Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Vems kan den här signaturen vara? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vems kan den här signaturen vara?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Vems kan den här signaturen vara?

Undrar också var gåsen kan vara tillverkad?
    Den är 5 cm hög och 8 cm lång.
    Click image for larger version

Name:	P1120823-500.jpg
Views:	1
Size:	32,8 KB
ID:	638203
    Click image for larger version

Name:	P1120824-500.jpg
Views:	1
Size:	39,0 KB
ID:	638204

Hej!

Det ser ut som Viking Göransson´s signatur. Viking Göransson var gift med Ingrid Atterberg och konstnärlig ledare på UE en kortare period.
    Tyvärr vet jag inte var gåsen är tillverkad.

Wikipedia:

Viking Göransson, född 1900, död 1985, var en svensk arkitekt. Han var slottsarkitekt vid Uppsala slott mellan 1964 och 1983. En kort period i början på 50-talet var han även konstnärlig ledare för Upsala-Ekeby AB
    Viking Göransson var gift med Ingrid Atterberg (keramiker verksam på Uppsala-Ekeby AB)
    Bodde en tid i Kollektivhuset på John Ericssonsgatan i Stockholm. Var en av 6 arkitekter och ingenjörer som ritade och konstruerade atriumhusen på Döbelnsgatan 34 i Uppsala, där han bodde fram till sin död. Atriumhusen stod klara för inflyttning 1959.

Comment

Du har ingen aning varifrån i landet ??

Hej !

Jag har verkligen gjort försök, signaturerna tycker jag ser ut som G H(eller M eller nåt

helt annat).

Förr i tiden var det, har jag upptäckt vanligare av kvinnor att signera m förnamnets bokstav först o sedan efternamn o tvärtom betr män

Men jag har prövat båda,även småbruk m dessa initialer------nada !!!

Jag vill säga att jag tycker om den, o om du har ngn fler pusselbit, ex plats, episod namn

Jag ska hålla ögonen öppna, o lycka till

Comment

Toppen du fick napp medan jag skrev, Jättekul !!!!

Comment

Det är rätt signatur för denne Viking.
          I CD-skivorna för Sveriges befolkning 1970 och 1980, stod han som skriven på Döbelnsgatan i Uppsala. Så även Ingrid Atterberg-Göransson och deras dotter.
          Så vi får anta att gåsen är bränd i Atterbergs egna verkstad i Uppsala, som hon innehade från och med 1969.

Comment

Tack för hjälpen simco, annestig och Gideon!

Comment

Hej igen! Har kontaktat Mona och Dag, som vet det mesta om UE, och frågat angående Viking Göransson och 'min' signatur. Jag fick följande svar:
              "Hej!
              Fågeln är ej tillverkad på Upsala-Ekeby. Signaturen är ej Viking Göranssons.
              Hälsningar Mona o Dag"

Jag tar tacksamt emot nya förslag

Comment

Hm, nej den är inte tillverkad vid UE, men det är Viking Göranssons signatur.

Fakta: Stämplad med nr 755. Tillverkad 1953-54. Mått: 15,5 x 10,8 cm. Skick: Mycket fint skick! Kuriosa: Föremål av Viking Göransson är ovan...

Comment

Tack igen, simco! Jag skall forska vidare via Atterbergs ateljé.

Comment

Det var så lite RaJoSe!

Jag blev förvånad att de avfärdade Viking Göranssons signatur så lättvindigt.
                    jag tror att du gör helt rätt när du söker vidare på Atterbergs ateljé. På några föremål har jag sett Abg tillsammans med VGs signatur.

Comment

Working...
                    X