har det eventuellt varit en stämpel över glasyren också. Brukar Gabriel ha både djupstämpling och överglasyrstämpel? Jag vet inte
Lägger med den bild som blev bäst av de jag tog i andra omgången. Där syns någonting suddigt på bilden i alla fall, siffrorna jag nämnde först.
Comment
-
Hade det varit en gissningstråd så hade jag faktiskt gissat på Gabriel. Alt 2 så hade jag gissat på UE och VL.
Undertill men inte samma blå färg
Liknande färg på Björn
Pes är mitt google.
Comment
-
Gabriel har haft djupstämplade siffernumreringar på sina föremål oftast med tillägget "GABRIEL" djupstämplat. Hur vida man både djupstämplat och signerat är jag osäker på.Ursprungligen postat av Danjel Visa inläggSimco: Den här vasen är djupstämplad, sen har det eventuellt varit en stämpel över glasyren också. Brukar Gabriel ha både djupstämpling och överglasyrstämpel? Jag vet inte
Lägger med den bild som blev bäst av de jag tog i andra omgången. Där syns någonting suddigt på bilden i alla fall, siffrorna jag nämnde först.
[ATTACH]101609[/ATTACH]
Den röda leran är intressant. Gabriels äldre föremål brukar vara tillverkade i röd lera medan de yngre föremålen både har har röd, vit eller vit/gul skärv. Wasistdas visar lysande exempel på hur lika keramiken från UE, Gabriel och andra fabriker kan vara. Spännande vas och precis som du skriver så brukar nr 2 dyka upp förr eller senare.
Ett litet kollage från avslutade Tradera auktioner med Gabriels blå keramik. rutan i mitten får väl räknas som turkos men visas ändå med de djupstämplade siffrorna och svag GABRIEL-stämpel
Comment

Comment