Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Liten blå klotvas - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten blå klotvas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Liten blå klotvas

Den här lilla, ca 8,5 cm, vasen är endast märkt med ett nummer så vitt jag kan se. Eventuellt finns där ett snedstreck och sedan ett nr, så här /208. Jag är inte säker på varken snedstrecket eller numret. Det kan stå ett tvåsiffrigt nr före / också.
    Tycker att vasen känns lite bekant men...

Click image for larger version

Name:	DSCN3397.jpg
Views:	1
Size:	29,1 KB
ID:	638303Click image for larger version

Name:	DSCN3400.jpg
Size:	57,2 KB
ID:	638304

Den här blå glasyren är så speciell att man borde kunna få fram tillverkaren bara genom den, känns det som.

Men inga klockor ringer tyvärr!

Kan du försöka få fram bättre bilder på märkningen?

Comment

Jag jämförde just med en blå UE vas från 40-talet. Den runda vasens glasyr är mattare och leran är mörkare i färgen.
      Tyvärr är min kamera inte bra på närbilder på otydliga märkningar

Comment

Glory- Svensk keramik kanske?

Comment

Den där blå glasyren har jag sett flera gånger på föremål från Nittsjö. Men försök ta en bild på numreringen också så blir det säkert lättare att avgöra. Jag ser ingenting på bilden av botten.

Comment

Kaptenen: Absolut en kandidat. Det som talar för är djupstämplingen av numren och något svart streck (en tryckt stämpel som nötts bort?) Tyvärr finns ingen bild på leran i länken men det kanske skulle vara svårt att se på skärmen ändå...

Peter S: Jag kanske skulle ha sagt tidigare att numren är djupstämplade, det svarta "strecket" som syns vet jag inte vad det är. Nittsjö har väl bara stämpel över glasyren? Nittsjös lera tycker jag dessutom ser ljusare ut...

Comment

Går det inte att fånga stämpeln i släpljus då?

Comment

Bättre sent än aldrig har jag testat med släpljus och att fota ur olika vinklar osv. Jag ser inte mer än tidigare tyvärr... men Kaptenen och Peter S ska ha ett senkommet men stort tack!

Comment

Jag tror att denna vas kommer från Gabriel Keramik.
                  Just denna jämna, släta och intensiva blå glasyren har jag sett på flera av föremålen därifrån. Dessa brukar också vara märkta med modell/glasyrnummer i något som ser ut som mörkblå tusch som mot den blå glasyren brukar de kunna vara svåra att urskilja.
                  Hoppas det dyker upp en tydligare märkt variant.

Comment

Simco: Den här vasen är djupstämplad, sen har det eventuellt varit en stämpel över glasyren också. Brukar Gabriel ha både djupstämpling och överglasyrstämpel? Jag vet inte

Lägger med den bild som blev bäst av de jag tog i andra omgången. Där syns någonting suddigt på bilden i alla fall, siffrorna jag nämnde först.

Name:	DSCN3551.jpg
Size:	52,3 KB
ID:	522022

Comment

Hade det varit en gissningstråd så hade jag faktiskt gissat på Gabriel. Alt 2 så hade jag gissat på UE och VL.

Undertill men inte samma blå färg

Liknande färg på Björn
                      Pes är mitt google.

Comment

wasistdas: Ja, de var onekligen lika, undersidan på vasen och den blå färgen på björnen. Tack!

Glory, Gabriel, UE eller något helt annat?! Tids nog kanske vi får svar

Comment

Ursprungligen postat av Danjel Visa inlägg
                          Simco: Den här vasen är djupstämplad, sen har det eventuellt varit en stämpel över glasyren också. Brukar Gabriel ha både djupstämpling och överglasyrstämpel? Jag vet inte

Lägger med den bild som blev bäst av de jag tog i andra omgången. Där syns någonting suddigt på bilden i alla fall, siffrorna jag nämnde först.

[ATTACH]101609[/ATTACH]
                          Gabriel har haft djupstämplade siffernumreringar på sina föremål oftast med tillägget "GABRIEL" djupstämplat. Hur vida man både djupstämplat och signerat är jag osäker på.
                          Den röda leran är intressant. Gabriels äldre föremål brukar vara tillverkade i röd lera medan de yngre föremålen både har har röd, vit eller vit/gul skärv. Wasistdas visar lysande exempel på hur lika keramiken från UE, Gabriel och andra fabriker kan vara. Spännande vas och precis som du skriver så brukar nr 2 dyka upp förr eller senare.

Ett litet kollage från avslutade Tradera auktioner med Gabriels blå keramik. rutan i mitten får väl räknas som turkos men visas ändå med de djupstämplade siffrorna och svag GABRIEL-stämpel

Name:	126459678_1.jpg
Size:	46,6 KB
ID:	522027

Comment

Nu tror jag ännu mer på Gabriel

(Ps Simco, kolla dina privata meddelanden )
                            Pes är mitt google.

Comment

Tack så mycket Simco! Efter dina bilder lutar jag nog mest åt Gabriel, särskilt den högra vasen var lik, fast säkra kan vi inte vara förstås.

Ljusstaken har jag för övrigt i en brun glasyr, den är märkt GABRIEL 61.

Comment

Working...
                              X