Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liserö Keramik. Hugo Säfström

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Liserö Keramik. Hugo Säfström

Hösten 2010 såg jag ett skadat fat - ca 30 cm - och märkt Liserö Keramik och hopskrivet monogram HS. Jag fotograferade och har haft bilderna i datorn men inte brytt mig mer.
    Vid ett besök i Morup idag kom jag att prata med en person om keramik mm och Axel Andersson - AXA - kom på tal. (Gideon har startat en tråd om skulptören AXA). Jag fick veta att Axel A samarbetade med Harry Säfström (HS) som hade sin keramikverkstad alldeles ner vid havet vid Lisered - Liserö! Axel A bodde i byn vid kyrkan i Morup. Säfströms keramikverkstad brann ner någon gång på 1930-talet och bygdes aldrig upp igen.
    Det finns alltså trådar att nysta i både vad gäller AXA och Harry Säfström.
    Bifogade filer

Mycket intressant!
    Kanske Harry vare en i den hop Säfströmsungar som tillsammans med sin mor kom till Göteborg via Torshälla och från Gävle i början av 1900-talet.
    En av dom var i varje fall Arne och en annan var Fred som blev en skicklig drejare hos Syco.
    Jag har uppgifterna om familjen någonstans. Återkommer när jag hittat dom.

Comment

Möjligen har Harry blivit döpt till Henry.
      Detta är den av säfströmsbarnen som ev. kan vara den rätte.
      Ivan Henry Alexander Säfström. Född 1908-05-21 i Gävle (X). Död 1978-08-18 i Backa (O). Gift 1942-08-08 med Elsa Gunhild. Född 1907-11-11 i Tvååker (N).

Möjligen tillkom några barn i Göteborg.

Nu är det inte jag som har letat fram dessa uppgifter, utan en skicklig bekant.

Comment

Precis som framkommit av det gedigna arbetet, och som ni skrivit i andra trådar, är signaturen på fatet tillhörande Hugo Säfström. Jag har ändrat rubriken till Hugo Säfström för att underlätta sökning bland Säfströmarna.

Mer intressant läsning som berör familjen Säfström finns här:

Mvh Simco
        Last edited by simco; 2011-12-21, 12:51.

Comment

Tack Simco!
          Jättebra att det har blivit rätt!

Comment

Tack till dig Lars för den intressanta informationen!

Comment

Lördagens besök i Göteborg var inte förgäves! Till min glädje hittade jag en vacker och rikt dekorerad kanna eller tillbringare med en signering som jag kände igen: Hugo Säfström och Liserö Keramik. Och det tack vare arbete av Bengt H för ett par år sedan! Min första egna från Liserö! 15,5 cm hög.
              Här också en länk till tråden med Hugo Säfström och Falerum. http://precisensan.com/antikforum/sh...rum-1919/page4
              Bifogade filer

Comment

Verkligen roligt att få se denna fina raritet av Hugo Säfström.

Tack för det, Lars, och grattis!

Comment

En fin och trevlig helg med flera "fynd". Däribland detta fat - 23,5 cm Ø - av Hugo Säfström och Liserö Keramik. Det är märkligt hur mycket arbete HS la ner på utformning och signering av "baksidan".
                  Bifogade filer
                  Last edited by Lars M; 2014-03-09, 17:50.

Comment

Verkligen fina helgfynd, Lars!
                    Och då inte minst fatet av Hugo Säfström.

En sådan här gång kan längtan tillbaka till Halland bli extra stor.

Comment

Tack Bengt!
                      Du är välkommen till Halland och Varberg!

Comment

Påskgodis

Lagom till påsk fick jag fatt i den här vasen som är lik en amfora och har ett skepp som dekoration. Det är extra roligt att årtalet finns angivet, så då vet vi att keramikverkstaden som Hugo Säfström hade vid Liserö inte hade brunnit ner före 1937. 29 cm hög och 25 cm mellan hänklarna - nästan som en golvvas!
                        Bifogade filer

Comment

Fantastisk botten!!!!

Comment

"Fantastisk" tycker jag kan vara en allmän benämningen på vasen.
                            Mycket roligt att få se detta Hugo Säfströms-alster.

Kul att du har kunnat utöka samlingen med Liserö-keramik, Lars!

Comment

Tack E.B. och Bengt H. Kul att ni uppskattar min tredje från Liserö!

Comment

Working...
                              X