Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vems kan den här signaturen vara?
Collapse
X
-
Hej!
Det ser ut som Viking Göransson´s signatur. Viking Göransson var gift med Ingrid Atterberg och konstnärlig ledare på UE en kortare period.
Tyvärr vet jag inte var gåsen är tillverkad.
Wikipedia:
Viking Göransson, född 1900, död 1985, var en svensk arkitekt. Han var slottsarkitekt vid Uppsala slott mellan 1964 och 1983. En kort period i början på 50-talet var han även konstnärlig ledare för Upsala-Ekeby AB
Viking Göransson var gift med Ingrid Atterberg (keramiker verksam på Uppsala-Ekeby AB)
Bodde en tid i Kollektivhuset på John Ericssonsgatan i Stockholm. Var en av 6 arkitekter och ingenjörer som ritade och konstruerade atriumhusen på Döbelnsgatan 34 i Uppsala, där han bodde fram till sin död. Atriumhusen stod klara för inflyttning 1959.
-
Du har ingen aning varifrån i landet ??
Hej !
Jag har verkligen gjort försök, signaturerna tycker jag ser ut som G H(eller M eller nåt
helt annat).
Förr i tiden var det, har jag upptäckt vanligare av kvinnor att signera m förnamnets bokstav först o sedan efternamn o tvärtom betr män
Men jag har prövat båda,även småbruk m dessa initialer------nada !!!
Jag vill säga att jag tycker om den, o om du har ngn fler pusselbit, ex plats, episod namn
Jag ska hålla ögonen öppna, o lycka till
Comment
-
Det är rätt signatur för denne Viking.
I CD-skivorna för Sveriges befolkning 1970 och 1980, stod han som skriven på Döbelnsgatan i Uppsala. Så även Ingrid Atterberg-Göransson och deras dotter.
Så vi får anta att gåsen är bränd i Atterbergs egna verkstad i Uppsala, som hon innehade från och med 1969.
Comment
-
Hej igen! Har kontaktat Mona och Dag, som vet det mesta om UE, och frågat angående Viking Göransson och 'min' signatur. Jag fick följande svar:
"Hej!
Fågeln är ej tillverkad på Upsala-Ekeby. Signaturen är ej Viking Göranssons.
Hälsningar Mona o Dag"
Jag tar tacksamt emot nya förslag
Comment
Comment